Lufthansa planerar att beställa mer än 100 flygplan

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av Mickey, 19 Februari 2013.

  1. Mickey

    Mickey Medlem

    Ort:
    SVG/GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Last edited: 19 Februari 2013
  2. JacobGBG

    JacobGBG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det blir definitivt en bra lyft för den Europeiska flygindustrin (för chansen att Boeing får lejonparten är väl obefintlig).
     
  3. Oscwo

    Oscwo Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Bara 8 widebodies alltså. Känns som att Lufthansa riskerar att halka efter rejält här då de har 50 A340s att byta ut och fortfarande inte beställt ett enda exemplar av vare sig 787an eller A350. Nu lär det alltså bli 8 av någon av dessa men väntetiden är lång och som sagt behöver de 40 till.


    Varför?
     
  4. deltamartin

    deltamartin Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Skulle snarare påstå att talet 8 påvisar att Lufthansa tänkt vänta med ett beslut ang. 787 och A350, och att dessa 8 plan är en "top up"-order av någon modell som redan finns i flottan, vilket troligtvis skulle betyda antingen A333, A388 eller B748, eller någon typ av mix av dessa.
     
  5. cmj

    cmj Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Beställningen för "widebodies" skulle också kunna vara för SWISS som behöver en ersättare för sina A340. Leasingavtalen på dessa går tydligen ut runt 2015.
     
  6. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Detta skulle i sådana fall innebära att dessa A330 är av den beryktade super HGW varianten, som skulle kunna betraktas som en direkt ersättare till A340-300.
     
  7. JacobGBG

    JacobGBG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det ekonomiska/politiska läget i Tyskland/EU gör det nog svårt att genomföra dessa affärer om inte inhemsk industri främst främjas.
     
  8. Oscwo

    Oscwo Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Lufthansa är ett privatägt företag, de är inte ute efter att plocka politiska poäng. Att Lufthansa väljer Boeing framför Airbus är inte mer kontroversiellt än att SL köper bussar från MAN istället för Volvo/Scania (vilket de gör). Snarare mindre då tyskarna nog hellre ser att det går bra för Lufthansa än ett Holländskt/fransk bolag som råkar ha en fabrik i Tyskland.
     
  9. JacobGBG

    JacobGBG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tycker inte jämförelsen med SL är relevant, flygindustrin har alltid varit mer politiskt knuten. Men men, vi har båda våra spådomar lagda det är bara att vänta och se hur det faller ut.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×