Senaste nytt

Märkliga flygrutter.

Skakar liv i denna tråd då jag idag snubblade över just Germania av en ren slump. Det verkar som att tyska Germania opererar så kallade seventh freedom rutter mellan Arlanda och Sulaymaniyah samt Erbil i Irakiska Kurdistan. Alltså fristående rutter utan mellanlandningar eller stopp i carrierns hemnation (Tyskland). Dock flyger de bara rutten en dag i veckan så planet lär ju gå på andra rutter i deras linjenät under resten av tiden. Hur som haver en jäkligt märklig lösning, lite som om SAS skulle flyga Moskva - Istanbul lite sådär på skoj då och då.
 

Palazzi

Medlem
Skakar liv i denna tråd då jag idag snubblade över just Germania av en ren slump. Det verkar som att tyska Germania opererar så kallade seventh freedom rutter mellan Arlanda och Sulaymaniyah samt Erbil i Irakiska Kurdistan. Alltså fristående rutter utan mellanlandningar eller stopp i carrierns hemnation (Tyskland). Dock flyger de bara rutten en dag i veckan så planet lär ju gå på andra rutter i deras linjenät under resten av tiden. Hur som haver en jäkligt märklig lösning, lite som om SAS skulle flyga Moskva - Istanbul lite sådär på skoj då och då.

Tyska Condor kommer flyga linjer från ARN nästa vinter, till bland annat Kuba. Misstänker att konceptet är detsamma, och att man varken har baser eller registrerade bolag utanför Tyskland
 
Last edited:
Minst sagt märkligt . Just nu verkar de dock inte få flyga till Erbil utan enbart Sulaymaniyah på order av tyska myndigheter.

Är det så alltså? Erbil är ju förvisso något mer utsatt än Sulaymaniyah men i övrigt har jag svårt att förstå varför. Eventuellt för att det finns oro för att kurder lämnar just Erbil, drar till Mosul där de extremifieras under IS och sedan återvänder till Erbil och då har en direktrutt till Tyskland. Men det är ju ren spekulation från min sida.
 

AABack2ARN

Medlem
Ingen aning om de bakomliggande orsakerna utan enbart vad som står på Germanias hemsida: Germania Airline

Current information on our Iraq flights

Due to the current tense security situation in northern Iraq, the Federal Ministry for Transport in Germany (BMVI, Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur) has prohibited all flights from German airlines to the northern Iraqi city of Erbil from 16 March until and including Monday, 30 March 2015. All Germania-flights to/from Munich, Dusseldorf und Stockholm (Sweden) are affected by this.

Passengers booked on flights to/from Erbil, can change their bookings to Sulaymaniyah free of charge or will alternatively be refunded the ticket price in full. For more information and changes in bookings, please contact your travel agent or the Germania Service Center at +49 (0)30 610 818 000 (standard rate from German landlines; prices for calls from mobile phones depend on the provider).

Germania apologises for any inconveniences this may cause. However, the safety and well-being of our passengers and crew is our first and foremost objective.
 

Xilan

Medlem
Eventuellt för att det finns oro för att kurder lämnar just Erbil, drar till Mosul där de extremifieras under IS och sedan återvänder till Erbil och då har en direktrutt till Tyskland. Men det är ju ren spekulation från min sida.

Nja. Extremifieras under IS? Eller menar du i strider mot IS? Skulle inte tro att det finns en enda kurd som anslutit sig IS och kurdiska gerillagrupper har heller inget intresse av att attackera väst.
Jag tror bara att det är för att Erbil ligger för nära en krigszon helt enkelt.
 
Toppen