Senaste nytt

Lyxig resa på frugans födelsedag, vart?

Gus

Medlem
Det finns som sagt tre hotell inom resorten, vi bodde på Al Bandar (som jag uppfattar som näst flottast). Om du har möjlighet tycker jag att du ska testa Al Husn!

Får man utnyttja poolen på Al Bandar om man bor på Al Waha? Al Husn är verkligen lockande, kostar 1000 kr mer per rum än Al Waha men då ingår också gratis minibar och afternoon te etc.
 

Gus

Medlem
Det finns som sagt tre hotell inom resorten, vi bodde på Al Bandar (som jag uppfattar som näst flottast). Om du har möjlighet tycker jag att du ska testa Al Husn!

Nu har jag bokat två nätter på Al Husn, verkar nice! :cool: Vi ska stanna ytterligare två nätter i Muscat och då tänkte jag bo inne stan. Någon som har tips på något billigt hotell med pool? Gärna nära centrum, eller det kanske inte spelar någon roll eftersom taxi är billigt?
 

Thomasn

Medlem
Hoppas du gillar Al Husn. Vi bodde där tre nätter i somras och vi tyckte verkligen om det. Du gjorde rätt som valde det. Servicen var ypperlig, visserligen var det lågsäsong men jag tror inte att ni kommer bli besvikna. Gillade också Al Husns privata pool och strand. Som Igorius nämnde är tom servicen perfekt även på stranden eller vid poolen. Man får tom Evian kylspray att använda när det blir för varmt. Vidare är deras frukost bland det bättre jag upplevt i hotellväg. Mycket bra afternoon tea också. en annan detalj är att det är sextonårsgräns på hotellet, vilket gör att detr väldgt lugnt.

Vad gäller själva Muscat är det inte mycket att se, och jag skulle personligen inte bo på hotell där. Du kan ta taxi till stan, dessutom så har hotellet en gratis shuttle bus dit. Det finns gott om restauranger och barer på hotellet så oroa dig inte för att gå törstig. Räcker inte det,så har du dessutom evening cocktails med fria drinkar. Samt icke att förglömma, minibaren där allt är gratis utom sprit.
 
Last edited:

Igorius

Medlem
Vad gäller själva Muscat är det inte mycket att se, och jag skulle personligen inte bo på hotell där. Du kan ta taxi till stan, dessutom så har hotellet en gratis shuttle bus dit. Det finns gott om restauranger och barer på hotellet så oroa dig inte för att gå törstig. Räcker inte det,så har du dessutom evening cocktails med fria drinkar. Samt icke att förglömma, minibaren där allt är gratis utom sprit.

Instämmer. De få sevärdheterna i Muscat dammar man lätt av under en förmiddag med hjälp av taxi.
 

Gus

Medlem
Hoppas du gillar Al Husn. Vi bodde där tre nätter i somras och vi tyckte verkligen om det. Du gjorde rätt som valde det. Servicen var ypperlig, visserligen var det lågsäsong men jag tror inte att ni kommer bli besvikna. Gillade också Al Husns privata pool och strand. Som Igorius nämnde är tom servicen perfekt även på stranden eller vid poolen. Man får tom Evian kylspray att använda när det blir för varmt. Vidare är deras frukost bland det bättre jag upplevt i hotellväg. Mycket bra afternoon tea också. en annan detalj är att det är sextonårsgräns på hotellet, vilket gör att detr väldgt lugnt.
Du kan ta taxi till stan, dessutom så har hotellet en gratis shuttle bus dit. Det finns gott om restauranger och barer på hotellet så oroa dig inte för att gå törstig. Räcker inte det,så har du dessutom evening cocktails med fria drinkar. Samt icke att förglömma, minibaren där allt är gratis utom sprit. .
Tack för matnyttig info! Detta låter verkligen lovande! :cool: Kanske att jag tar ytterligare en natt på hotellet och bara en natt i Muscat. Tycker ni att den extra kostnaden på 1200 kr/natt är värd för att få bo på al Husn jämfört med al Waha? Jag tänker att tredje natten får vi nöja oss med al Waha, afternoon teet har man kanske redan tröttnat på då? Vad kostar en öl på resorten? Kan man ringa flera gånger och få minibaren påfylld, eller är det bara en gång per dag som gäller?

Vad gäller själva Muscat är det inte mycket att se, och jag skulle personligen inte bo på hotell där.
Verkar vara många som tycker det. Konstigt, staden har ändå över en halv miljon invånare och är huvudstad.
 

RobRoy

Medlem
Vet inte riktigt om jag håller med om att Muscat inte är mycket att se. Jag tycker staden har sin charm och den växer på en om man stannar där ett tag. Man får definitivt ligga i om man ska hinna med att se staden och dess attraktioner på en dag, särskilt med taxi. Jag tycker det funkar bättre med hyrbil. Med det sagt, så skulle jag ändå bara ta en dag i staden. Nästa dag skulle jag hyra en Landcruiser eller liknande och åka till Wadi Ghul (åk hela vägen up). Om ni dyker så kan jag även rekommendera en dyktrip till Daymaniyat Islands.
Vad gäller alkohol så finns det förutom hotellen och de finare restaurangerna en hel del barer inne i Muscat. Många gör inget större väsen av sig och det är inte alltid det finns skyltar el. dyl., utan man får leta efter parkeringar med mycket bilar. Hittar man en sådan så hittar man mest troligen även en anonym dörr. Priserna är överkomliga.
 

Thomasn

Medlem
Nu har jag inte bott på Al Wha så jag vet inte om det är värt prisskillnaden. Samma frågeställning som om det är värt pengarna att flyga första klass. Men om du bor på Al Husn kommer du i alla fall veta att ingen annan har det bättre:) Du bor "framför skynket".
Kommer inte ihåg ölpriset, har för mig att det var ca 40-50 kr. Testade inte heller att be dem fylla på minibaren, men berätta gärna om det går.

Tyckte också att Muscat har en viss charm, totala motsatsen till Dubai. Men jag personligen skulle inte bo där.
 
A

Aurora

Guest
Den ultimate bursdagsgaven for min del hadde vært CPH-SFJ, tur med Dash 7 og privat helikoptersightseeing :D

Men så er jo jeg litt unormal (jente) i reisemønster.
 

Gus

Medlem
Kommer inte ihåg ölpriset, har för mig att det var ca 40-50 kr. Testade inte heller att be dem fylla på minibaren, men berätta gärna om det går.

Det gick att få minibaren påfylld, men det krävdes några samtal! Men det var det värt, ölen svalkade förträffligt i värmen! :)
 
Toppen