Lufthansa lägger ner Abu Dhabi-flygningarna

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av Palazzi, 17 Oktober 2014.

1. Konkurrensen med Etihad/Air Berlin blev för hård. Fr.o.m. tidtabellen för sommaren 2015 så lägger Lufthansa ner sina flygningar till Abu Dhabi.

Etihadgruppen erbjuder 49 flygningar per vecka, bara mellan Tyskland o Abu Dhabi.

Star Alliance lämnas nu med endast alternativet Turkish Airlines från Europa till Abu Dhabi. Aegean Airlines har några få veckofrekvenser, men dessa kan bokas även som code share med Etihad (och överenstämmer dåligt med nordiska anslutningsflyg till Aten).

Länk: http://boarding.no/art.asp?id=58783

2. OnlyAFool

OnlyAFool Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fy vad tråkigt. Är det verkligen bra för flygplatsen om det bara blir ett bolag/allians som flyger till den? Lär tappa lite kunder till Dubai?

3. Jacob

Jacob Medlem

Fast Muscat är inte stängd som destination (Lufthansas Abu Dhabi-flygningar fortsätter dit) så förmodligen kommer det något ny mellanlandningsplats istället.

4. Finns ju ganska många möjligheter för att fortsätta till Muscat. Doha / Bahrain / Kuwait kanske är rimliga...

SWISS har ju en anslutning via DXB annars. Man kanske nöjer sig med ett erbjudande inom gruppen?

Kanske blir det t.o.m en direktlinje då Lufthansa börjar med sina nya koncept?

5. Jacob

Jacob Medlem

Tydligen fortsätter linjen som tidigare, det är bara att stoppet i Abu Dhabi förvandlas från ett stopp med möjlighet att gå på/av till enbart ett tekniskt stopp.

Palazzi gillar detta.
  6. Aurora

Aurora Medlem

Hvorfor må de ha en mellomlanding før Muscat? Det är ju inte pga lengden av flighten? Vil inte crewet overnatte i Muscat?

7. OnlyAFool

OnlyAFool Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Märkligt att så få verkar välja att flyga till Abu Dhabi! Tur att Swiss fortsätter flyga dit!

8. Jacob

Jacob Medlem

Mellanlandningen i Abu Dhabi mellan Frankfurt och Muscat kommer från 29 mars 2015 flyttas till Doha, så det blir Frankfurt-Doha-Muscat. Lufthansa kommer även flyga Frankfurt-Riyadh-Bahrain.

Lufthansa kommer inte ha trafikrättigheter på sträckorna Doha-Muscat och Riyadh-Bahrain.

9. Hur menar du nu? LX flyger inte till AUH. För övrigt är det inte alls förvånande, jag är en regular på FRA-AUH och har länge hört att det är en prestigelinje för Lufthansa, dvs. att man flyger den för att man inte vill vara sämre än de andra bolagen. Load har alltid varit katastrofal.

10. OnlyAFool

OnlyAFool Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du har rätt. Jag gjorde en vurpa i tanken. När jag åkte till Abu Dhabi flög jag Swiss till Dubai. Och sedan bil till Abu Dhabi. Men jag upplevde Abu Dhabi som trevligare än Dubai. Så därför som jag är förvånad att linjer till Abu Dhabi inte bär sig. Men samtidigt pratar vänner bara om Dubai. Så med det i tanken, är det kanske lite mindre förvånande att företag lägger ner linjer till Abu Dhabi.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!