Senaste nytt

Många stämplar i raka rader

AABack2ARN

Medlem
Amerikanska passkontrollanterna verkar kunna stämpla lite hur som helst, beroende på humör. En kontrollant stämplade på sidan som motsvarade den dagens datum. Vid ett annat tillfälle hade jag en agent som stämplade en specifik sida (15 tror jag det var) varje gång. Han satt på JFK. Några månader senare kom jag tillbaka och fick uppenbarligen samma agent igen och han pratade mest om sina stämplar och frågade inte så mycket om mig utan sa glatt "kul att se dig igen" eller något liknande... :)
 

Mark

Medlem
@Mark reser du på diplomatpass eller har du något specialvisum för Ryssland om du lyckats med så många inresor? :)

Nej, jag har ett vanligt business multivisum med vilket man kan resa, nästan, obegränsat in och ut. Det speciella är att jag varit där så många år att jag sakta men säkert lyckats komma upp i den maximala längden på mitt visum. I teorin innebär det 5 år, men i praktiken 4,5 år då passet måste vara giltigt 6 mån efter visats utgångsdatum.

Skulle tro att jag är ganska unik med detta visum. Får ofta höjda ögonbryn när jag checkar in hos flygbolag och i ryska passkontrollen (mest sällan i den sista instansen - troligen mest beroende på att ryska passkontrollanter är stone face personifierat). Har varit med om lite kul 'incidenter' kring detta. T.ex när personalen på Arlanda tog mitt pass och sprang och visade det för flera kollegor eftersom de aldrig sett något liknande... :cool:
 

rvarttinen

Medlem
Maldiviska passkontrollaner tycks stämpla mer eller mindre kant-i-kant... USA; som alla tidigare nämnt, stämplar lite var stans i passet, och sällan i s.k. "kronologisk ordning" ....
 
Stämplar i raka rader, hahaha! Försök få gränskontrollen i Mali eller Dammam att stämpla rakt.
Så här ser mitt pass ut mer eller mindre på samtliga sidor.

Det finns dublett pass, det betyder att det är flera pass med samma nummer så att säga. Sedan finns det även extra pass. Extra pass innebär ett till pass men med annat nummer, sådant får man under särskilda omständigheter Jag har båda typer och avverkar lätt 3-4 pass under en 5 års period. Visa bifogad bild 27912 Visa bifogad bild 27913
Cool med et job (gå jeg ud fra?) der give et sådant rejsemønster :)
Selv har jeg kæmpet mig ingennem næsten 1/2 pas (14 sider) i løbet af de sidste 12 måneder, men jeg tvivler stærkt på at jeg når noget lignende de kommende 12 måneder... Jeg må vel finde på noget spændende :D
 

chazzie

Medlem
När jag passerade immigrations på EWR sa kontrollanten följande:

"Oh, which part of the city should I take out today...?", syftandes på bakgrunden i våra svenska pass.
"Well, I think I'll take out the castle today", stämplade över något slott och kompletterade med "There we are, America is here!" innan han lämnade tillbaka passet.

Han var för övrigt den bästa och mest avslappnade kontrollanten jag varit med om, skämtade lite lätt utan att bli oseriös och tramsig, men gav ett oerhört välkomnande agerande, kudos till honom, man kände sig verkligen välkommen till USA!

Lite OT, men vad är det för snubbar som går runt i köerna och frågar folk olika inresefrågor samt kollar pass och kladdar lite på tulldeklareringen med en tuschpenna?
 

agehall

Medlem
Det finns dublett pass, det betyder att det är flera pass med samma nummer så att säga. Sedan finns det även extra pass. Extra pass innebär ett till pass men med annat nummer, sådant får man under särskilda omständigheter

Har du någon referens till det? Jag har aldrig hört talas om dubblettpass. Vad skulle fördelen med ett sådant vara jmf med extrapass? Jag kan bara se en massa nackdelar som kan ställa till det för en rätt rejält.

Cool med et job (gå jeg ud fra?) der give et sådant rejsemønster :)

Det tror alla som inte haft ett sådant jobb... Jag är själv rätt nöjd med att ha slutat veckopendla till Afrika.
 

MartinH

Medlem
Har du någon referens till det? Jag har aldrig hört talas om dubblettpass. Vad skulle fördelen med ett sådant vara jmf med extrapass? Jag kan bara se en massa nackdelar som kan ställa till det för en rätt rejält.
Jag har för närvarande 4 pass (3 st. "extrapass"). Hade jag vetat om att man kan ha dubblettpass så hade jag valt det, det skulle göra det enklare att hålla reda på alla siffror när man söker visum på flera ställen samtidigt. Idag blir det väldigt rörigt... "hur är det nu, vilket pass är på vilken ambassad???"
 

agehall

Medlem
Fast om du har dubblettpass så lär du kunna få problem när du går in och ut i länder om någon får för sig att kontrollera din resehistorik och ser att den inte stämmer med stämplarna i passet. Deras dator kanske säger att du varit i landet 5 ggr tidigare på passet men det finns bara en stämpel. Då kan det nog bli lite jobbigt...
 
Toppen