Senaste nytt

Lufthansa: Värt att uppgradera Economy class -> Business class mellan Singapore och Frankfurt?

majer

Medlem
Hej,

Som rubriken lyder, är det värt pengarna (en gissning från min sida är €500) för att uppgradera min M-Economy till Business på ovan nämnd sträcka? Att uppgradera med poäng är inte att tänka på. LH tillåter bara poänguppgraderingar med EB-poäng om man är bokad i Y-Economy, vilket jag inte är. Dessutom kan man få en ganska bra awardresa för samma mängd poäng och det känns det inte värt.
Denna flygning utförs med en av LH's A380. Hur är LH's businessprodukt i A380 jämfört med A340?
 

Dr. Miles

Expert
Som rubriken lyder, är det värt pengarna (en gissning från min sida är €500) för att uppgradera min M-Economy till Business på ovan nämnd sträcka? Att uppgradera med poäng är inte att tänka på. LH tillåter bara poänguppgraderingar med EB-poäng om man är bokad i Y-Economy, vilket jag inte är. Dessutom kan man få en ganska bra awardresa för samma mängd poäng och det känns det inte värt.

Å ja, definitivt. Om kostnaden är bara 500 EUR per sträcka på Frankfurt - Singapore, förstås.


Hur är LH's businessprodukt i A380 jämfört med A340?
Om jag har förstått rätt, A340 och A380 har samma Business class stolar, men olika First class stolar.
Kanske andra kan bekräfta info.
 

Bonden

Medlem
På en så pass lång resa är det bara att slå till om man har råd såklart. Jag resonerar så här på långresor,
Resa i:
* Ekonomi, här är resan jobbig fokusera på resmålet.
* Business, resan blir en del av målet, det är vad som behövs för ett behagligt liv.
* First, då är resan målet!, något att riktigt se fram mot!

Sätena i business är av samma modell som i a340 men nyare såklart.
 

majer

Medlem
Tack för alla svar, det låter som att jag kan förvänta mig samma upplevelse som när jag åkte Business med LH ICN-FRA (A340). Återstår att se var priset blir i slutändan. Förhoppningsvis kan jag claima delar av det mot min arbetsgivare som bagageövervikt.
Finns det några bra lounger att se fram emot i SIN (jag är ej *A-gold)? Enligt guiden här på businessclass.se har jag access till Thai Airways Royal Silk Lounge, men Singapore Airlines borde väl ha en business lounge för folk resande i *A business?
 

A380*G

Medlem
Tack för alla svar, det låter som att jag kan förvänta mig samma upplevelse som när jag åkte Business med LH ICN-FRA (A340). Återstår att se var priset blir i slutändan. Förhoppningsvis kan jag claima delar av det mot min arbetsgivare som bagageövervikt.
Finns det några bra lounger att se fram emot i SIN (jag är ej *A-gold)? Enligt guiden här på businessclass.se har jag access till Thai Airways Royal Silk Lounge, men Singapore Airlines borde väl ha en business lounge för folk resande i *A business?

Om du uppgraderar till C vid check in eller innan gaten så kan du besöka Singapore SilverKris lounge i T3, den är väldigt bra. Tror LH flyger fån T2 så det är ca 10-15 min till din gate därifrån.
 

majer

Medlem
Tack för svaren. Det återstår som sagt att se var priset blir vid check-in. SQ-loungen verkar trevlig.
Bonded skrev:
Är du på jakt efter ett *A gold, så kan det vara ur milessynpunkt smart att uppgradera:

Star Alliance Gold för 12400 kr

Har du en hyfsat vettig arbetsgivare så kan du förklara fördelarna med att vara *A gold (mer packning osv) och att det hade varit kalas med lite hjälp på vägen!
Tack för tipset. Dessvärre är min arbetsgivare mindre flexibel än alla statliga myndigheter sammanräknade. Räknar man ihop vad jag betalar för bagageövervikt skulle jag lätt tjäna in de 12400 kronorna på ett år. Men min sekreterare skulle bara se detta som att företaget har betalat en glassig businesstrip (mot företagets policy) för att jag ska glassa i lounger framöver. Men jag ska ha det i åtanke, eventuellt betalar jag det ur egen ficka.
 

majer

Medlem
Jaha, så gick det med den uppgraderingen.
Anlände extra tidigt till flygplatsen så att eventuella platser i business inte skulle ta slut. Vid incheckningen fick jag veta att agenten ej kunde hantera eventuella uppgraderingar utan jag fick vända mig till Ticket Sales som skulle öppna 1½ timme senare, men det skulle inte vara något problem. Efter 1½ timmes väntan berättar damen i Ticket Sales-disken att de inte kan beräkna något pris för uppgraderingen (fare difference) eftersom de inte vet hur mycket jag betalat för biljetten. Jag har dokument från resebyrån där det framgår hur mycket jag betalat för biljetten, vilket jag upplyser damen om. Hon hävdar trots det att de inte kan beräkna någon fare difference eftersom grundpriset inte finns i deras system. Låter lite väl trångt av Lufthansa om ni frågar mig. Besviken lämnar jag incheckningsområdet och inser att jag kommer få spendera 13 timmar på plats 64G i Economy.
 
Toppen