Lufthansa Premium Economy – dålig snurr på försäljningen?

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av emilakered, 11 Maj 2015.

  1. emilakered

    emilakered Ny medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Flög hem från New York idag (igår?), JFK - FRA med Lufthansa A380. Redan någon timme före boarding annonserade gate-personalen ut att man kunde uppgradera till Premium Economy för "introduktionspris", vilket visade sig vara 150 USD. Jag och frun hoppade på tåget, liksom ett par andra väntande. Efter takeoff annonserades ytterligare uppgraderingsmöjlighet ut, vilket fick några till att nappa.

    Trots det var Premium Economy-kabinen inte ens halvfull, mellan tummen och pekfingret skulle jag säga max fem-sex sålda stolar innan sista minuten-uppgraderingarna. Det gör mig lite nyfiken hur bra konceptet har tagit fart. Är det så enkelt att klassen fortfarande är "ny", och resenärer därför inte känner till den? Eller var det bara just den aktuella flighten som hade lågt intresse?

    Jag klagar dock inte, med såpass lite folk var det nästan inflation av personal och gott om plats att sprida ut sig på. :)
     
    Gus och Cristoffer Cedergren gillar detta.
  2. fly4fun

    fly4fun Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu har jag ingen aning hur Lufthansa har prissatt Premium Economy men mitt intryck är att prisättningen brukar vara helt tokig. Jag är 1.89 lång och älskar resa business, men verkligenhet är att man har fru och barn och gör uppåt 30-50 resor på år och det går inte flyg i business alla gånger. Jag skulle jättegärna betala 120-140% av en economy-biljett för att få lite mer utrymme och lite bättre service, men när priserna är 180-300% så kan jag inte motivera den utgiften.
     
    Gus och Jonas C gillar detta.
  3. Min gissning är att Premium Economy på Lufthansa är nödvändigt ur ett storkundsperspektiv. Just Lufthansa har många stora avtalskunder, och min gissningar är att över tid är det dessa resenärer som kommer köpa dessa biljetter. Där @fly4fun tror jag prisbilden är annan än det du och jag ser.
     
  4. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    På mina flygningar FRA-EZE, GRU-FRA så var det ett fåtal stolar lediga i PE
     
  5. Företaget där jag jobbar är inte stort företag (ca 500 anställda) och rabatten på Lufthansa biljett genom företagets resebyrå är ca 7-8% från baspriset.
    Jag vet inte om det är olika rabattsats på olika kabiner men mitt jobb inte tillåter Business class så kan jag inte uttala om eventuella skillnaden.

    Lufthansa Premium Economy är i alla fall avsevärt dyrare till Kina än Air France Premium Economy eller British Airways Premium Economy även efter rabatt.

    Det här är offerten som jag har fått för min kommande resa till Dalian, Kina. Allt är i Premium Economy.
    • Lufthansa: ca 1.940 EUR efter rabatt
    • Air France: ca 1.560 EUR efter rabatt
    • British Airways: ca 1.170 EUR efter rabatt
     
  6. spritfet

    spritfet Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Värt pengarna antar jag? Har en pending upgrade via Lufthansa myOffer USD200 FRA-ORD nästa vecka...
     
  7. emilakered

    emilakered Ny medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    När jag kollade lite nu verkar det som att Premium Economy på just JFK - FRA drog igång i mitten av april, alltså endast för några veckor sedan. Det kan kanske förklara en del, många vet väl helt enkelt inte att klassen ens existerar på sträckan. Jag visste det inte själv, men då är jag också en rätt oinsatt och usel benchmark i frågan. :)

    Hehe, ohja! Ursprungsbokningen var billig med, så slutsumman ToR blev ändå en bit under 10 000 kronor för mig och frun. Tyckte generellt Premium Economy var trevligt, rätt sköna stolar och bra service. Skärmen kändes stor, bild, ljud och utbud var bra. :)
     
    Gus gillar detta.
  8. Flandern

    Flandern Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, utrullningen pågår året ut såvitt jag förstått saken.
    The new Premium Economy Class
     
  9. andersl

    andersl Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Jag har en bokning i slutet av juli från CGK till FRA i Premium på A340-300, kan inte se att dom ens nämner dom i utrullningen :)
    Bokningen är ARN-MUC-HKG och CGK-FRA-ARN, billigaste ekonomi på mina datum låg på ca 9.900:- och premium på 12.800:-vilket jag tycker är en acceptabel nivå. Skulle dock kostat 15.800:- att byta ARN-MUC-HKG till ARN-FRA-HKG (747-8).
     
  10. henrik l

    henrik l Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    I oktober går GOT-HKG på fr ca 12 000 kr med Lufthansa medan British Airways ligger på ca 11 400 kr för den billigaste WT+. Normalpris med British Airways brukar vara runt 12 kkr, så möjligen har man modifierat priset i förhållande till Lufthansa. Vid rea med British Airways kan man komma ned mot 8-9 kkr för GOT-HKG.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×