Lufthansa ställer in Flyg, Ingen ombokning säger resebyrå

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av TravellerRobert, 26 Augusti 2015.

  1. TravellerRobert

    TravellerRobert Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Bokade och betalade flyg till Kuba till julhelgen med TravelStart (resebyrå på nätet). Den största delen av flygningen går med Lufthansa som för 3 veckor sedan ställde in en sträcka. De erbjöd genast att betala tillbaka hela resan men eftersom biljetter till Kuba har blivit 30-40 000 Kr dyrare för 4 personer så ville jag ha en ombokning. När jag kontaktar Lufthansa så säger de att det finns alternativa flyg och ger förslag. De säger också att detta inte skall medföra några kostnader för mig, men de kan inte ge några skriftliga besked och säger att all ombokning måste göras via reseagenten/byrån. TravelStart säger att Lufthansa inte kan erbjuda några alternativa flyg. Har hänvisat till EC 261/2004 och båda säger att den gäller ( dvs att jag skall erbjudas ombokning). Travelstart och Lufthansa skyller på varandra och resultatet är att vi inte blir ombokade. Har varit med om inställda flyg tidigare och senast med Austrian som fixade allt och lite till utan att involvera resebyrån. Har någon några tips vad jag kan göra.
     
  2. flum

    flum Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tyvärr är ju situationen inte så ovanlig, och tror att det blir svårt att hjälpa dig. Grundtipset för att undvika liknande situationer är att inte att boka via resebyrå, speciellt inte "billiga" nätbyråer. Budord 5: http://www.businessclass.se/forum/threads/agehalls-tio-budord-för-resenären.17994/
     
    Smuffe, Fredrik Jeanson och jonten gillar detta.
  3. FCT

    FCT Guest

    Eftersom resebyrån säger att Lufthansa inte kan erbjuda några alternativa flyg så skulle jag ringa Lufthansa igen. Be dem ge förslag på alternativ resa, ta namnet på agenten och ge sedan den infon direkt till Resebyrån både skriftligt och muntligt. Om möjlig, gå in på deras kontor så att de inte kan slingra sig.
    Resebyrån är nog rädda för att de blir ersättningsskyldiga till dig för ombokningskostnader, men i detta fall tror jag det är så att Lufthansa inte kommer debitera dem för ändringen eftersom det är Lufthansa som ställt in flygningen.
     
    Smuffe gillar detta.
  4. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Tyvärr är ditt kontrakt med resebyrån och det är med dem du får göra upp ombokningen. Det finns inga (vad jag vet!) prejudikat på hur EU261/2004 applicerar i det här fallet, så räkna med att du får bråka.

    Jag skulle skriftligen meddela resebyrån att du önskar ombokning i enlighet med EU261/2004 och låta dem sköta resten.
     
  5. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Lufthansa flyger ju inte till Kuba, vilken rutt hade du ursprungligen? Condor?
     
  6. FCT

    FCT Guest

    Framgår inte om det är connection via tex den framskjutna starten till Panama. Man vet aldrig hur resebyrå sätter ihop routing.
     
  7. TravellerRobert

    TravellerRobert Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tackar för svaren. Jag har blivit lite klokare nu och kommer i framtiden att boka direkt med flygbolagen även om det tar lite extra tid o pengar ( Tackar för budorden de var riktigt bra).
    Jag kommer att kämpa på för att få ombokning ( har inga andra bra alternativ). Var säker på att man erbjöds ombokning eftersom texten i Eu261/2004 är så tydlig, men kommentaren om att det saknas prejudikat lät inte bra. Jag är glad att vi bor i Sverige och inte har prejudikat baserad common law.

    Jag har redan ringt Lufthansa och två gånger föreslog de alternativa bokningsbara rutter, fick även förnamn på handläggarna. Jag meddelade detta skriftligt till TravelStart som sa att rutterna inte kunde erbjudas av Lufthansa. I mail från idag har de sagt att flygbolaget inte behöver erbjuda ombokning als... så då återstår bara Travelstart.
    Stockholm-Frankfurt -Panama var Lufthansa flyg. Från Panama till Havanna, Copa Airline ( Star aliance). Hemresan via Columbia är det inga problem med.

    Jag får väl undersöka lite mer och kontakta konsument vägledningen, konsument Europa och i värsta fall ARN (även om det sista inte hjälper mig så kanske någon i framtiden blir hjälpt)
     
    Smuffe, Mikael Stillman och flum gillar detta.
  8. JPMorgan

    JPMorgan Medlem

    Ort:
    Sigtuna
    Land:
    Sverige Sverige
    Stå på dig. Travelstart känns som en resebyrå som erbjuder för låga priser för att hantera minsta problem utan tar den lätta vägen och vill återbetala.
     
  9. flum

    flum Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Har du kollat det "finstilta" i terms and conditions som du fick av resebyrån i samband med bokningen? Förmodligen är det inte så rolig och hjälpsam läsning i ditt fall, ofta tvärtom, men du kan hitta skrivelser som du kan bygga argumentation runt.
     
  10. FCT

    FCT Guest

    Gå till pressen. Tror det kan hjälpa i detta fall då Travelstart inte kommer gå ekonomiskt back. Allt de behöver göra är att spendera en timme i telefon med Lufthansa.
     
    Gus gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×