Lufthansa och 261/2004

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av tomle, 25 April 2013.

1. tomle

tomle Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Lufthansa vägrar att erbjuda kompensation enligt 261/2004 efter att mitt flyg blivit 17h försenat pga tekniska problem.

Skulle flyga GIG-FRA-ARN men när avgångstid närmade sig flyttade man fram avgången. Satt i loungen, ingen information alls om vi skulle komma iväg, man flyttade 1h, sen 1h till osv. Tiden gick och lagom till att de sista flighterna till Europa påbörjade boarding (dvs 5h senare) så sa man att flyget inte skulle gå men då var det för sent att bli ombokad.
    Lufthansa ordnade hotel och transfer och vi kom iväg 17h senare. Landade på ARN ca 12h senare än planerat.

8/3: Mailade Lufthansa och bad om ersättning för två telefonsamtal samt €600 enligt 261/2004.
    27/3: Svar från Lufthansa, de ersätter telefonsamtalen men inte enligt 261/2004 eftersom det berodde på ett tekniskt problem (som ligger utanför deras kontroll)
    3/4: Mailar Lufthansa och tackar för att de ersätter telefonsamtalen. Hänvisar till Wallentin-Hermann v Alitalia—Linee Aeree Italiane SpA (Case C-549/07) och säger att tekniska problem inte är en orsak till att undvika betala enligt 261/2004.
    24/4: Twittrar till Lufthansa att jag är mycket missnöjd med hur de hanterar kundservice
    25/4: Får svar att de fortfarande anser att de inte behöver erbjuda kompensation men att de som ett undantag erbjuder ca 3000 SEK.

Jag ska flyga longhaul med dem imorgon så jag kan tänka mig att acceptera 3000 SEK om jag får en upgrade men är det en bra idé att erbjuda dem detta? Känner på mig att de ändå inte kommer att nappa, det ser rätt fullt ut i C/F.
    Kommer inte att nöja mig med endast 3000 SEK.

Någon annan som haft problem med Lufthansa och 261/2004? Tips på hur jag går vidare?

2. Testa med en upgrade ToR annars är det väl bara att dra det vidare.

3. Joggi

Joggi Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det verkar vara ett standardsvar du har fått. Jag råkade ut för samma svar från Lufthansa när jag blev ca. 6h försenad hem från USA i vintras. De hänvisade till tekniska problem utanför deras kontroll. Jag hänvisade till samma rättsfall (Wallentin-Hermann v Alitalia) samt att bevisbördan ligger hos dem (de påvisade aldrig vilket det tekniska problemet var) samt att jag skulle gå vidare om de vägrade att betala ut kompensationen. De gav med sig och betalade ut 600 EUR per person.

I påskas råkade jag återigen ut för försening och tvingades övernatta i Munchen. Återigen har jag fått samma svar att det tekniska problemet ligger utanför deras kontroll. Lite tröttsamt.

Jag tycker du ska stå på dig och hota med rättsliga åtgärder om de inte kan bevisa att det tekniska problemet var utanför deras kontroll (vilket de troligtvis inte kan göra).

4. tomle

tomle Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har redan gjort utresan, ska hem nu.

Fick ett standardsvar första gången, den andra gången hade de skrivit om svaret lite samt beklagat att jag inte var nöjd med deras svar första gången.

Jag ska nog gå vidare med detta, be om att få hela beloppet €600 + ca 1000 SEK för telefonsamtalen.
    Problemet var bränsleläckage i vänster vinge, vet inte om de kan hävda att det var utanför deras kontroll.

5. SWEDE

SWEDE Medlem

Ta de senaste budet. De vinner, men din förlust är relativt liten i förhållande till den optimala lösningen. En långbänk kommer att kosta mycket mer än den smakar.

6. tomle

tomle Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    €600 EUR motsvarar ca 5200 SEK, nu erbjuder 3100 SEK så det är en rätt stor diff. Jag har precis läst domen i Wallentin-Hermann v Alitalia.

Domen (för den som är intresserad):

7. Vad skulle det kosta mer än ett välskrivet mail? Nej stå på dig!

1 person likes this.
  8. Alx

Alx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag kan bara hålla med dig! Dessutom är nog "risken" minimal att Lufthansa skulle vara så pinsamma att de drog tillbaka en redan utlovad ersättning bara för att resenären försöker få ut sin fulla rätt. Lufthansa skulle inte ha en chans att "vinna" om tomle orkade dra det hela vidare. Lufthansa gör fel och det vet de om. De lär, liksom de flesta andra flygbolag, ge med sig när de inser att resenären inte ger sig.

9. Najk

Najk Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Precis, stå på dig. Då de erbjuder kompensation vet de med sig att de inte har rätt, annars skulle de inte erbjuda kompensation. Detta är endast ett försök från deras sida att minska kostnaden för dem.

1 person likes this.
  10. olsson

olsson Medlem

Land:
    Norge Norge
    Jag bumpar den här.

VIE-FRA-GOT skulle jag flyga, VIE-FRA blev dryga timmen försenad så jag missade FRA-GOT och fick vänta 4h40 min på nästa flight. Bad så snällt om 250 euro i ersättning. Jag kan fortfarande inte minnas (inte heller när jag skrev klagomålet) att de sade varför VIE-FRA blev försenad. De nämnde att FRA-GOT (ersättningsflighten) blev lite försenad pga värmen (acn hade svårt och det tog tid att få ner värmen i kabinen innan vi fick boarda) och late arrival of aircraft.

Är det möjligt att kolla upp anledningarna till förseningarna? Då VIE-FRA verkar ha kört några rutter tidigare så är en annan fråga om det är enkelt och ens möjligt att kolla upp alla enskilda anledningar till tidigare flighter (med samma plan) förseningar med anledningar. Tyckte det lät på deras svar att det var minst två flighter.

Jag måste dock ge hatten av för Lufthansa som svarade på 2 dagar. En liten sidogrej. Åkte hem till Bergen från Göteborg på söndagen och anledningen att jag flög på lördagen (skulle landa 18.40 och landade väl 23.20 eller liknande) var att spendera lördagkvällen med vänner och familj - något som totalt havererade. Eftersom det var "hemresa" till GOT istället för BGO antar jag att man inte kan klaga på att syftet med resan blev förstört?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!