Senaste nytt

Lufthansa Miles & More eller SAS Eurobonus?

Agö

Medlem
Ok, tack. Så om vi antar att jag kan nå både EBD och SEN. Anser ni att det är värt det jämfört med att dumpa allt i Eurobonus?
Ja, då kommer ju nästa fråga. Vad är du ute efter? Du har två Star Alliance guldkort. Senator ger ju en del trevliga fördelar, t.ex. uppgraderingsvouchers och bättre tillgång till awardresor.
 

Rodnt

Medlem
Ja, då kommer ju nästa fråga. Vad är du ute efter? Du har två Star Alliance guldkort. Senator ger ju en del trevliga fördelar, t.ex. uppgraderingsvouchers och bättre tillgång till awardresor.

Det enda jag tänker att jag vill utnyttja poäng till är awardresor med fru och ev. barn. Ursprungstanken är en med 2-4-1 per år, gärna i first. Men det uppnår jag relativt tidigt varje år (vouchern+~150k poäng). Fortsätter jag i Eurobonus tänker jag att överskottspoäng används för ytterligare någon resa med Sas och flypremium. Satsar jag på M&M så är väl en tanke att kanske byta helt 2018 för att nå HON (inte riktigt insatt ännu), men det jag har svårt att avgöra är om M&M ger mig något innan dess.

är det stor skillnad i Miles/poängintjäning om jag flyger mycket Lufthansa? Dvs är det (mycket) mer "värt" att flyga LH med M&M jämfört med EB?
 

Jonted

Medlem
Jag hoppar in här med en egen fråga relaterad till just exakt detta (hoppas det är ok).
Jag kommer under relativt lång tid att bo utomlands. Från att tidigare ha haft ca 3 flygningar per vecka med SAS Plus inom Europa lutar det nu åt 3 flygningar per vecka med LH och Swiss samt max 1 flygning per vecka med SAS.

Alla flyg är inom Europa och SAS Plus har jag tidigare flugit endast för flexibiliteten. Tveksamt om jag kommer åka business med LH eller Swiss.

Jag funderar på om det är värt att byta till Miles & More samt deras nya kreditkort?

Just nu är jag EBD men är tveksam på om jag kan hålla igång EBG ens då jag kommer åka så lite med SAS men med Amex Elite är det inget större problem. Gällande spend kommer jag absolut upp i en 2-4-1 men tveksamt om två går.

Målet för mig är att samla in poängen för framtida award-resor med sambon, gärna i First men även Business.


Tack!
 

jumbooze

Medlem
Instämmer, så länge man inte flyger "dyra" biljetter med LH-gruppen så är det tufft att samla med m&m.
Nu vänsterprasslar jag bara med dem för att de ger mig 100m/100kr så att jag får ihop till en one-way F och sen blir det sas igen.
 

Rodnt

Medlem
Har svårt att se fördelarna med M&M jämfört med eurobonus om man inte når HON. Hur funkar det här med m&m upgrade vouchers? Är det köpta biljetter man kan uppgradera? Går det isåfall att köpa och uppgradera en biljett till någon annan?

Fråga 2: Finns det någon tabell som visar hur många % av flygningens miles jag får i respektive bokningsklass?

Funderar på om det kanske är värt att köra dubbelt; Lufthansa business-resorna på M&M (ca 3-4st t o r á ~5,000 miles) och övrigt på eurobonus (tillräckligt mkt Sas C för EBD).
 

Senator

Moderator
Har svårt att se fördelarna med M&M jämfört med eurobonus om man inte når HON. Hur funkar det här med m&m upgrade vouchers? Är det köpta biljetter man kan uppgradera? Går det isåfall att köpa och uppgradera en biljett till någon annan?

Fråga 2: Finns det någon tabell som visar hur många % av flygningens miles jag får i respektive bokningsklass?

Funderar på om det kanske är värt att köra dubbelt; Lufthansa business-resorna på M&M (ca 3-4st t o r á ~5,000 miles) och övrigt på eurobonus (tillräckligt mkt Sas C för EBD).

Gällande fråga 2 finns det på samma sätt som på EuroBonus detaljerat vad man tjänar per bolag på Miles & Mores hemsida. Så mitt tips är att läsa på.

Allmän regel för Lufthansagruppen är att bokningsklass P inte ger så mycket medan Z ger 150%, D/C/J 200% samt A/F ger 300%.

Fördelar finns massor av som Senator. Skulle aldrig byta SEN mot EBG/EBD om jag inte skulle ändra resemönster totalt. Jag har 17 år som SEN och fem som EBG, helt skilda världar.

1. Med några undantag skulle jag hävda att det är bäst att fokusera poäng/miles/status på det bolag man flyger oftast med
2. Lufthansagruppen + Joint Venture linjenät vs. SAS linjenät
3. SAS prissättning på long-haul
4. Senator recognition: födelsedagspresent varje år, purser kommer alltid och hälsar, mat först
5. Senator status gäller två år
6. Access till Swiss First bonusplatser
7. Access till Lufthansa First när som helst, behöver inte vänta till T-14
8. Låsa upp bonusplatser i Business på Lufthansa
9. Companion award på Lufthansagruppen 50% rabatt på medföljare
10. Uppgradering av billigare biljetter till First
11. Bättre poäng med Air Canada och United om du åker mycket till USA

Nyckeln är punkt 1. Flyger du business högre än Z med Lufthansagruppen skulle jag köra Miles & More. Åker du en eller två gånger per år med Lufthansagruppen hade jag hållit mig till SAS.
 
Toppen