Senaste nytt

LYR, Longyearbyen, Svalbard - tips?

Roger J

Medlem
Huruvida Barentsb är så himla levande... well. Nej.
Men värt ett besök, går att köpa Vodka-shots i en 70-talsbar i alla fall.
 

rob74

Medlem
Tidigt under kampanjen med 50% var det långt många fler destinationer än de listade man kunde boka. Under en period gick det till exempel att boka GOT/ARN-LYR t/r för 6000.

Såg detta och den hade ju varit fin! Dessvärre planerar vi för KRN-ARN-OSL-TOS-LYR först 9 augusti, då det fortfarande är midnattssol. Men det kanske kommer en sommarrabatt inom Norden...
 

erc

Medlem
Gjorde första resan till Svalbard sommaren 2010. Rekommenderas. Osäker på om det är en sommartidtabell, men jag flög ARN-TOS-LYR dit och LYR-TOS-OSL-ARN hem. Hade förvisso gärna flugit GOT-CPH-OSL-ARN-TOS-LYR. :)

Vill du har tips och råd inför Svalbardtrippen är det bara att höra av sig. Kan meddela att biluthyrningen är gullig. :)
 

rob74

Medlem
Gjorde första resan till Svalbard sommaren 2010. Rekommenderas. Osäker på om det är en sommartidtabell, men jag flög ARN-TOS-LYR dit och LYR-TOS-OSL-ARN hem. Hade förvisso gärna flugit GOT-CPH-OSL-ARN-TOS-LYR. :)

Vill du har tips och råd inför Svalbardtrippen är det bara att höra av sig. Kan meddela att biluthyrningen är gullig. :)

Fick inte upp några direktflyg från ARN, så det blir KRN-ARN-OSL-TOS-LYR // LYR-OSL-ARN-KRN (mellanlandning i TOS, dock).
Vi kommer att bo på Radisson då jag som guldmedlem i Club Carlson kunde utnyttja "4 nätter betala för 2".
Tips - ja tack, gärna! :)
 

rob74

Medlem
Stämmer bra att det gick att flyga LLA-KRN-TOS ett tag.

Minns en rätt "rolig" historia som berättats för mig om en läkare som ett tag jobbade både i Kiruna och Tromsö. Han flög ju givetvis KRN-TOS, men när det la ner så fick han resa via OSL och ARN. Lägg då till en eventuell mellanlandning i UME också så kan du tänka dig...
En dag när han var på väg från Tromsö hem till Kiruna så kunde inte planet gå ner i KRN pga dåligt väder utan blev omdirigerat till.... Just det: TOS!!! :p :D
Jag misstänker att han inte tog den eventuella buss/taxiresan ner till Kiruna samma kväll, om nu sådan erbjöds...

Det tar väl ca 6-7 timmar att köra upp till Tromsö. Har åkt den sträckan i jobbet med chartrad buss och visst det är ju fint och så, men jag flyger nog hellre runt än utsätter mig för den körningen ToR då jag är ledig en långhelg.
 

erc

Medlem
Fick inte upp några direktflyg från ARN, så det blir KRN-ARN-OSL-TOS-LYR // LYR-OSL-ARN-KRN (mellanlandning i TOS, dock).
Vi kommer att bo på Radisson då jag som guldmedlem i Club Carlson kunde utnyttja "4 nätter betala för 2".
Tips - ja tack, gärna! :)

Om du inte är hängiven vandrare kan jag verkligen rekommendera att hyra en bil. Enligt källor på webben finns det inte många kilometer allmän väg på Svalbard, men jag lyckades köra till varenda vägs ände (och lite till) med en Hyundai Tucson. Uppför serpentinvägen till radar-/väderstationeni slutet av Adventsdalen, Global Seed Vault-entrén, ut till kolhamnen, nedlagda gruvan vid Björndalen och alla andra unika platser. Betalade NOK850/dygn.

Mary Ann's Polarrigg om kvällen kan rekommenderas.

Start - Arctic Autorent AS
 

rob74

Medlem
Om du inte är hängiven vandrare kan jag verkligen rekommendera att hyra en bil. Enligt källor på webben finns det inte många kilometer allmän väg på Svalbard, men jag lyckades köra till varenda vägs ände (och lite till) med en Hyundai Tucson. Uppför serpentinvägen till radar-/väderstationeni slutet av Adventsdalen, Global Seed Vault-entrén, ut till kolhamnen, nedlagda gruvan vid Björndalen och alla andra unika platser. Betalade NOK850/dygn.

Mary Ann's Polarrigg om kvällen kan rekommenderas.

Start - Arctic Autorent AS

Tack för tipsen, Eric!

(OT, förlåt!) Kommer man så långt ut att man behöver vara beväpnad?

Ja, hur är det med det egentligen? Det lär ju finnas någon gräns på hur långt bort från samhället man får ta sig.
 
Toppen