Senaste nytt

Luftkvaliteten i Peking?

A380*G

Medlem
Amerikanska ambassaden förbjöds vad jag förstod att offentligt visa luftkvaliteten.
Det skulle bara vara Kinas regering som fick gå ut med den... Dock räknar de på olika partikelstorlek så Kinas resultat är oftare "bättre" än annat lands...
Över 1000 har jag inte hört talas om i Beijing men i våras noterades över 700. Det är ovanligt.
När jag bodde där 2010/11 noterades över 500 som mest om jag minns rätt.
Jag köpte en neoprenmask med specialfilter då jag for runt på min scooter i stan.
De munskydd som säljs i butiker är värdelösa för ändamålet att skydda sig mot föroreningar, mest från nysande och hostande medpassagerare i tunnelbanan...

USAs ambassad visar fortfarande luften, Kinas argument att det bara är de själva som får visa luftkvaliteten i Kina föll när de själva visade luftkvalitet på platser utanför sitt eget land.
Numera stämmer allas mätvärden ganska bra överrens.
 

Tjaeng

Medlem
Amerikanska ambassaden förbjöds vad jag förstod att offentligt visa luftkvaliteten.
Det skulle bara vara Kinas regering som fick gå ut med den..

https://twitter.com/BeijingAir
U.S. Department of State Air Quality Monitoring Program

Fast visst, Twitter som helhet är ju blockerat i Kina..

Dock räknar de på olika partikelstorlek så Kinas resultat är oftare "bättre" än annat lands...

Samma partikelstorlek, bara det att kineserna helt sonika fuskade. Efter airpocalypsen i januari har de börjat publicera data varje timme från dussintals olika platser i stan, med hyfsad överensstämmelse vis-a-vis amerikanarnas samt en massa privatpersoner som köpt in PM2.5-mätare.

Över 1000 har jag inte hört talas om i Beijing men i våras noterades över 700. Det är ovanligt.

Allt över 500 är "Beyond Scale". (Innan hette det "Crazy bad", men det fick ändras när man faktiskt fick ett uppmätt värde i den kategorin, vilket man inte hade förväntat sig). Högsta enskilda mätning var snäppet över 900 men dagsgenomsnittet var aldrig så högt.
 

ESSA

Medlem
Det är fruktansvärt att förändringen som sker fortfarande är åt fel håll.
Med den kunskap vi har idag och den rikedom som finns på sina håll i Kina borde det vara en nedåtgående kurva istället.
Skönt att ha flyttat därifrån. Korta resor dit kan jag ta men aldrig bo där igen förrän det blivit bättre miljö.
Jag inbillade mig att välja elskoter under min tid där inte bidrog till mer föroreningar än bensinare.
 

Tjaeng

Medlem
I Stockholm
PM2,5 - årsmedelvärden - Stockholms miljöbarometer

Till och med värsta platsen i Stockholm, Hornsgatan hade (bara) runt 18 µg/m3 i 2003 och det var himla skriverier i medierna då.

Mysigt...
Beijing Air Akin to Living in Smoking Lounge: Chart of the Day - Bloomberg

Fast det ska nämnas att skriverierna om Hornsgatan, om jag minns rätt, handlade om PM10 och inte PM2.5. Fast då att Hornsgatan visade värden som under några dussin dygn om året låg över en väldigt stringent Europeisk norm/gräns.

Finns inte många storstäder i Asien som klarar PM2.5 under 25 utan problem, oavsett hur välutvecklade/rena deras industrier är.
 

zanga

Medlem
För att svara på din fråga - Ja

Den är dålig, jag var i wangfujing i juli. Minns inte siffrorna men dom var lägre/average på BJ-relativ nivå har jag för mig.
Jag känner kineser som tycker samma sak. Vet en kines som jobbade där men flyttade pga det. Det är dock inte den enda staden på jorden med ohälsosam luft.

Jag tror att sålänge man inte utsätts för den under längre tid och inte är i den mer utsatta målgruppen "så är det lungt" och bara försök ha det trevligt. (men jag kan inget om medicin :))

Ta dig en titt på https://twitter.com/BeijingAir , cheers.
 
Last edited:
Toppen