Senaste nytt

Lufthansa Miles & More eller SAS Eurobonus?

cantona

Medlem
Fick ett mail idag från LH och hittade, för mig, ny info om att det räcker med 30 segments för att nå FTL. Hittar inte samma info på LH:s hemsida. Vad gäller?
 

Dr. Miles

Expert
Det ser ut som om det är en kampanj.

Här kommer Lufthansas officiell info sida.

Miles & More - Miles & More: Become a Frequent Traveller in just 30 flights

Lufthansa Miles&More skrev:
The Silver Promotion 2011: become a Frequent Traveller in just 30 flights

In the calendar year 2011 Miles & More will continue to offer you the opportunity of becoming a Frequent Traveller even more easily or of maintaining your Frequent Traveller status - with the Silver Promotion 2011.

How to achieve Frequent Traveller status:

Fly 30 times with our airline partners in 2011 and you will automatically receive Frequent Traveller status, which is valid for at least two years.With 30 flights with these airline partners you can achieve Frequent Traveller status:
  • Adria Airways
    [*]Air Dolomiti
    [*]Austrian Airlines
    [*]Brussels Airlines
    [*]Croatia Airlines
    [*]LOT Polish Airlines
    [*]Lufthansa
    [*]Luxair
    [*]SWISS

Terms and conditions:
All border-crossing European and intercontinental scheduled flights, as well as domestic flights within Europe which are operated by the Miles & More airline partners mentioned above, are taken into consideration. Proviso: mileage-eligible booking classes must be used.
Every flight* counts: outbound and inbound flights each count as a separate flight, so you can achieve or retain Frequent Traveller status with just 15 round trips.
For connecting flights with different flight numbers, each of these flights counts as a separate flight.
Naturally the limit of 35,000 status miles earned in one calendar year also continues to apply for achieving or renewing Frequent Traveller status.

* Trips on AiRail trains and the airtrain in Switzerland do not qualify. The same also applies to routes under a Lufthansa
flight number on which a bus is deployed.
 

Dr. Miles

Expert
Just nu har Lufthansa kampajpriser till olika destinationer i Europa för fr 1.499 SEK inkl. skatter.
Amsterdam, Budapest, London, Paris etc.

Lufthansa ® - Return flights to Europe from 999 kr*

Då behöver man göra 8 T/R av sådana resor inom 2011.
1.500 SEK x 8 = 12.000 SEK

Jag tycker att det är bättre med Spanairs Stockholm-Las Palmas Mileage Run, vilket kostar ca 2.500 SEK inkl. skatter per T/R och det behövs 4 T/R(ca 10.000 SEK totalt) för att bli guldmedlem hos Aegean Miles&Bonus.
 

Senator

Moderator
Men FTL är inget bra att ha i Sverige. I Tyskland/Schweiz/Österrike kommer man in i loungen men inte i Sverige.

M&M är superbra om man reser mycket i affärsklass och första klass...
 

majer

Medlem
SAS Eurobonus vs. LH Miles & More?

Hej,

Dliemmat jag har är som följer:
Är EBS (med MasterCard kopplat) sedan några år tillbaka. Detta ger mig inga direkta fördelar. Brukar mest utnyttja poängen till att sova på SAS Radisson Sky City. Varje gång jag försöker uppgradera till business på LH får jag nobben av systemet, det framgår ej varför.

Flygmönster:
90% interkontinentala flygningar och då uteslutande med LH. Bokningsklass brukar vara Y, M eller Q. EB MasterCard med >150tkr/år.

EB:
+ Jag kan ha ett kreditkort kopplat till poängprogrammet vilket ger mig ca 15000 extrapoäng per år.
- Poängen verkar inte gå att använda till så mycket eftersom jag i sort sätt aldrig flyger med SAS-metall.

M&M:
+ Högre poängintjänande på LH-flighter?
+ Möjlighet att uppgradera till business?
+ Skulle utan problem nå Frequent Flyer-nivå vilket innebär lounge access åtminstone i MUC och FRA.
- Förlorar möjligheten att koppla kreditkort till programmet
- Guldstatus ligger längre bort än hos EB.

Frågan är då, tjänar jag någonting på att byta till M&M? Vilka fördelar/nackdelar har jag missat?

Tacksam för tips.
 

Fredrik

Medlem
Som jag ser det borde du byta till M & M. Den största nackdelen du nämner är att du inte längre kan koppla kreditkort till programmet men du nämner samtidigt att du upplever det är svårt att utnyttja poängen som det är vilket gör att det inte borde vara en så stor sak. Du kan förresten fortfarande vara medlem i Eurobonus och ha kreditkortet där.

Det som skulle ändra mitt råd är om du ligger så nära EBG att du faktiskt skulle kunna få det. Guld är alltid bättre än silver men inom silver är M & M betydligt bättre än EB.
 
Toppen