Senaste nytt

Lufthansa ställer in Flyg, Ingen ombokning säger resebyrå

Travelstart ägs för övrigt av Etraveli. De driver resebyråer/jämförelsesajter under följande varumärken: Supersaver/Supersavertravel, Gotogate, Travelstart, Flygresor.se, Charter.se, Seat24, Flygvaruhuset, TravelPartner, Budjet, Travelfinder samt Flybillet och GoLeif i Danmark.

tråkig historia detta. men en OT-kommentar: varför har man femtioelva olika onlineresebyråer med samma ägare? bara det är en varningsflagga för mig..
 

johhenrik

Medlem
tråkig historia detta. men en OT-kommentar: varför har man femtioelva olika onlineresebyråer med samma ägare? bara det är en varningsflagga för mig..
Av samma anledning att spelbolagen har det? Det är en volatil kundmarknad, så genom att öka antalet, så är chansen större att kunden hamnar på någon av dina sajter. Betson etc gör ju likadant exempelvis.
 
F

FCT

Guest
tråkig historia detta. men en OT-kommentar: varför har man femtioelva olika onlineresebyråer med samma ägare? bara det är en varningsflagga för mig..
Av samma anledning som att Lufthansa har en, Austrian har en... Swiss har en... etc....
Double branding är ju hur utbrett som helst.
 
Har fått ett ordentligt svar från Travelstart på mina frågor. Enligt dem gäller inte EU 261/2004 eftersom jag fått information mer än 14 dagar före avresan. De säger också att reglerna i EU 261/2004 endast gäller flygbolag och att Lufthansa inte erbjuder någon ombokning. Lufthansa har ännu inte gett mig ett ärendenummer eller ett skriftligt svar. Har läst på lite mer och tydligen är både flygbolag och resebyråer mycket duktiga på att formulera sig för att undvika kostnader, så helt övertygad är jag inte att jag inte skall erbjudas en ombokning. Eventuellt hänvisar jag till fel regel. EU 261/2004 handlar till största delen om ersättningar som bara betalas om man inte fått info 14 dagar före avgång. Verkar mycket konstigt om man inte har några garantier för en resa som är fullt betald och konfirmerad. Är det en annan regel jag bör hänvisa till för rätten att få en ombokning om man fått info mer än 14 dagar före avgång?
 

johhenrik

Medlem
Har fått ett ordentligt svar från Travelstart på mina frågor. Enligt dem gäller inte EU 261/2004 eftersom jag fått information mer än 14 dagar före avresan. De säger också att reglerna i EU 261/2004 endast gäller flygbolag och att Lufthansa inte erbjuder någon ombokning. Lufthansa har ännu inte gett mig ett ärendenummer eller ett skriftligt svar. Har läst på lite mer och tydligen är både flygbolag och resebyråer mycket duktiga på att formulera sig för att undvika kostnader, så helt övertygad är jag inte att jag inte skall erbjudas en ombokning. Eventuellt hänvisar jag till fel regel. EU 261/2004 handlar till största delen om ersättningar som bara betalas om man inte fått info 14 dagar före avgång. Verkar mycket konstigt om man inte har några garantier för en resa som är fullt betald och konfirmerad. Är det en annan regel jag bör hänvisa till för rätten att få en ombokning om man fått info mer än 14 dagar före avgång?
Nej, detta är ett problem som är idag. Om man blir avbokad 15 dagar före så är ju alternativa kostnader oftast relativt mycket högre. Men det är så det funkar.
 
F

FCT

Guest
Det är fel såvitt jag förstår. 261/2004 säger att flygbolaget inte behöver ersätta kontant om resenär är meddelad med är två veckor före avresa.

Resenären ska ändock få tre option enligt nedan.
If a flight is cancelled, passengers are automatically entitled to their choice of (a.) re-routing to the same destination at the earliest opportunity (under comparable conditions); (b.) later rerouting, at the passenger's convenience, to the same destination under comparable conditions (subject to seat availability); or (c.) a refund of the ticket as well as a return flight to the point of first departure, when relevant. Any ticket refund is the price paid for the flight(s) not used, plus the cost of flights already flown in cases where the cancellation has made those flights of no purpose. Where applicable, passengers are also entitled to refreshments, communication and accommodation as described below. Where re-routing is to another airport serving the same destination, the airline must pay for onward transport to the original airport or to a close-by destination agreed with the passenger. These choices, and the entitlement to refreshments, etc., apply to all cancellations, regardless of whether the circumstances are extraordinary or not.

[...]

The airline is also required to pay cash compensation as described below, unless one of the following conditions applies:

  • the airline notifies the passengers at least two weeks prior to departure
 

Lonelyflyer

Medlem
DU ska INTE kontakta Lufthansa. Det här är problemet med att boka via en resebyrå - du har inget kontrakt med Lufthansa utan du har bara ett kontrakt med resebyrån. RESEBYRÅN ska lösa detta åt dig, med LH eller någon annan. Men de har sålt dig en resa från A till B och är ansvariga för att fixa så du får resa till B.

AMEN!
Har man köpt resan på resebyrå är det de som får lösa det.
 

agehall

Medlem
Dags att läsa lagen för TravelStart. Du har RÄTT till ombokning enl EU261/2004 och det är TravelStart som ska ordna det åt dig eftersom de sålde dig resan. EU261/2004 gäller egentligen inte mot resebyråer, men ditt kontrakt är med en sådan och de kan hävda EU-lagen mot LH som sedan får lösa det med travelstart.

De har helt rätt i att du inte har rätt till monetär ersättning om du fick veta om avbokningen mer än 14 dagar i förväg, men du har alltid rätt till ombokning!
 
Toppen