Senaste nytt

Många stämplar i raka rader

LP

Medlem
Jag har ochså dubbla pass med separata nr. En förutsättning för att kunna hantera visumansökningar.
Kan ju inte ställa in resor bara för att passet ligger på någon Ambassad.
Jag är ochså restriktiv med hur jag använder passet som att aldrig blanda israel med arab, iran mm
 

Mark

Medlem
Har du någon referens till det? Jag har aldrig hört talas om dubblettpass. Vad skulle fördelen med ett sådant vara jmf med extrapass? Jag kan bara se en massa nackdelar som kan ställa till det för en rätt rejält.

Anledningen att du inte hört talas om det är för att @swede77 har fel - det finns inga dubblettpass. Alla pass måste ha ett unikt passnummer.


Så här säger passförordningen (1979:664) om olika passtyper:

6 § Särskilt pass kan utfärdas som provisoriskt pass, extra pass, tjänstepass eller diplomatpass. Särskilt pass kan vidare utfärdas som en provisorisk resehandling enligt förordningen (1997:698) om Europeiska unionens provisoriska resehandling. Förordning (2005:659).

För extra pass gäller:

14 § Extra pass får utfärdas för den som innehar ett vanligt pass och som för sitt arbete eller av annat särskilt skäl har behov av mer än ett giltigt pass. Förordning (2005:659).

15 § I ärende om utfärdande av extra pass gäller 1-3 §§ i tillämpliga delar. Vid passansökan skall ges in skriftlig redogörelse av sökanden eller hans arbetsgivare angående de omständigheter som medför behov av extra pass.

16 § Extra pass får utfärdas att gälla för den tid under vilken behov av detta kan beräknas föreligga, dock inte med längre giltighetstid än den som gäller för passinnehavarens vanliga pass. Förordning (2005:659).


Källa: Passförordning (1979:664)
 

swede77

Medlem
Har du någon referens till det? Jag har aldrig hört talas om dubblettpass. Vad skulle fördelen med ett sådant vara jmf med extrapass? Jag kan bara se en massa nackdelar som kan ställa till det för en rätt rejält.

@agehall Jag börjar med referensen:

länk från Polisens författningssamling: http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP530_1_2_RPSFS2009_14.pdf


9 kap. Extra pass
1 § Enligt 14 § passförordningen (1979:664) får extra pass utfärdas för en
passinnehavare som för sitt arbete eller av annat särskilt skäl har behov av
mer än ett giltigt pass.
Sökandens underlag till ansökan om extra pass ska innehålla uppgift om
den tid under vilken sökanden behöver detta. Uppgifterna i underlaget ska
antecknas i RES.
Vid beslut om bifall till ansökan om extra pass ska även sista giltighetsdag
anges i RES.
Allmänna råd
Särskilda skäl kan föreligga t.ex. om
1. sökanden ska resa till länder mellan vilka det råder sådana
politiska förhållanden som gör det omöjligt att resa in i ett av
länderna med ett vanligt pass, vilket har använts för en resa till
ett annat av länderna,
2. sökanden vid en resa måste ha sitt vanliga pass inlämnat hos en
utländsk myndighet för att erhålla visering eller
uppehållstillstånd avseende en annan resa, eller
3. ett vanligt pass har fulltecknats genom inrese-, utrese- eller
viseringsstämplar innan passets giltighetstid har gått ut och det
i passet finns en visering som fortfarande gäller.

@agehall Först och främst bör man skilja på begreppen, extrapass (alltså ett till pass med annat passnummer), dublettpass (ett eller fler pass med samma nummer.

Fördelen med extrapass kan exempelvis vara att resenären inte vill använda samma passnummer om man exempelvis reser till Israel, eftersom stämpel och registrerade besök i det landet kan ställa till med problem.
Eller om du behöver resa samtidigt som du söker visering och har ditt pass inlämnat på ambassad med lång handläggningstid.
Det tredje argumentet är att i oroliga länder kan man fråntas sitt pass, och då är det bra med en backup.

Fördelen med dublettpass är uppenbar, helt enkelt mer plats för stämplar och viseringar, och självklart bra att ha ett ytterligare pass om något oförutsett händer, olycka, rån, etc.
 

