Senaste nytt

Lufthansa inför nya priskoncept med ny biljett för passagerare med endast handbagage

BusinessClass

Redaktör
Även Lufthansa följer trenden i Europa och lanserar nu ett nytt priskoncept för resor inom Europa med en ny biljett för passagerare med endast handbagage. Enligt Lufthansas kommersiella chef Jens Bischof reser idag en tredjedel av passagerarna med endast handbagage och tanken är att de resenärer som är prismedvetna ska kunna välja tilläggstjänster efter behov. Från 1…
 

Dr. Miles

Expert
Det ser ut som de har ändrat biljettreglerna av deras (Lufthansa, Austrian, Brussels Airlines, SWISS) Business class biljetter inom Europa för den som påbörjar resan efter 2015-SEP-30.
Även P klass biljetter erbjuder fri av- & ombokning.

Kod:
PENALTIES

  CANCELLATIONS
   
     ANY TIME
       CANCELLATIONS PERMITTED.
         NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
          REFUND RULES APPLY PER FARE COMPONENT.
          -----
          REFUND OF PARTLY USED TICKET
          IF A RETURN TICKET SHALL BE USED FOR ONE WAY
          TRAVEL - THE DIFFERENCE BETWEEN THE RETURN FARE
          AND THE APPLICABLE ONE WAY FARE WILL BE COLLECTED.
          APPLICABLE ONE WAY IS THE ONE WAY FARE WITHIN
          THE SAME FARE FAMILY AND THE SAME OR HIGHER RBD.
          -----
          REFUND OF UNUSED TAXES AND YQ/YR PERMITTED.
          UNLESS APPLICABLE OW/RT FARE PLUS TAXES FOR ACTUAL
          TRAVEL IS HIGHER THAN WHOLE ORIGINAL TICKET. IN
          THIS CASE NO TAX OR FEE REFUND WILL BE PERMITTED.
          -----
          THE OPTIONAL PAYMENT CHARGE IS NON-REFUNDABLE.
   
   CHANGES
   
     ANY TIME
       CHANGES PERMITTED.
         NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
          CHANGES PERMITTED FOR REISSUE/REVALIDATION.
          -----
          RULES FOR CHANGES APPLY BY FARE
          COMPONENT/DIRECTION. IN CASE OF FARE COMBINATION
          CHARGE THE HIGHEST FEE OF ALL CHANGED FARE
          COMPONENTS WITHIN THE PRICING UNIT.
          -----
          IF CHANGES ARE MADE TO OTHER THAN THE FIRST
          TICKETED FLIGHT COUPON / THE FARES IN
          EFFECT AT TIME OF ORIGINAL TICKET ISSUE WILL
          APPLY PROVIDED THE NEW ITINERARY QUALIFIES FOR
          ALL THE PROVISIONS OF THE ORIGINALLY TICKETED
          BOOKING CODE FARE IGNORING ADVANCE RESERVATION
          OR TICKETING REQUIREMENTS.
          IF CHANGES ARE MADE TO FIRST TICKETED FLIGHT
          COUPON / TOTALLY UNUSED TICKET - THE FARES IN
          EFFECT AT TIME OF REBOOKING/REISSUE WILL APPLY
          PROVIDED THE NEW ITINERARY QUALIFIES FOR ALL THE
          PROVISIONS OF THE ORIGINALLY TICKETED BOOKING
          CODE FARE INCLUDING ADVANCE RESERVATION OR
          TICKETING REQUIREMENTS.
          -----
          IN CASE OF UPGRADING TO A HIGHER RETURN/ONE WAY
          FARE THE FARE DIFFERENCE WILL BE COLLECTED.
          IN CASE OF DOWNGRADING TO A LOWER RETURN/ONE WAY
          FARE A CREDIT OF THE RESIDUAL AMOUNT WILL BE MADE.
          -----
          COMPLETELY UNUSED TICKETS CANNOT BE CHANGED INTO A
          TICKET WHERE ORIGINAL ISSUING CARRIER IS NO LONGER
          INCLUDED IN THE ITINERARY. TICKET IS THEN ONLY BE
          VALID FOR REFUND. PLS REFER TO REFUND SECTION IF
          APPLICABLE.
 

AABack2ARN

Medlem
Förvisso bra med fri avbokning på P-biljetter, och (tycker jag) ytterligare ett bevis på att de ser den klassen som en vanlig revenue-klass och inte en klass som i första hand är till för specialerbjudanden.
 

karho

Medlem
Hej, jag bokade resa med Lufthansa och Austrian via jobbets obligatoriska resebyrå häromdan, i Europa, i ekonomi.
Dock sa jag inget om att jag ville ha biljett med bara handbagage. De kom med lite olika förslag på biljetter, inte bara Lufthansa, och jag valde Lufthansa/Austrian till slut. Döm av min förvåning när det på bekräftelsen står "Baggage Allowance: NIL" och att jag kan välja att köpa till baggage allowance innan avfärd och spara pengar.

Visst borde det väl framgå för resebyrån vilka fares där baggage ingår och inte? Tänkte lyssna med experterna innan jag skicka gnällmail till dem...
 

fmansson

Medlem
Har gjort en 7-8 LH-legs nu sista två veckorna och slås av att ganska många hobbyresenärer väljer biljetten med enbart handbaggage. Detta har medfört att boardingprocessen känns längre för att folk på slutet inte hittar någonstans att lägga sitt handbaggage. Det som man förr checkade in ska nu in i kabinen. Jag är tveksam till den här typen av biljetter för det blir trängre i kabinen för allihop. Baggagelastarna är väl glada möjligen.
 

Fedup

Medlem
Har gjort en 7-8 LH-legs nu sista två veckorna och slås av att ganska många hobbyresenärer väljer biljetten med enbart handbaggage. Detta har medfört att boardingprocessen känns längre för att folk på slutet inte hittar någonstans att lägga sitt handbaggage. Det som man förr checkade in ska nu in i kabinen. Jag är tveksam till den här typen av biljetter för det blir trängre i kabinen för allihop. Baggagelastarna är väl glada möjligen.
Det blir lite domestic USA-flygningar över det hela tyvärr
 

olo

Medlem
Har gjort en 7-8 LH-legs nu sista två veckorna och slås av att ganska många hobbyresenärer väljer biljetten med enbart handbaggage. Detta har medfört att boardingprocessen känns längre för att folk på slutet inte hittar någonstans att lägga sitt handbaggage. Det som man förr checkade in ska nu in i kabinen. Jag är tveksam till den här typen av biljetter för det blir trängre i kabinen för allihop. Baggagelastarna är väl glada möjligen.
Jag håller med - oskicket att ta betalt för bagage gör att allt bärs in i kabinen - med längre boarding som följd.
Det gör även att det redan har blivit färre bagagehanterare, vilket har gett längre tider för det bagage som trots allt checkas in.
 
Toppen