Senaste nytt

Lyxbuss tråden

Dr. Miles

Expert
Några lyxbussar i Japan.

Club Tourisms "Royal Cruiser"
ロイヤルクルーザー四季の華のご紹介|ロイヤルクルーザー四季の華|クラブツーリズム

Shinki Bus "Yui Prima"
車両の紹介|旅とくらしを結ぶ ゆい(真結)

Chugoku Bus "Dream Sleeper"
Concept | DREAM SLEEPER 大阪-東京間の完全個室型高速バス | DREAM SLEEPER

Enligt en tidningsartikel, de här bussarna används till lyxiga paketresor med bussar.
T ex en tredagars paketresa (inom Japan) kostar 150.000 JPY per person (ca 12.000 SEK) och har redan sålt mer än hälften av platser för sommarens turer.

高級バス旅、関西に続々 本革のシートで日帰り3万円も:朝日新聞デジタル
 
Last edited:

ulagun

Medlem
Jag har hört att det finns riktigt bekväma bussar också i Brasilien/Argentina.

Rapporter tas gärna emot!

Har rest mellan Porto Alegre - Buenos Aires och v.v. både direkt samt delsträckor några gånger men aldrig lyckats hitta några lyxbussar.
Däremot finns de i Mexico. Väldigt bekväma 1 + 2 konfiguration. Egen liten lounge i Mexico City. Hörlurar så man slipper störas av dålig underhållning. Bl.a. Varmdrycksautomat samt separat herr och dam toa.
Festligaste var att chaffisen iklädd korrekt uniform med slips presenterade sig innan avgång. Passagerarna applåderade artigt. Därefter låste han in sig i förarhytten.
Kostade avsevärt mer än vanlig buss, men värt varenda öre på en lång nattresa.
 

Palazzi

Medlem
Tydligen finns det en ny Startup, "The Jet", som nu trafikerar sträckan NYC-Washington DC med lyxbussar. Det handlar om fullstorabussar med enkom 14 säten + chaufför. Av det jag ser så verkar de största fördelen vara en bar, en väldigt rymlig toalett samt någon väldigt sinnrik stolslösning som får stolen att iprincip sväva fritt från bussen (enligt recensioner ska det fungera).

Baspriset är 99$/väg, så 4-5 gånger dyrare än t.ex. Grayhound (numera Flixbus). Däremot så verkar priset linjera väl med en första klass-biljett hos Amtrak eller en ekonomibiljett på flyg (inkl transport från/till flygplats). Restiden är en timme längre än för den snabbaste tågavgången, och tar ungefär 30min längre tid än flyg + anslutningar. Hamnar man inte i köer så låter det dock som komforten vida överglänser Amtrak och ekonomiflyg.

Här har ni ett kort test:
Hemsidan: We call it The Jet. | The Jet

Jag vill förtydliga att jag självfallet inte försöker promota denna buss, även om det av mitt inlägg kan förefalla så. Tycker dock att det är roligt med fler komfortalternativ för de resande.
 
Tydligen finns det en ny Startup, "The Jet", som nu trafikerar sträckan NYC-Washington DC med lyxbussar. Det handlar om fullstorabussar med enkom 14 säten + chaufför. Av det jag ser så verkar de största fördelen vara en bar, en väldigt rymlig toalett samt någon väldigt sinnrik stolslösning som får stolen att iprincip sväva fritt från bussen (enligt recensioner ska det fungera).

Baspriset är 99$/väg, så 4-5 gånger dyrare än t.ex. Grayhound (numera Flixbus). Däremot så verkar priset linjera väl med en första klass-biljett hos Amtrak eller en ekonomibiljett på flyg (inkl transport från/till flygplats). Restiden är en timme längre än för den snabbaste tågavgången, och tar ungefär 30min längre tid än flyg + anslutningar. Hamnar man inte i köer så låter det dock som komforten vida överglänser Amtrak och ekonomiflyg.

Här har ni ett kort test:
Hemsidan: We call it The Jet. | The Jet

Jag vill förtydliga att jag självfallet inte försöker promota denna buss, även om det av mitt inlägg kan förefalla så. Tycker dock att det är roligt med fler komfortalternativ för de resande.
Sådana där säten och WiFi hade jag gärna haft i Sverige!
 

Palazzi

Medlem
Sådana där säten och WiFi hade jag gärna haft i Sverige!

