Senaste nytt

Lufthansa ställer in Flyg, Ingen ombokning säger resebyrå

J

JPMorgan

Guest
Gå till pressen. Tror det kan hjälpa i detta fall då Travelstart inte kommer gå ekonomiskt back. Allt de behöver göra är att spendera en timme i telefon med Lufthansa.

Eller hota med att gråta ut i Aftonbladet det om något borde skrämma!
 
TravelStart skickade faktiskt det finstilta till mig i början av diskussionen. Den finns även på deras hemsida. I kapitel 3.1 Ändring av tidtabell, så finns en övergripande text samt en länk med "fullständiga villkor". De fullständiga villkoren är kopplade till EU reglerna ( Konsumet Europa).Under rubriken "inställda flyg" hittar man följande text:

Dina rättigheter
Om ditt flyg ställs in har du antingen rätt till:

  • återbetalning för den del av biljetten som du inte har kunnat utnyttja eller
  • ombokning av resan så att du kommer fram så fort som möjligt (eller vid ett annat tillfälle som passar dig)
Flygbolaget är skyldigt att på plats dela ut skriftlig information om vilka rättigheter som du som passagerare har. Valet mellan ombokning eller avbokning måste alltid erbjudas. Detta gäller oavsett orsaken till att flyget ställs in och oavsett när du fått information om det inställda flyget.

Det är denna text som gör att jag tror att detta ändå kan bli bra.
 

flum

Medlem
TravelStart skickade faktiskt det finstilta till mig i början av diskussionen. Den finns även på deras hemsida. I kapitel 3.1 Ändring av tidtabell, så finns en övergripande text samt en länk med "fullständiga villkor". De fullständiga villkoren är kopplade till EU reglerna ( Konsumet Europa).Under rubriken "inställda flyg" hittar man följande text:

Dina rättigheter
Om ditt flyg ställs in har du antingen rätt till:

  • återbetalning för den del av biljetten som du inte har kunnat utnyttja eller
  • ombokning av resan så att du kommer fram så fort som möjligt (eller vid ett annat tillfälle som passar dig)
Flygbolaget är skyldigt att på plats dela ut skriftlig information om vilka rättigheter som du som passagerare har. Valet mellan ombokning eller avbokning måste alltid erbjudas. Detta gäller oavsett orsaken till att flyget ställs in och oavsett när du fått information om det inställda flyget.

Det är denna text som gör att jag tror att detta ändå kan bli bra.
Sweet, nu kan du ha ett case. Gör dom gärna uppmärksam på att du har kontrakt med dom och inte flygbolaget så det är faktiskt deras ansvar att lösa problemen enligt punkt 2. Återkoppla gärna om hur det går i processen :)
 

agehall

Medlem
Tackar för svaren. Jag har blivit lite klokare nu och kommer i framtiden att boka direkt med flygbolagen även om det tar lite extra tid o pengar ( Tackar för budorden de var riktigt bra).
Jag kommer att kämpa på för att få ombokning ( har inga andra bra alternativ). Var säker på att man erbjöds ombokning eftersom texten i Eu261/2004 är så tydlig, men kommentaren om att det saknas prejudikat lät inte bra. Jag är glad att vi bor i Sverige och inte har prejudikat baserad common law.

Det är uppenbart att du har rätt tycker jag. Det kan vara en anledning till att det inte testats rättsligt - dvs det har aldrig ifrågasatts...

Jag har redan ringt Lufthansa och två gånger föreslog de alternativa bokningsbara rutter, fick även förnamn på handläggarna. Jag meddelade detta skriftligt till TravelStart som sa att rutterna inte kunde erbjudas av Lufthansa. I mail från idag har de sagt att flygbolaget inte behöver erbjuda ombokning als... så då återstår bara Travelstart.

DU ska INTE kontakta Lufthansa. Det här är problemet med att boka via en resebyrå - du har inget kontrakt med Lufthansa utan du har bara ett kontrakt med resebyrån. RESEBYRÅN ska lösa detta åt dig, med LH eller någon annan. Men de har sålt dig en resa från A till B och är ansvariga för att fixa så du får resa till B.

Jag får väl undersöka lite mer och kontakta konsument vägledningen, konsument Europa och i värsta fall ARN (även om det sista inte hjälper mig så kanske någon i framtiden blir hjälpt)

Jag skulle gå direkt till ARN. Allt annat är slöseri med tiden. Därefter är det tingsrätten som gäller.
 

Valley

Medlem
Bokade och betalade flyg till Kuba till julhelgen med TravelStart (resebyrå på nätet). Den största delen av flygningen går med Lufthansa som för 3 veckor sedan ställde in en sträcka. De erbjöd genast att betala tillbaka hela resan men eftersom biljetter till Kuba har blivit 30-40 000 Kr dyrare för 4 personer så ville jag ha en ombokning. När jag kontaktar Lufthansa så säger de att det finns alternativa flyg och ger förslag. De säger också att detta inte skall medföra några kostnader för mig, men de kan inte ge några skriftliga besked och säger att all ombokning måste göras via reseagenten/byrån. TravelStart säger att Lufthansa inte kan erbjuda några alternativa flyg. Har hänvisat till EC 261/2004 och båda säger att den gäller ( dvs att jag skall erbjudas ombokning). Travelstart och Lufthansa skyller på varandra och resultatet är att vi inte blir ombokade. Har varit med om inställda flyg tidigare och senast med Austrian som fixade allt och lite till utan att involvera resebyrån. Har någon några tips vad jag kan göra.

Aeroflot, Air France, Air Canada och KLM och säkert några till flyger Kuba. Tog ett exempel på en vecka i början av december. Från 6.500,-/pers med Aeroflot.
 

fredrik996

Medlem
Lite OT men ARN är väl ganska verkningslöst mot en resebyrå som sedan struntar i det. Om dom nu gör det dvs.
ARN är väl bra om man tänkt dra det vidare till tinget? att det blir vägledande för dom?

Dock är de alltid bra att skrämmas med ARN kanske de kommer på bättre tankar
 

olo

Medlem
Travelstart rekommenderar sina kunder att kontakta dem via Facebook (Travelstart Nordic). Det kan vara en framgångsrik väg, då de knappast vill ha publika konflikter. Tänk på att skriva sakligt och välvårdat när du gör det.

Vid en snabb sökning på Travelstart så finns det många trådar och artiklar som gäller missnöjda passagerare. Tyvärr är det först när det strular som man märker om en leverantör är något att ha. De har fått ett antal anmälningar till ARN, men de ligger inte på Svarta listan - så förmodligen har de följt ARNs utslag de senaste 2 åren. Så den vägen borde vara möjlig utan att behöva gå till tingsrätten.

Kämpa på!

Travelstart ägs för övrigt av Etraveli. De driver resebyråer/jämförelsesajter under följande varumärken: Supersaver/Supersavertravel, Gotogate, Travelstart, Flygresor.se, Charter.se, Seat24, Flygvaruhuset, TravelPartner, Budjet, Travelfinder samt Flybillet och GoLeif i Danmark.
 
Toppen