Senaste nytt

Lufthansa Miles & More eller SAS Eurobonus?

Dr. Miles

Expert
Att ta ut bonusresor blir även dyrare med Miles&More. För det första tar de bränsletillägg för alla SAS fligter och sedan vill de ha mer miles för de resorna som du brukar använda poäng på.

När det gäller långresor är det ungefär samma nivå. Men med Miles & More kan man ha 1 stopover för bonusresor som kostar 60.000 miles i ekonomi eller mer.

Nackdelen med Miles & More award är de tar extra betalt om man byter plan i tredje zonen.
T ex du vill flyga mellan Stockholm och Bangkok. Du har hittat award plats för routing Stockholm - Frankfurt - Mumbai - Bangkok.
Men Mumbai tillhör varken Europa zon eller Sydostasien zon. Så kostar det extra.

Europa - Sysostasien award: Y80 / C135 / F210
3 regions award: Y100 / C185 / F290
 

Senator

Moderator
Jag har en känsla att Lufthansa och SAS har hemlig överenskommelse att inte gå in (djupt) varanndras marknad när det gäller bonusprogram.

AHO, det tror jag nog inte. Dessa program är en kassako, så det är bara att ragga kunder vart som helt.

Tillbaka till grundfrågan:
JA till M&M om man reser mycket i Europa med LH Gruppens bolag i relativt dyra biljetter, åker man C är det ingen tvekan
JA till M&M om man reser mycket long-haul med LH Gruppens bolag, helst i C eller F
JA till M&M om man reser en del inom USA med AC, CO, UA, eller US helst i DOMESTIC F (x3 miles)

Det finns lite skäl att använda M&M om SK/KF och Norden står för en stor del av resande. Jag har haft M&M sedan 2000, och kvalat till SEN varje år. Dock har jag haft tur/förmånen att jobba där man åker framme. Annars hade jag ändrat tillbaka till SAS.
 

agehall

Medlem
Bra sammanfattning Senator. Jag håller helt med dig.

Det man kan tillägga är att om man reser mycket med M&M bolag i Y, så är valet svårt eftersom man inte kan få co-branded kreditkort i Sverige. Hade man fått det hade jag bytt. Men nu behöver jag få in poäng från alla källor jag kan och då ger mitt AmEx ett bra tillskott...
 

Magino

Medlem
När det gäller långresor är det ungefär samma nivå. Men med Miles & More kan man ha 1 stopover för bonusresor som kostar 60.000 miles i ekonomi eller mer.

Jag tänkte med hänsyn till vad Tommy brukar använda sina poäng till, ARN-HEL-ARN och ARN-CPH-ARN. Ifall han skulle göra samma resor med M&M så skulle det krävas fler miles och högre skatter & avgifter, än vad EB vill ha.
 
Jag tänkte med hänsyn till vad Tommy brukar använda sina poäng till, ARN-HEL-ARN och ARN-CPH-ARN. Ifall han skulle göra samma resor med M&M så skulle det krävas fler miles och högre skatter & avgifter, än vad EB vill ha.

ARN-HEL-ARN och ARN-CPH-ARN brukar jag köpa i Economy Extra med poäng. :) Tycker att priset är också rimligt utan att behövs betala bränsletillägg.
 
M&M är skitbra om man flyger longhaul och kan välja LH/LX. Tommy flyger ju mest inom Norden och då kan jag inte se någon som helst fördel med M&M. Jag har själv funderat på att byta till M&M då jag flyger mycket med LH/LX, men jag drar mig för det då jag inte längre skulle kunna ha kreditkort som ger mig extra poäng.

När jag flyger longhaul t.ex. ARN-BKK väljer helst SAS fast måste flyga via CPH på grund av enkel upgrade från Eco till Flex/Business med poäng. Vill så länge när det är möjligt undvika BA på grund av dåliga erfarenheter i deras business (LHR-JFK och SFO-LHR). Finnair gillar jag inte heller fast är en finne. De har dålig service och saknar mellan alternativet mellan Eco och Business. Tycker också att AY Plus är en dålig program.
 

Matsson

Medlem
Eurobonus eller Miles & More?

Fråga till alla rutinerade resenärer:
Har två resor bokade i Z class LX ARN-ZRH-BKK-ZRH-ARN samt SK ARN-CPH-BKK-SIN-BKK-CPH-ARN. Vilket bonusprogram är bäst att använda om syftet är framtida upgrades till F . Vi reser två-tre ggr. per år till Asien i C -J . Vore kul att åka F vid något tillfälle. Är det bättre att använda miles&more då vi reser oftare med LX än SK?
 
Last edited:
Toppen