Senaste nytt

Lufthansa och kompensation, Tekniskt sett.

mattley

Medlem
Hej vänner,

Jag flög i somras från Köpenhamn till Madrid via Frankfurt. Planen skulle gå 15.00 och vara framme 16.30, anslutande flyg skulle gå 17.15. Dock så stod vi på marken i köpenhamn i 1½ timme och såklart missade jag jag anslutningen. Blev ombokad till en flight som skulle gå kl 21.00. Men det planen var sönder så då fick jag vänta ytterliggare 1½ timme innan jag kom iväg. VIlket resulterade i att jag blev ca 5 timamr försenad.

Ovan på detta så blev jag väntelistad på flighten mellan FRA och MAD och när vi satt i loungen fick jag ett meddelande om att jag inte hade fått någon plats. Jag hade dock pratat med personal i loungen innan och de sa att jag hade en plats till 100%. Detta var något förvirrande så jag gick ner till gaten och jo, mitt namn stod på nån skärm.

Jag har alltid antagit att varje leg räknas som en resa och att en bokad biljett med anslutande flyg inte räknas som en hel resa. Dvs du kan inte krävs kompensation när ena delen var en giltig försening och den andra delen inte var det men att resan som helhet blev så mycket försenad att man kunde kräva ersättning.

Jag antar att eftersom min flyg mellan CPH och FRA gjorde att jag missade anslutningen så ligger tiden fram till mitt nästa plan på den flygningen. Dvs från 15.00 till 21.00? Rätta mig om jag har fel. Eller kan man vara teknisk och säga att från att jag landade i Frankfurt tills jag landade i Madrid räknas som en resa. Dvs 17.50 till 23.30?

VIlket fall, jag försökte mig på ett claim och fick tillbaka att förseningen orsakades av airtraffic controller tack och hej!

De brydde sig inte om att ens kommentera varken det söndriga planet eller deras uppenbara misstag med väntelistan och olika besked.

Vad säger ni experter?
 

palmen

Moderator
Hej vänner,

Jag flög i somras från Köpenhamn till Madrid via Frankfurt. Planen skulle gå 15.00 och vara framme 16.30, anslutande flyg skulle gå 17.15. Dock så stod vi på marken i köpenhamn i 1½ timme och såklart missade jag jag anslutningen. Blev ombokad till en flight som skulle gå kl 21.00. Men det planen var sönder så då fick jag vänta ytterliggare 1½ timme innan jag kom iväg. VIlket resulterade i att jag blev ca 5 timamr försenad.

Ovan på detta så blev jag väntelistad på flighten mellan FRA och MAD och när vi satt i loungen fick jag ett meddelande om att jag inte hade fått någon plats. Jag hade dock pratat med personal i loungen innan och de sa att jag hade en plats till 100%. Detta var något förvirrande så jag gick ner till gaten och jo, mitt namn stod på nån skärm.

Jag har alltid antagit att varje leg räknas som en resa och att en bokad biljett med anslutande flyg inte räknas som en hel resa. Dvs du kan inte krävs kompensation när ena delen var en giltig försening och den andra delen inte var det men att resan som helhet blev så mycket försenad att man kunde kräva ersättning.

Jag antar att eftersom min flyg mellan CPH och FRA gjorde att jag missade anslutningen så ligger tiden fram till mitt nästa plan på den flygningen. Dvs från 15.00 till 21.00? Rätta mig om jag har fel. Eller kan man vara teknisk och säga att från att jag landade i Frankfurt tills jag landade i Madrid räknas som en resa. Dvs 17.50 till 23.30?

VIlket fall, jag försökte mig på ett claim och fick tillbaka att förseningen orsakades av airtraffic controller tack och hej!

De brydde sig inte om att ens kommentera varken det söndriga planet eller deras uppenbara misstag med väntelistan och olika besked.

Vad säger ni experter?
Försening räknas på när du når din destination. Om du gör 0 eller 3 stopp på vägen är irrelevant.
Om du har rätt till ersättning beror på varför ni blev sena från Köpenhamn vilket var vad som orsakade problemen. Om det var utanför flygbolagets kontroll har du inte rätt till ersättning. Air Traffic Control ligger utanför flygbolagets kontroll.
 

ekf

Medlem
Läs mer i denna tråden som sagt: http://www.businessclass.se/forum/t...-eus-regler-om-passagerares-rättigheter.6200/

Ett tips är att testa Konsument Europas ersättningskalkylator om du är osäker på hur förseningen beräknas: Flygkalkylatorn - Konsument Europa

Även om grundorsaken (ATC) inte ger en ersättningsbar försening så skulle möjligen det trasiga planet kunna vara en sådan, men då ska den i sig leda till minst X antal timmars försening.. (för X, se regelverket eller kalkylatorn)
 

mattley

Medlem
Försening räknas på när du når din destination. Om du gör 0 eller 3 stopp på vägen är irrelevant.
Om du har rätt till ersättning beror på varför ni blev sena från Köpenhamn vilket var vad som orsakade problemen. Om det var utanför flygbolagets kontroll har du inte rätt till ersättning. Air Traffic Control ligger utanför flygbolagets kontroll.

Jo, men när det är 2 flyg varav det första orsakas av air traffic control och det andra orsakas av söndrigt plan. I andra fallet så är det inte extra ordinära omständigheter. Dock så blev ju det bara försenat med 1½ timme. Medans första flyget blev försenat med 1½ timme plus väntetiden på nästa flyg. Frågan är väl om väntetiden räknas på första flyget och då faller som extra ordinär omständighet, eller om väntetiden räknas på flyg nr 2 som inte är det.

Jag är väl medveten om hur mycket man behöver vara försenad och vilka orsaker som ger giltig ersättning. Nu är det ju att jag har 2 flighter på en bokning där ena flighten har ett ogiltigt claim och den andra ett giltigt claim. Dock så kan man vara teknisk gällande vilket flight som väntetiden ska ligga på.

Ex 1. CPH-FRA 1½ timme försenad, väntetid 3 timmar och då ingår väntetiden i CPH-FRA, FRA-MAD 1½ timme försenad.

Ex 2. CPH-FRA 1½ timme försenad, väntetid 3 timmar som ingår i flighten FRA-MAD vilket resulterar i 4½ timme försening.

Är det ex 1 så är det kört, är det ex 2 så är det rätt till ersättning. Men jag vet inte hur dem räknar och jag har inte sett nånstans var det kan stå, vet nån så länka gärna till just den texten. under EU261 så framgår det inte vad jag kan hitta.
 

ekf

Medlem
Jo, men när det är 2 flyg varav det första orsakas av air traffic control och det andra orsakas av söndrigt plan.
Det enda sättet du borde kunna få någon ersättning är om flyg nr 2 FRA-MAD (alltså det som du blev ombokad till) blev försenat till MAD med mer än X timmar från sin ursprungliga ankomsttid. Resten faller på det extraordinära i att flyg 1 inte kom iväg i tid.
Jag skulle dock rekommendera att läsa ut tråden som jag länkade till, det finns mycket erfarenhet samlat i den.
 

mattley

Medlem
Jo, så tolkade jag det också men man kan alltid se saker från olika håll. Även om det står en massa i tråden så är det 391 sidor, vilket kommer ta resten av veckan. Går snabbare om nån redan kan det.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Meazza

Medlem
Jo, så tolkade jag det också men man kan alltid se saker från olika håll. Även om det står en massa i tråden så är det 391 sidor, vilket kommer ta resten av veckan. Går snabbare om nån redan kan det.
Varför starta en ny tråd istället för att skriva i den befintliga? Många som kan de här bitarna läser där.
 
Toppen