Mark

Medlem
@agehall Jag börjar med referensen:

länk från Polisens författningssamling: http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP530_1_2_RPSFS2009_14.pdf


9 kap. Extra pass
1 § Enligt 14 § passförordningen (1979:664) får extra pass utfärdas för en
passinnehavare som för sitt arbete eller av annat särskilt skäl har behov av
mer än ett giltigt pass.
Sökandens underlag till ansökan om extra pass ska innehålla uppgift om
den tid under vilken sökanden behöver detta. Uppgifterna i underlaget ska
antecknas i RES.
Vid beslut om bifall till ansökan om extra pass ska även sista giltighetsdag
anges i RES.
Allmänna råd
Särskilda skäl kan föreligga t.ex. om
1. sökanden ska resa till länder mellan vilka det råder sådana
politiska förhållanden som gör det omöjligt att resa in i ett av
länderna med ett vanligt pass, vilket har använts för en resa till
ett annat av länderna,
2. sökanden vid en resa måste ha sitt vanliga pass inlämnat hos en
utländsk myndighet för att erhålla visering eller
uppehållstillstånd avseende en annan resa, eller
3. ett vanligt pass har fulltecknats genom inrese-, utrese- eller
viseringsstämplar innan passets giltighetstid har gått ut och det
i passet finns en visering som fortfarande gäller.

@agehall Först och främst bör man skilja på begreppen, extrapass (alltså ett till pass med annat passnummer), dublettpass (ett eller fler pass med samma nummer.

Fördelen med extrapass kan exempelvis vara att resenären inte vill använda samma passnummer om man exempelvis reser till Israel, eftersom stämpel och registrerade besök i det landet kan ställa till med problem.
Eller om du behöver resa samtidigt som du söker visering och har ditt pass inlämnat på ambassad med lång handläggningstid.
Det tredje argumentet är att i oroliga länder kan man fråntas sitt pass, och då är det bra med en backup.

Fördelen med dublettpass är uppenbar, helt enkelt mer plats för stämplar och viseringar, och självklart bra att ha ett ytterligare pass om något oförutsett händer, olycka, rån, etc.

Tyvärr tror jag att du har fel/missförstått texten. Hela din hänvisning är till paragraferna kring extrapass i passförordningen som jag också postade i mitt inlägg före dig. Klistra gärna in exakt vilka paragrafer som talar om dubblettpass, dvs flera olika pass med samma passnummer.
 

swede77

Medlem
Anledningen att du inte hört talas om det är för att @swede77 har fel - det finns inga dubblettpass. Alla pass måste ha ett unikt passnummer.

@Mark Jag vet inte hur det nu ser ut, men när jag ansökte om ett till pass med samma nummer för första gången 2007 på svenska ambassaden i Abu dhabi, så fick jag nämligen fel, jag fick ett till pass men med annat nummer än det tidigare. Handläggaren svarade då att det finns två typer. Ett med samma nummer och ett med annat nummer.Jag sökte sedan igen 2011 i stockholm och lämnade in den dokumentation från arbetsgivare som krävs. Även då frågade handläggaren vilken typ som önskades och det skulle vara specifierat i underlaget från arbetsgivaren.

Det är pga ovanstående historia som jag antar att det finns två typer.
 

swede77

Medlem
Tyvärr tror jag att du har fel/missförstått texten. Hela din hänvisning är till paragraferna kring extrapass i passförordningen som jag också postade i mitt inlägg före dig. Klistra gärna in exakt vilka paragrafer som talar om dubblettpass, dvs flera olika pass med samma passnummer.

@Mark Jag har tittat igenom texten i FAP 530-1 och jag hittar inte på någon plats en referens till nummer på passet överhuvudtaget. Så, det är väl öppet för tolkning. Om någon med mer juridisk erfarenhet än jag själv vill fortsätta söka efter informationen så är det välkommet.

Jag kan bara använda de två tillfällen då jag sökt pass både på ambassad och i Sverige när jag fått frågan om olika nummer eller samma som referens.
 

Mark

Medlem

Det enda jag kan tänka mig är om det skulle handla om ett ersättningspass, dvs det ordinarie passet har förkommit eller förstörts. Passförordningen är väldigt tydlig vad gäller detta och det går inte, som jag tolkar texten, att med annat än att man fuskar/begår lagbrott ha två pass med samma nummer.

Första stycket ur 1§ säger:

1. Tidigare utfärdat och alltjämt gällande pass för den sökande, om det inte har förstörts eller förkommit. Har passet förstörts eller förkommit, ska det i ansökan lämnas uppgift på heder och samvete om hur det har skett och, i de fall då passet har förkommit, om vilka åtgärder som har vidtagits för att återfå det. Om den sökande av särskilda skäl har behov av det tidigare passet under handläggningstiden, behöver det inte ges in förrän i samband med att det nya passet lämnas ut.


Jag vill gärna se en skriftlig källa som visar att jag har fel innan jag tror på dig...
 

swede77

Medlem
@Mark och andra

Jag har nu talat med passenheten på Polisen och fick bekräftat att det alltså numer bara finns Extrapass, alltså alla pass får ett unikt nummer.

Jag kryper gärna till korset och ber om ursäkt i så fall, jag hade helt enkelt fel! :) Tack @Mark för att du var nogrann och stod på dig.

Det är ju reglerna i nuläget som är viktiga för oss resenärer.
 
Toppen