Senaste nytt

Lufthansa nödlandar på Arlanda

Alx

Medlem
Självklart går säkerheten före allt. Men man får hoppas att resenärerna kommer iväg ikväll med tanke på morgondagens strejk...
 

Adam

Medlem
med risk för att bli klassad som en nörd måste jag säga att det heter en säkerhetslandning, inte nödlandning.
Nödlandning är det inte planerat utan det sker något som är akut och man får leta sig ner och landa där det går...
 

agehall

Medlem
Jag tror knappast du blir nördförklarad för att du påpekar sådant här. Du får nog komma med mycket mer nördiga saker för att råka ut för det...
 

Xilan

Medlem
med risk för att bli klassad som en nörd måste jag säga att det heter en säkerhetslandning, inte nödlandning.
Nödlandning är det inte planerat utan det sker något som är akut och man får leta sig ner och landa där det går...

Piloten lär väl ha deklarerat nöd i och för sig om det var röklukt i kabinen. (Det var ett antagande) Men du har säkert rätt i sak.
 

pst

Medlem
Piloten lär väl ha deklarerat nöd i och för sig om det var röklukt i kabinen. (Det var ett antagande) Men du har säkert rätt i sak.

Jag antar att en händelse som denna deklareras med PAN PAN-meddelande snarare än MAYDAY. Någon mer erfaren kan säkert rätta mig som bara har erfarenhet av sjöradio.
 

Roger J

Medlem
Hade de behövt nödlanda så var de ju ovanför Skavsta. Men eftersom de flög tillbaks ända till Arlanda så var det väl en "vanlig" säkerhetslandning.
 

Alx

Medlem
med risk för att bli klassad som en nörd måste jag säga att det heter en säkerhetslandning, inte nödlandning.
Nödlandning är det inte planerat utan det sker något som är akut och man får leta sig ner och landa där det går...

Inte nördigt alls... Men kärt barn har många namn. Swedavia valde att skylta upp det återvändande flyget som ankommande från: "Arlanda via Testfl.Schengen" och döpte om flightnumret till LH2419A. :cool:

Så egentligen var det ingen säkerhetslandning/nödlandning utan en helt vanlig testflygning om man ska tro Swedavia. Konstigt att Aftonblaskan lyckades missa den storyn! :confused:
 

AABack2ARN

Medlem
Inte nördigt alls... Men kärt barn har många namn. Swedavia valde att skylta upp det återvändande flyget som ankommande från: "Arlanda via Testfl.Schengen" och döpte om flightnumret till LH2419A. :cool:

Swedavia kallar alla flyg som tvingas återvända för "Arlanda via Testfl.Schengen". Vissa dagar kan man se både ett och två plan som tvingats återvända som man kan bekräfta via flygradar. Nördigt? Jajamensan - men kul :)
 
Toppen