Lufthansa tar över 100 flyg och wetleasar 40 flygplan från Air Berlin

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av ARNBER, 10 September 2016.

  1. ARNBER

    ARNBER Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Palazzi och jsn gillar detta.
  2. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    En undran, vad säger tyska konkurrensmyndigheter om detta?
     
  3. ARNBER

    ARNBER Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Enligt artikeln förväntas de att godkänna det
     
    011430121 gillar detta.
  4. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Min tyska är inte vad den borde vara!
     
    ARNBER gillar detta.
  5. olo

    olo Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Är det alltså stor skillnad på lönsamheten för Air Berlins semester destinationer, tysk inrikes och europeiska destinationer? Det är ju inte oväntat att Ethiad inte har intresse i första kategorin.
    Min tyska hängde i princip med hela vägen fram till Thomas Cook och Condor. Vad handlade det om?
     
  6. Oops, kolla vad som stod i slutet av artikeln, har detta varit känt sedan tidigare?

    Außerdem will Lufthansa Eurowings schnell ausbauen. Der Aufsichtsrat wird deshalb voraussichtlich auch beschließen, die belgische Brussels Airlines vollständig zu übernehmen und bei Eurowings einzubringen. Lufthansa hält derzeit 45 Prozent der Anteile an Brussels.

    Ungefär: Dessutom vill Lufthansa snabbt utöka Eurowings. Styrelsen tros därför också besluta om att ta över belgiska Brussels Airlines helt och hållet och integrera bolaget i Eurowings. Lufthansa har fn 45 % av Brussels.

    Tycker jag låter negativt för "statusflygande", liksom huvudnyheten om att ta över 1/3 av Air Berlin. Man försvarar sig alltså mot Easyjet och Ryan genom att bli som de (Eurowings).

    Dock är jag osäker på vilka Air Berlin-sträckor det kan handla om, de till/från Düsseldorf och Berlin verkar undantagna om jag förstår saken rätt.
    Aha okej det är turistnätet man tar över, den delen som inte utgår från Düsseldorf eller Berlin. Dvs till exempel Stuttgart-Palma de Mallorca och liknande.

    Att det iom denna affären blir svårare för Lufthansa att senare kunna ta över charterbolag inom Cook-koncernen.
     
    Last edited: 10 September 2016
    ARNBER gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×