Senaste nytt

LYR, Longyearbyen, Svalbard - tips?

erc

Medlem
(OT, förlåt!) Kommer man så långt ut att man behöver vara beväpnad?

Ja. Men - rekommendationen är att inte lämna bilen ur sikte. Veckan efter att jag kom hem var det en som blivit mumsad på av farbror isbjörn. Min första natt på Svalbard var i tält. I komplett dagsljus. Ständigt isbjörnsrädd - trots att den enda campingen övervakas från flygtornet. En annorlunda natt.

Jag resonerade som så att jag förmodligen skulle utgöra en större fara för mig själv beväpnad än obeväpnad. Så, jag hyrde aldrig vapen.

Om någon administratör har lust att lyfta ut Svalbardsinläggen till en egen tråd skulle det uppskattas. Svalbard är ju ändå den mest intressanta bonusresedestinationen för oss med få poäng. :)
 

henrik l

Medlem
Vi kommer att bo på Radisson då jag som guldmedlem i Club Carlson kunde utnyttja "4 nätter betala för 2".
Tips - ja tack, gärna! :)

Ska dit med familjen i början av maj. Har bokat Radision. Har missat "4 nätter betala 2" Hur kommer man åt det?

En helt annan fråga. Tips på aktiviteter om man har med barn som är under 8 år (dom är 7 och 5). Har sett att många aktiviteter har en nedre gräns på 8 år.
 

erc

Medlem
Ska dit med familjen i början av maj. Har bokat Radision. Har missat "4 nätter betala 2" Hur kommer man åt det?

En helt annan fråga. Tips på aktiviteter om man har med barn som är under 8 år (dom är 7 och 5). Har sett att många aktiviteter har en nedre gräns på 8 år.

Svalbard Museum LÄNK

Hundsläde på hjul LÄNK

Noterar att flera båtturer börjar gå i juni, men visst borde det finnas några sådana i maj?

Eftersom jag alltid hävdar bilens fördelar - hyr en bil och åk utmed kustlinjen mellan Adventsdalen och Björndalen och kika efter Svalbardrenar och fjällrävar.
 

ulagun

Medlem
Vi hade drygt 6 timmar för flygbyte i Tromsö vid en flygning till LYR.
Förutsatt att vädret är OK, vilket det sällan är, så är det väl värt ett besök.
Mysig huvudgata och lite uteserveringar nere vid hamnen. Vi åt en utsökt torsk där.
Dessutom härlig landning,över fjälltopparna. Kändes som att vi nästan kunde röra vid dem.
 

Homer

Medlem
Svalbard är inte en del av Schengen eller EES-avtalet, betyder det att det räknas som utrikes och man har tillgång till loungen i OSL när man flyger dit?
 

Dr. Miles

Expert
Svalbard är inte en del av Schengen eller EES-avtalet, betyder det att det räknas som utrikes och man har tillgång till loungen i OSL när man flyger dit?

Men flighten avgår ifrån inrikes del av Oslo flygplats, därför kan du inte använda loungen som finns på utrikes sida.
 

flierman

Medlem
Däremot minns jag att man fick visa pass när man kom tillbaka till OSL men inte när man reste ut OSL-LYR
 

erc

Medlem
Däremot minns jag att man fick visa pass när man kom tillbaka till OSL men inte när man reste ut OSL-LYR

Kärran dimper ju ner på TOS först innan den tar dig vidare till LYR. Och - när du lämnar Schengen är det passvisande som gäller. Så - pass i TOS på väg till LYR. Och samma sak söderut igen; pass på TOS för inresa i Schengen.
 

flierman

Medlem
Jag tänkte pysa upp till LYR igen efter 10 år sen sist, vill bo i tält på Campingen. Någon som bott där och kan säga om det var okej och vilket utbud som fanns i eventuell servicebyggnad?
 
Toppen