Senaste nytt

Lufthansa operated by swiss, edelweiss

Senator

Moderator
Kan inte åberopa nån form av "arrival access" med A*

Vad är A*?

Om du menar Star Alliance så borde det vara *A? ;) Skämtar, men undvik gärna dessa förkortningar då just den typ av språk är största barriären för nya medlemmar att våga skriva härinne.

Tyvärr inte "Lounge on arrival" en Star Alliance förmån. Du kan alltid prova, men förvänta dig nej.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

squeezen

Medlem
Tack fär snabba svar som alltid Senator!
Hittade en tvåstopps variant over London och Madrid där Copenhagen-London-Madrid är med BA metal så blir det istället

Lufthansa hade nån variant där CPH-Frankfurt var Lufthansa metall men sedan var FRA-Tenerife med Condor, så det är klart samma issue some med Edelweiss kan antas.
 

Bryant

Medlem
Testa. Jag har fått access trots Edelweiss. Det stod LX8xxx på boardingkortet och jag misstänker att det inte kontrollerades speciellt noga.

Men, gör de rätt har du inte loungeaccess.
 

mika

Medlem
Kan inte åberopa nån form av "arrival access" med A*
Utan tvärnej? Sugigt. Går inte att ta sig till Tenerife vintertid med bra tider/bolag/access till lounge etc.

Det finns faktiskt Swiss Arrival Lounge i Zürich, men den är öppet bara till kl 13:00 och M&M-status krävs, minst Frequent Traveller. Fungerar naturligtvis bra för arrival. Jag tycker den är ganska trevlig, men är väl inte sa bra för transfer (ny säkerhetskontroll behövs).
 

Senator

Moderator
Det finns faktiskt Swiss Arrival Lounge i Zürich, men den är öppet bara till kl 13:00 och M&M-status krävs, minst Frequent Traveller. Fungerar naturligtvis bra för arrival. Jag tycker den är ganska trevlig, men är väl inte sa bra för transfer (ny säkerhetskontroll behövs).

Viktigt att påpeka: detta är ingen Star Alliance lounge. Kommer inte in med ekonomibilljett + EBD.
 

Sir Lemon

Medlem
Hej! Kanske ngt OT, men besläktat till tråden. Står emellan att välja en fakir GOT-LPA via Bryssel med Brussels Airlines (business), eller Swiss GOT-ZRH (Swiss) ZRH-LPA (Edelweiss) business. Båda betalbiljetter, i princip samma pris. Är Star Alliance Gold via SAS. Argument för det ena alt /det andra. För mig talar avgång via Zürich ngt senare samt potentiellt besök i whiskyloungen. Fås poäng till Eurobonus även om flighten är med Edelweiss (Med LX nummer)? Bra lounge i Bryssel med Star Gold?
 
Last edited:

FilipJ

Medlem
Hej! Kanske ngt OT, men besläktat till tråden. Står emellan att välja en fakir GOT-LPA via Bryssel med Brussels Airlines (business), eller Swiss GOT-ZRH (Swiss) ZRH-LPA (Edelweiss) business. Båda betalbiljetter, i princip samma pris. Är Star Alliance Gold via SAS. Argument för det ena alt /det andra. För mig talar avgång via Zürich ngt senare samt potentiellt besök i whiskyloungen. Fås poäng till Eurobonus även om flighten är med Edelweiss (Med LX nummer)? Bra lounge i Bryssel med Star Gold?
Kan bara svara på sista frågan. På BRU får du tillgång till "The Loft" som jag tycker är en väldigt bra lounge. Finns massor att söka på den, både här och på andra siter.
 
Senator-lounge på ZRH har inte längre någon whiskylounge. Den är ombyggd och innehåller numera bekväma "silent" bås med liggfåtöljer.
Edelweiss är LX-light, med reducerat utbud av dryck, samt enkel mat. Ingen höjdare. Dessutom taskig kickback mot EB.
 

Hachans

Medlem
Senator-lounge på ZRH har inte längre någon whiskylounge. Den är ombyggd och innehåller numera bekväma "silent" bås med liggfåtöljer.
Edelweiss är LX-light, med reducerat utbud av dryck, samt enkel mat. Ingen höjdare. Dessutom taskig kickback mot EB.
Får man ens komma in i loungen som EBG när man flyger Edelweiss på codeshare (för de har väl inga wetlease a la Helvetica)?
 
Får man ens komma in i loungen som EBG när man flyger Edelweiss på codeshare (för de har väl inga wetlease a la Helvetica)?
Det skall inte vara ett problem. Vi flög LX i C(C) (tråkigt nog en wet-lease från Air Baltic, f.ö. en hemsk historia i sig som slutade med att vi klev ut av flyget på ZRH med en påse med Champagne i.) från ARN och vidare med Edelweiss. Man kan dock inte boka säte på Edelweiss via Amadeus. De har sin egen PNR, så den må du finna. Därefter kan du ta dig in på deras websida och boka denna "free service" (om du flyger i C-kabin) hos dem. Därefter fungerar det.
 
Toppen