Ett antal mer kunniga (vad det verkar), i kommentarsfältet, observerade att det är samma typ av dämpning man har för moderna förarstolar i lastbilar. Det förefaller som att man tagit en befintlig innovation och bara satt ett annat säte ovanpå "anordningen".

Undrar om det finns någon linje som skulle kunna vara aktuell för detta i Sverige? Verkar som om idén är rätt beroende av att man kan ha sätena såhär glest, och därmed ta en saftig summa för biljetten.

Tidsvinsten för tåg mellan stora stadspar i Sverige förefaller mycket större än mellan än i mellan NYC-Washington DC. Mellan Stockholm-Göteborg är tåget dubbelt så snabbt som en buss, och till Malmö finns både snabbtåg på dagen och sovvagn på natten (om det nu är bekvämare vet jag ej).

Spontant tänker jag Oslo-Göteborg-Köpenhamn i en slinga skulle kunna vara det enda möjliga. Där är tågets tidsvinst försumbar, och underlaget kanske tillräckligt för iaf 14/resenärer/avgång. Tänker inte att man åker hela vägen, utan bara som ett sätt att begränsa antalet fordon.

Gissar att en buss utrustad som den i filmen betingar en kostnad om 4-5 miljoner, men om Nettbuss läser detta så får de gärna sätta in dessa säten i en befintlig buss :)
 

mha321

Medlem
Antagligen inte helt lätt att få ihop på linjer där det finns direkttåg med SJ snabbtåg.

Men de borde kunna göra sig bra på linjer där man med SJ måste ta ett byte tex.

De borde ju också kunna vara intressant på tunna sträckor där det helt enkelt inte finns underlag för tåg (och därmed troligen inte ens finns spår - eller kanske bara spår med lokalbana på och inte snabbtåg). Det krävs ju betydligt färre passagerare för att fylla en buss..
 

Tonton

Medlem
Hur har jag missat denna tråden? Bussar är ju mitt guilty pleasure!

Tyvärr är det ont om premiumsegmentet i Skandinavien. För ett antal år sedan så fanns det ett visst bussbolag i hjärtat av Östergötland, som planerade trafik mellan Malmö och Stocholm, med stopp i Jönköping och Linköping. Tanken var att erbjuda typ 1-1-säten, fast lite sicksackande. 4st bussar skulle initialt rulla, och de hade redan lagt en preliminär order på Neoplan Cityliner.

Tyvärr så rann det ut i sanden. I början hade allting sett väldigt lovande ut - men det visade sig vara mycket glädjekalkyl i det hela. Med så småvolymer så är det svårt att få rullning på det hela. Samtidigt så är det en svår marknad att penetrera, även på andra linjer, då det (till viss del) är väldigt prispressat).
 
Undrar om det finns någon linje som skulle kunna vara aktuell för detta i Sverige? Verkar som om idén är rätt beroende av att man kan ha sätena såhär glest, och därmed ta en saftig summa för biljetten.
Tveksamt att det skulle fungera med passagerarunderlag, men kommer att tänka på Stockholm-Linköping-Göteborg. Första delsträckan är tidsförlusten mot tåg ganska liten, och sista sträckan är det en tidsvinst eftersom det inte går några bra tåg där. Den hade gått över Jönköping där man inte heller kan åka tåg till Göteborg på smidigt vis. Andra "större" orten hade varit bl.a. Norrköping i närheten av Stockholm.

Men som sagt, det är mest delsträckor där som vore intressant, vilket sabbar planen lite.
 

sembl

Medlem
Jag hade tänkt att testa dem premiär veckan men fick tyvärr förhinder men jobbar på att få till det om någon vecka.

Jag tror inte det kommer vara långlivat även om konceptet är mycket bra. Acela tar ca 3h och ordinarie tåg ca 3h30 min.

Prismässigt hamnar de mittemellan.

Största problemet är utan tvekan trafiken mellan NY och DC. Kör man bil så tar det ca 3-4 timmar en bra dag. En dålig dag så tar det 6-7 timmar eller som det tog oss nästan 12h en Thanksgiving något år sen.

Trafikvolymen mellan dessa städer har ökat markant under COVID. Vi lämnar antingen väldigt tidigt eller extremt sent för att inte hamna i 6-7 timmar rangen när vi kör.
 
Toppen