Senaste nytt

Lufthansa service nivå suger

Traveller

Medlem
Sittandes i båten, i skärgåden, med Zupermånen i sydost....

Rätt, det finns ingen Champagne på LH... Sekt är det som serveras där....

Concorde... Jag är usel på att lägga mina diskussioner i rätt forum... Har absolut ingen aning om hur man väljer det eller hur det gick till...
 

Tjaeng

Medlem
Jag höll på att sätta mitt kvällste i vrångstrupen av förvåning men sekt, ja det är inte champagne i min värld i alla fall.

Mjo, i den civiliserade delen av världen finns det ju faktiskt lagar och regler som reglerar det hela. Fast visst tvivel kvarstår alltid tack vare kusinerna i väst:
tumblr_kwb4towQ681qavr3e.jpg
cooks.jpg

Notera att det t.om står på flaskan att sekundär jäsning sker före buteljering, så skräpet tillverkas inte ens enligt champagnemetoden, vilket t.om bortsett från allt det andra borde vara ett absolut minimikrav för att kalla någonting för champagne.
 
Last edited:

twiggs

Medlem
AHH!!, jag har helt fel så klart, sorry!!!

Det hela påminner mig om en diskussion som min fru hade med en yngre förmåga på Lufthansa. Översätter det som jag minns det till svenska från tyska, men det var så roligt att jag inte visste vad jag skulle säga.

Mrs Twiggs: Jag ska ha champagne, fröken!
Ung F/A: Givetvis, frun. (F/A springer iväg till galley efter lite letande i sin vagn)
Ung F/A: Vi har en sorts tysk champagne. (Visar lite stolt upp flaskan)
Mrs Twiggs: Hu?! Tysk champagne?!
Ung F/A (misstänktsamt, tittandes på flaskan): Ja...
Mrs Twiggs: Så om jag exempelvis kör ett sydafrikanskt vin i min sodastream så har jag fått sydafrikansk champagne?
Ung F/A: Jag tror inte att man bör ha vin i en sodastream för röret kan täppas igen av sockerhalten...
Mrs Twiggs: Det blir bra med vatten med en skiva citron i.
Ridå!

(Hon visste alltså att vin innehöll socker trots att hon skulle servera oss tysk champagne trots allt?)
 

Palazzi

Medlem
Det hela påminner mig om en diskussion som min fru hade med en yngre förmåga på Lufthansa. Översätter det som jag minns det till svenska från tyska, men det var så roligt att jag inte visste vad jag skulle säga.

Mrs Twiggs: Jag ska ha champagne, fröken!
Ung F/A: Givetvis, frun. (F/A springer iväg till galley efter lite letande i sin vagn)
Ung F/A: Vi har en sorts tysk champagne. (Visar lite stolt upp flaskan)
Mrs Twiggs: Hu?! Tysk champagne?!
Ung F/A (misstänktsamt, tittandes på flaskan): Ja...
Mrs Twiggs: Så om jag exempelvis kör ett sydafrikanskt vin i min sodastream så har jag fått sydafrikansk champagne?
Ung F/A: Jag tror inte att man bör ha vin i en sodastream för röret kan täppas igen av sockerhalten...
Mrs Twiggs: Det blir bra med vatten med en skiva citron i.
Ridå!

(Hon visste alltså att vin innehöll socker trots att hon skulle servera oss tysk champagne trots allt?)

Om flygvärdinnan var seriös med sodastreamersvaret är det djupt tragiskt men ändå lite roligt. Om hon svarade spydigt var det djupt ohyfsat, men ändå ganska fyndigt :p
 

doc

Medlem
Om flygvärdinnan var seriös med sodastreamersvaret är det djupt tragiskt men ändå lite roligt. Om hon svarade spydigt var det djupt ohyfsat, men ändå ganska fyndigt :p

Jag tycker det låter som att det var tysk avsaknad av humor, om jag får vara fördomsfull såhär på lördagskvällen.
 

Jacob

Medlem
Kan till viss del hålla med om kritiken.

Flyger jag exempelvis Stockholm-Frankfurt föredrar jag alla gånger SAS business framför Lufthansa business.

Även om maten i Lufthansa business blivit bättre än vad den var för några år sedan (tidigare kunde man få typ en caesar sallad på Stockholm-Frankfurt, nu åtminstone varm mat) är SAS hästlängder bättre.

Men det jag riktigt ogillar med Lufthansas upplägg är att det oftast inte finns någon dedikerad kabinpersonal för business class. Väl uppe i luften brukar man få maten ganska omgående, sedan drycker från vagnen, men därefter försvinner all personal för att servera i economy. Är det riktigt fullt i economy kan de bli kvar där en bra stund innan man får chans att beställa påfyllning av glaset, och oftast har man då för länge sedan redan ätit upp. Och som de flesta vet serveras allt ur stora flaskor, även i business.

Har förvisso haft en del trevliga flygningar med Lufthansa också, men de flesta passerar relativt obemärkt i business class vilket är lite tråkigt.
 

A380*G

Medlem
Flög FRA-KUL förra veckan med LH C och satt i en full C-kabin i en jumbo.

Service var bra och hade en mycket trevlig ung tjej som servade min rad. Dock tog det en väldig tid mellan förrätt och huvudrätt..
Hann sitta och flippa mellan filmer 5-10 min och även gå på toaletten utan att huvudrätten serverats. Då slukade jag osten och la mig ner för att sova istället.
Avång 22:15 och klockan var redan midnatt... tack och hej, bra men låååångsam service!

Frukosten gick däremot undan!

Efter stopp i BKK fick vi ny besättning - och engagemanget där var relativt lågt. Jag tror besättningen tycker deras semester avbryts när de måste ta en tur BKK-KUL-BKK mitt i deras vila...
Som jag förstår det ligger de minst två nätter i Bangkok, och vissa till och med längre och bara kör regionala rutter under en period.
 
Toppen