Senaste nytt

Lufthansa inför €16 avgift för biljetter bokade via resebyråer

Senator

Moderator
Jag tror detta är utspel från Lufthansagruppen som en diskussion om GDS och deras prismodell..
 

fcx

Medlem
Prisnivån 16€ är ju intressant. Jag har väldigt svårt att tro att skillnaden i kostnad för Lufthansa mellan en GDS-bokning och att driva ett eget bokningssystem är så stor. Skulle det dock vara sådan stor skillnad så förvånar det mig att andra bolag inte redan infört detta. Man kan ju boka LCC genom GDS...
 

Flying P

Medlem
Prisnivån 16€ är ju intressant. Jag har väldigt svårt att tro att skillnaden i kostnad för Lufthansa mellan en GDS-bokning och att driva ett eget bokningssystem är så stor. Skulle det dock vara sådan stor skillnad så förvånar det mig att andra bolag inte redan infört detta. Man kan ju boka LCC genom GDS...
Med lite fantasi kan man nog komma fram till 16 EUR. Om man applicerar en modern produktkostnadspyramid där alla produkter (eller tjänster) ska bära sin overhead så rinner det iväg ganska snabbt. Dessutom vet vi inte vilken marginal som är pålagd.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror detta är utspel från Lufthansagruppen som en diskussion om GDS och deras prismodell..

Skulle tro att det ligger en hel del i detta.

Så vitt jag kommer ihåg tar exempelvis Amadeus betalt när man

1) lägger upp en ny fare
2) justerar en fare (regler eller pris)
3) ändrar bränsletillägg
4) ställer ut en biljett

Utöver det lär det finnas fasta kostnader för att vara ansluten som skall täcka frågor till inventorydatabaserna, uppkopplingar, drift etc.

Om detta sedan motsvarar €16 per biljett har jag ingen aning om.
 
Toppen