Lufthansa vs Ethiopian Airlines i Business Class

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Jonas C, 10 December 2015.

1. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Håller på och bokar min påskresa till Dubai. Utresan är redan bokad med Aegean och Turkish Airlines i Business Class, och jag kikar nu på vettiga alternativ inför hemresan.

Lufthansa och Ethiopian hade tillgänglighet i Business Class på mina datum, och jag sitter än så länge på en obiljetterad bokning med Ethiopian. Jag känner mig dock lite kluven på om jag ska välja dem eller inte.

Fördelen med Ethiopian är givetvis en längre flygtid med omväg till Addis Ababa så att man hinner maximera upplevelsen ombord, och likaså är bägge flygningarna på B787 Dreamliner. Nackdelen är dock att stolarna inte är fully-flat, och jag har även flugit Ethiopian i Business Class tidigare.

Den enda fördelen jag ser med Lufthansa är att jag får möjligheten att testa deras long haul Business Class, en produkt som jag inte tidigare testat. Nackdelarna är dock kort flygtid på endast 6h 50m till Frankfurt, obekväm transfer i NEK, dålig mat, dyra bränsletillägg, kort bytestid på Frankfurt och slutligen faktumet att det är Lufthansa: Ett flygbolag som jag ogillar.

Finns det något som helst incitament att välja Lufthansa över Ethiopian hem från Dubai?

2. karho

karho Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det låter ju inte så... :)
    Om resan i sig är en del av målet har man ju inget behov att komma hem snabbt, vilket väl är något som skulle talat för Lufthansa annars, mer raka vägen.

3. spritfet

spritfet Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  4. Svante

Svante Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    ET alla dagar:)
    Mat och dryck så mycket bättre än Lufthansa. Service har för mig alltid varit top notch.
    Sätena på ETs 787 är helt ok emm även om du skulle få de äldre som ej är fully flat.
    Sedan får du fler "miles" från ET än fr Lufthansa, om det nu kan påverka...

5. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  6. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Reser på bonusbiljett, så får inga miles på resan ;)

Vi flög ju tillsammans på samma flygning. Dock hade vi oturen att flyga 737 hela vägen från Addis Ababa.

Igorius gillar detta.
  7. Igorius

Igorius Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, men bara i 737:eek:r. De har @Jonas C sannolikt bra koll på (vi råkade t.o.m. befinna oss på samma flight från ADD till ARN, om jag minns rätt).

Jonas C gillar detta.
  8. Jag testade ET, en B777 mellan FRA-ADD.. Inte särskilt mycket att skriva hem om.

Fördelen med Lufthansa är att man vet vad man får...

joemume och Rebel gillar detta.
  9. Tyvärr skulle jag undvika ADD av säkerhetsskäl.

John Mack och Alf gillar detta.
  10. Nu blir jag nyfiken på varför då?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!