Hej vänner,
Jag flög i somras från Köpenhamn till Madrid via Frankfurt. Planen skulle gå 15.00 och vara framme 16.30, anslutande flyg skulle gå 17.15. Dock så stod vi på marken i köpenhamn i 1½ timme och såklart missade jag jag anslutningen. Blev ombokad till en flight som skulle gå kl 21.00. Men det planen var sönder så då fick jag vänta ytterliggare 1½ timme innan jag kom iväg. VIlket resulterade i att jag blev ca 5 timamr försenad.
Ovan på detta så blev jag väntelistad på flighten mellan FRA och MAD och när vi satt i loungen fick jag ett meddelande om att jag inte hade fått någon plats. Jag hade dock pratat med personal i loungen innan och de sa att jag hade en plats till 100%. Detta var något förvirrande så jag gick ner till gaten och jo, mitt namn stod på nån skärm.
Jag har alltid antagit att varje leg räknas som en resa och att en bokad biljett med anslutande flyg inte räknas som en hel resa. Dvs du kan inte krävs kompensation när ena delen var en giltig försening och den andra delen inte var det men att resan som helhet blev så mycket försenad att man kunde kräva ersättning.
Jag antar att eftersom min flyg mellan CPH och FRA gjorde att jag missade anslutningen så ligger tiden fram till mitt nästa plan på den flygningen. Dvs från 15.00 till 21.00? Rätta mig om jag har fel. Eller kan man vara teknisk och säga att från att jag landade i Frankfurt tills jag landade i Madrid räknas som en resa. Dvs 17.50 till 23.30?
VIlket fall, jag försökte mig på ett claim och fick tillbaka att förseningen orsakades av airtraffic controller tack och hej!
De brydde sig inte om att ens kommentera varken det söndriga planet eller deras uppenbara misstag med väntelistan och olika besked.
Vad säger ni experter?
Jag flög i somras från Köpenhamn till Madrid via Frankfurt. Planen skulle gå 15.00 och vara framme 16.30, anslutande flyg skulle gå 17.15. Dock så stod vi på marken i köpenhamn i 1½ timme och såklart missade jag jag anslutningen. Blev ombokad till en flight som skulle gå kl 21.00. Men det planen var sönder så då fick jag vänta ytterliggare 1½ timme innan jag kom iväg. VIlket resulterade i att jag blev ca 5 timamr försenad.
Ovan på detta så blev jag väntelistad på flighten mellan FRA och MAD och när vi satt i loungen fick jag ett meddelande om att jag inte hade fått någon plats. Jag hade dock pratat med personal i loungen innan och de sa att jag hade en plats till 100%. Detta var något förvirrande så jag gick ner till gaten och jo, mitt namn stod på nån skärm.
Jag har alltid antagit att varje leg räknas som en resa och att en bokad biljett med anslutande flyg inte räknas som en hel resa. Dvs du kan inte krävs kompensation när ena delen var en giltig försening och den andra delen inte var det men att resan som helhet blev så mycket försenad att man kunde kräva ersättning.
Jag antar att eftersom min flyg mellan CPH och FRA gjorde att jag missade anslutningen så ligger tiden fram till mitt nästa plan på den flygningen. Dvs från 15.00 till 21.00? Rätta mig om jag har fel. Eller kan man vara teknisk och säga att från att jag landade i Frankfurt tills jag landade i Madrid räknas som en resa. Dvs 17.50 till 23.30?
VIlket fall, jag försökte mig på ett claim och fick tillbaka att förseningen orsakades av airtraffic controller tack och hej!
De brydde sig inte om att ens kommentera varken det söndriga planet eller deras uppenbara misstag med väntelistan och olika besked.
Vad säger ni experter?