Senaste nytt

Målmedveten resenär?

Palazzi

Medlem
Jeg er også interessert i gode tips.
Finnes det en tråd for gode/aktuelle shopping tilbud som passer for oss reisende?
Hvis ikke kan Palazzi kanskje starte en - dette bør være relevant for BC :D

OT: Electronics junkie= Akhiabara, Sim Lim, Fry's,... Har tilogmed hendt at man har tatt til takke med Radio Shack :cool:

Någon gång när jag får tid över ska jag försöka göra det. Tror att det finns/fanns en tråd om skräddarsydda kläder på BC.se, men den är nog dåligt uppdaterad.
 

telelina

Medlem
Löpning och öl (microbryggerier). Ibland kombinerar jag det också. :) Just nu med en stukad fot så inte så mycket löpning tyvärr de närmaste 2-6 månaderna.
Har varit och sprungit med olika löpargrupper i Philly och i Granada. Har även sprungit ett 10k lopp i Madrid.
 

rvarttinen

Medlem
Har blivit en hel del resande i jobbet under årens lopp, men det har blivit mer och mer ledighetsrelaterat (fortfarand en och annan tjänsteresa) på senare år ... dock, det blir oftast:
- boka bord på någon bra restaurang, gärna någon som har något intressant att erbjuda
- något intresssant evenemang; konsert eller konstutställning, eller ...
- kolla in något intressant arkitektoniskt
- insupa atmosfären på plats .... och, förstås...
- bo på något kul och intressant hotell, gärna med en bra restaurang :)
 

Nemo

Medlem
Tidigare snörde jag på löparskorna och utforskade staden springandes i princip så fort jag landat. Ett underbart sätt att få en överblick över ett nytt område, få igång kroppen och hjärnprocessen efter att ha suttit still alldeles för länge. En dusch på det och världen ligger för dina fötter. Nu med en knäskada vet jag inte vad jag kan ersätta det med. Har prövat det mesta men inget går upp mot en löprunda.
 

Vaniljvodka

Medlem
Likt Hasse E så samlar jag också på vinylskivor så att kolla in ett par skivaffärer ligger ofta ganska högt upp på listan.

I övrigt så gillar jag att utföra följande aktiviteter:

- Äta bra och gärna annorlunda mat, förbokar bord ett tag innan avresa på 1-2 ställen.
- Gå på konserter om tillfälle ges. Åker ibland på resor till framförallt England eller USA just för att se nån artist som inte kommer hit.
- Gå på fotboll i London eller Manchester med omnejd.
- Shoppa kläder på Uniqlo och J Crew, kanske åka till nån outlet.
 

chazzie

Medlem
Tack vare lite inspiration från Vaniljvodka så kan jag lägga till NHL-hockey eller sen senaste USA-resan, även MLB-baseball om möjlighet ges. Hockeynörd är jag sen barnsben och fick efter ett besök på Dodger Stadium upp ögonen för även baseball.

Är resan till USA eller Nordamerika brukar en del kläder inhandlas också, gärna jeans som jag använder en hel del civilt.
 
För min del varierar det varför jag reser. Ibland är det idrottsevenemang som lockar, ibland någon mässa, ibland vanligt turistande/sightseeing och ibland är det bara för att jag är sugen på en utflykt. Om det inte vore så billigt att flyga hade jag nog gjort fler utflykter i närområdet (Bornholm, Ven, Blekinges skärgård, Österlen, Båstad, Göteborg, etc) men nu kan man ju lika gärna lägga dessa utflykter i Sofia, Birmingham, Brygge, Skopje, Geneve, Nice, Brno, Ankara, Palanga, Sopot, etc.
 

henrik l

Medlem
Mina stora fritidsintressen är ju längdåkning, långfärdsskridskor och orientering. Med tanke på att jag reser mest på Sydostasien så är det klent ställt med de två första, men jag har testat två isytor i Hong Kong och jag vet att det finns orienteringsaktiviteter där som jag ska försöka ta del av. Eftersom jag jobbar inom akademien blir mycket resande självpåtaget jobbrelaterat, vilket innebär att det ibland finns en del luft i schemat. Men eftersom jobbet är väldigt målrelaterat och jag tidigare levde ganska inrutat när jag jag under 10 års tid försökte bli så bra som möjligt på längdskidor, så tar jag dagen som den kommer när jag har ledig tid. Det innebär alltifrån att slappa på hotellet, ge sig ut och springa, eller besöka någon sevärdhet. Men minst lika intressant är att försöka bilda mig en uppfattning av utvecklingen i de länder som jag besöker.

Typexemplet för mitt "målmedvetna" resande var när jag var i Ho Chi Minh City, för ca 3 veckor sedan. Jag hade sett till att ha en dag fritt för att kunna hyra en scooter och se mig omkring utanför HCMC. Vart skulle jag ta vägen när scootern väl var bokad? Bestämde mig sent på kvällen innan turen att ta en tur till Cu Chi tunnels, eftersom bergen verkade ligga lite väl långt bort.

I det privata resandet med familjen, förutom de obligatoriska 5-6 veckorna på Sicilien på sommaren, blir det väl mest typiska destinationer: Svalbard, New York, London (kombinerat med jobb), Hong Kong (får räkna det eftersom jag flög dit familjen i påskas) och Orsa på sportlovet, man kan åka längd, långfärdsskridskor och utför. På familjeönskelistan står bla Petra, Dubai, Machu Picchu, Angor Wat.
 
Toppen