Senaste nytt

Lufthansa Miles & More eller SAS Eurobonus?

niklase

Ny medlem
Bokade idag och det blev bokningsklass: S med Singapore airlines.

@Dr. Miles @MrDollar @palmen @Jakob Österberg
Bestämde mig som ni sa för Eurobonus, men i all hast tror jag att jag gjorde ett misstag. Jag registrerade biljetterna på mitt Eurobonus som jag hade sedan innan(använt 1 gång) men nu ser jag att min ”Qualification period” går ut 1/5 2018 vilket innebär att jag bara hinner med resan som går nu i slutet av februari innan perioden går ut.

Jag tror med andra ord inte jag hinner med att komma upp i nästa status på bara en resa.. kan man göra något åt detta?
 

palmen

Moderator
Bokade idag och det blev bokningsklass: S med Singapore airlines.

@Dr. Miles @MrDollar @palmen @Jakob Österberg
Bestämde mig som ni sa för Eurobonus, men i all hast tror jag att jag gjorde ett misstag. Jag registrerade biljetterna på mitt Eurobonus som jag hade sedan innan(använt 1 gång) men nu ser jag att min ”Qualification period” går ut 1/5 2018 vilket innebär att jag bara hinner med resan som går nu i slutet av februari innan perioden går ut.

Jag tror med andra ord inte jag hinner med att komma upp i nästa status på bara en resa.. kan man göra något åt detta?
Man får bara ha ett konto så det blir svårt, du får se det som lite poäng in på kontot och från maj sen satsa fullt ut på att nå status, eventuellt med hjälp av kreditkorten om det behövs.
 
Eller så kan man säga upp sitt eurobonus, och starta ett nytt. Detta förutsätter ju att man inte sitter på status eller särskilt många poäng.

Gjorde så med fru Ultra Magnus innan jag giftade ett guld. Det gick bra.
 

niklase

Ny medlem
@Ultra Magnus

Jag har ju bara 1000 points från den gången jag gick med. Men detta fungerar trots att jag redan registrerat min bokade resa på mitt befintliga konto om jag säger upp det?
 

palmen

Moderator
@Ultra Magnus

Jag har ju bara 1000 points från den gången jag gick med. Men detta fungerar trots att jag redan registrerat min bokade resa på mitt befintliga konto om jag säger upp det?
Du måste i så fall ändra innan du flyger. Poängen kommer inte registreras förrän du har rest och det är vad som är angivet då som räknas och kan ändras på flygplatsen eller på nätet.
 

Berglund

Medlem
@niklase Ser du bara till att få bort det Eurobonusnumret som idag finns på bokningen, så kan du sedan efterhandsregistrera dina flygningar.

Stänger du då ditt gamla Eurobonuskonto först, kan du sedan starta ett nytt och få flygningarna krediterade dit.

Sök inga kreditkort förrän du vet vilket Eurobonusnummer du ska ha och använda framöver!
 

smillan

Medlem
Hej,

Jag bor i Göteborg och har sedan tidigare Platinum som nu blivit till Guld hos KLM/Skyteam. Men eftersom vi har släkt i norra Sverige tänkte jag att det är trevligt att tjäna in EB-bonuspoäng så man flyger "gratis" dit, men samtidigt vill jag såklart gärna ha lounge access eftersom jag ändå flyger ett antal gånger/år. Så jag har under senaste kalenderåret i princip endast flugit med star alliance. Men eftersom jag flugit mest LH har jag i efterhand sett att det inte är status-grundande?!

Nu är frågan, med min nedanstående/bifogade historik, borde jag byta till M&M och kommer det ge mig lounge-access där? Kan jag använda M&M poäng till "gratis"-resor med SAS?

Imorgon flyger jag till Kina och Korea t/r med LH, borde jag byta redan nu ikväll?
 

Attachments

  • Poäng2018.PNG
    Poäng2018.PNG
    52,3 KB · Visningar: 471

Canadien

Medlem
Vad menar du med inte statusgrundande? Du ser ju i din tabell att du får basic points d v s baspoäng som bygger status.
De ger dock inte segment till Eurobonus eftersom där endast räknas SAS flighter, och ev Wideroe.
Vilken bokningsklass har du på Lufthansa? Om det inte är Business och du i framtiden inte tänker resa Business så skulle Jag inte byta program.
 

Canadien

Medlem
Mycket kreationer ovan, menar att det är lättare att få Star Guld på SAS eller Aegean än vad det är på MilesMore, såvida man inte flyger mycket Lufthansa Business.
 
Toppen