Senaste nytt

Lufthansa & SWISS, dag & natt...

Zwizz

Medlem
Swiss produkt håller oavsett om man åker ekonomi eller business tycker jag.Till asien i ekonomi tycker jag mkt prisvärt och utmärkt service men det kan ju ha att göra med att jag vet vad jag förväntar mig av resan.I C class de få gånger jag åkt helt som det skall vara helt enkelt enligt mina önskemål.Sedan LH standard i C inomn europa , ja , men det är vad jag förväntar mig av en sådan resa.Inga Lh long haul i C så där kan jag inte ha några åsikter.LH ekonomi europa får jag något för det extra jag betalar känner jag.Som *guld speciellt.Trogen * kund i många år men har lust pröva Cathay till hkg någon gång,blir ekonomi i så fall:(,min nästa tur i juni till hkg blir med Swiss känns bra :)
 

Dr. Miles

Expert
Har kommer helt partisk och subjektiv kommentar. :)
Jag gillar inte Lufthansas Business class stol (pa A340/A380) i sanglage, daremot i stollage ar det helt okej.
Men jag forlater Lufthansa for att de hade en skonhet som jobbade pa min flight till Singapore. Hon var en brunette och sag sydeuropeisk ut.
Jag bokstavligen stirrade pa henne varje gang hon kom och fragade om jag vill ha nagot mer.
 

Palazzi

Medlem
Har faktiskt inte testat Austrian på Long Haul alls, varken i Y eller C - Tydligen har jag gått bet om något riktigt bra. Jag har hört om att maten ska vara bra, och att avgångstiderna till arabiska halvön är fina (även smidig resväg). Däremot har jag testat LH/LX/OS inom Europa, och där tycker jag LX briljerar.

Har väl testat kanske 20 bolag inom Europa, och där värderar jag BA som bäst, med LX i tätt följe. Aegean har jag väl hört ska toppa, men inte haft nöjet att testa dem.

På long haul får jag säga att LX varit min favorit, men har inte heller rest i C-klass med de asiatiska bolagen. LH har inte varit en favorit varken på längväga eller kortväga.

Hårdvara är inte allt i min bok (om jag inte ska flyga låååångt). På 7h flygning ARN-NYC tycker jag t.o.m att United kan vara trevligt i C....
 

AABack2ARN

Medlem
Jag har också tänkt på det där med antal stolar man får plats med. Men eftersom man i AA:s nya C-klass sitter snedställt i förhållande till flygplanskroppen (ungefär som en fiskbenskonfiguration) så kanske avståndet mellan varje säte kan minskas en del, därför är det inte säkert att det blir så väldigt stor skillnad i antal säten.

Sedan har väl också AA insett att de måste konkurrera med bra säteskomfort för att kunna fylla business-kabinen i framtiden. Faktiskt är detta något som snart alla större flygbolag har insett. Förutom SAS då förstås, som hamnar alltmer på efterkälken...

Tror inte heller att det blir en jätteskillnad i antalet säten. Lite svårt att göra en direkt jämförelse med dagens AA-konfig eftersom det är två olika flygplansmodeller (777-200 resp 777-300) så jag antar att det är lite olika storlek på de olika sektionerna.

AA har förvisson oftast inga problem med att fylla sina C-platser, deras utmaning är att de behöver mer betalande passagerare i C och det verkar de ju kunna få med denna nya konfig som många berömmer. Kul för AA.
 

Bwan

Medlem
Jag har aldrig provat 1+2+1...det låter bekvämt!
En fråga bara...blir det inte färre stolar i C med 1+2+1 än 2+2+2 och därmed sämre intäkter till Swiss?

Färre stolar eller ej, vill man konkurrera så är det 1-2-1 som gäller. 2-2-2 och 2-3-2 är uråldrigt... betalar man 20-30 lappar för en biljett ska man inte behöva sitta bredvid någon som snarkar/låter/luktar/pratar samt klättringen som vi har vart inne på tidigare. Jag skulle aldrig välja ett bolag som har 2-2-2 config på longhaul idag, när det finns så många alternativ.. och det lär jag knappast vara ensam om.

Etihad och Emirates har en alldeles utmärkt produkt, tex.
 
Vilka bolag har C konfig 1+2+1 i Boeing 777?
Långt från alla kan välja bolag helt fritt när ens företag kan ha företagsavtal med exempelvis vissa flygbolag inom ex Star Alliance, Oneworld eller Skyteam.
Kortast restid är också viktigt för många som reser i tjänsten.
Har inte just Emirates 2+3+2 i C på samtliga versioner av Boeing 777?

Men visst, betalar man ur egen ficka och har obegränsat med pengar har man råd att vara riktigt kräsen ;)
Hade jag levt ett sådant liv hade jag självklart rest i en egen Gulfstream G650, bizzjet flygets svar på en ståndsmässig Rolce Royce :D
 
Last edited:

rvarttinen

Medlem
Vilka bolag har C konfig 1+2+1 i Boeing 777?
Långt från alla kan välja bolag helt fritt när ens företag kan ha företagsavtal med exempelvis vissa flygbolag inom ex Star Alliance, Oneworld eller Skyteam.
Kortast restid är också viktigt för många som reser i tjänsten.
Har inte just Emirates 2+3+2 i C på samtliga versioner av Boeing 777?
...

AF har 2+3+2 i sina 777, tyvärr (2+2+2 i A380). Så det blir till att välja A,B eller K,L beroende på preferens för fönster eller ej. Gillar 3A till Nordamerika och 3B eller 3K på vägen hem i 777 på AF. Rad 1 o 2 tas upp av den enda raden i F-kabinen. Kanske ordna så jag får sitta där om i en inte alltför avlägsen framtid. :)
.. fast då vill jag nog hellre åka i F till JFK eller YUL i A380.

Har ett litet reportage om C med AF Boston t/r nyligen på g. Inte helt planerat i och med att jag fick en liten blänkare om det under tiden jag vari Boston, så bildmaterialet är kanske lite skralt.
 
Toppen