Senaste nytt

Lufthansa Group och service degradation...

Ricci

Medlem
Jag och min fru flyger FRA-MAH LH1482 30/6 i business (bokningsklass D) och vi är EBD/EBG dvs SK*G.
Men vi tillåts inte boka säte på denna sträcka men på hemturen är det ok.
Jag ser att Lufthansa fortfarande säljer biljetter till den flighten men det verkar inte vara så många kvar.
Så skall man vara rädd att bli avplockad eller nedgraderad?:confused:

Edit: Hur prioriterar LH gällande att ta av pax eller nedgradera dem, bokningsklass, status eller slump?
 
Last edited:

Senator

Moderator
Jag och min fru flyger FRA-MAH LH1482 30/6 i business (bokningsklass D) och vi är EBD/EBG dvs SK*G.
Men vi tillåts inte boka säte på denna sträcka men på hemturen är det ok.
Jag ser att Lufthansa fortfarande säljer biljetter till den flighten men det verkar inte vara så många kvar.
Så skall man vara rädd att bli avplockad eller nedgraderad?:confused:

Det är nog rätt så fullt. Jag gissar att man frågar efter volontärer, men i min erfarenhet är det oftast "no shows" i Frankfurt på grund av missade anslutningar så jag tror det är lugnt. Mitt tips är att checka in när Online Check-in öppnar från Sverige så ni säkrar platser. Tror inte det blir något större problem om vi inte vill ha några EUR i kompensation :)

Lite OT fråga och OT svar eftersom frågan inte handlar om Lufthansa service degradation. :D
 

Ricci

Medlem
Det är nog rätt så fullt. Jag gissar att man frågar efter volontärer, men i min erfarenhet är det oftast "no shows" i Frankfurt på grund av missade anslutningar så jag tror det är lugnt. Mitt tips är att checka in när Online Check-in öppnar från Sverige så ni säkrar platser. Tror inte det blir något större problem om vi inte vill ha några EUR i kompensation :)

Lite OT fråga och OT svar eftersom frågan inte handlar om Lufthansa service degradation. :D
OK tackar, jag läste bara "Lufthansa" och "degradation" :rolleyes:
 

ulagun

Medlem
Cateringen verkar styras efter konkurrens på linjerna. Jag blev också positivt överraskad över varm mat till MAD.
Rätta mig gärna om jag har fel, men jag anser att maten ut från Tyskland oftast är avsevärt bättre än den de tar från utestationer.
Senaste exemplet var till/från Montreal. Ut njöt vi av maten. Hem en av de segaste smaklösa biffar jag råkat ut för.
 

AABack2ARN

Medlem
@Ricci: Vid lunch var det två platser till salu i business och ett ganska stort antal i ekonomi. Det var då tre rader med business varav första raden är helt blockad och alla andra C-platser tagna. Allt enligt ExpertFlyer. Håller med ovanstående talare att det borde inte vara några större problem.
 

Agö

Medlem
@Jensik rapporterar plastglas i affärsklass. Förhoppningsvis ett "olycksfall".
bd891517102056043db3aaaa279f2c4a.jpg
 

Ormen

Medlem
Flög Lufthansa från Barcelona till Köpenhamn i går (via München).
Oätlig mat. Frågade om något alternativ, fanns inga snacks. Bad om ekonomimackan - "Sorry, it's for economy passagers."
Personal som suckade vid minska önskemål.
Bad om en GT efter maten. Fick till svar "We only loaded 4 and they were all consumed on the outbound flight. It was a thirsty crowd." (Detta var från Barcelona, även MUC-CPH tog GT slut och svaret var återigen att de bara lastat 4 st).
Bad om whisky istället. Fanns ingen. Istället gav de mig en plastflaska cognac. Inget glas. Ingen kommentar i samband med att den räcktes över. Fick kalla tillbaka dem och snällt be om ett glas (fick ett glasglas, tack och lov).
 

Gus

Medlem
Flög Lufthansa från Barcelona till Köpenhamn i går (via München).
Oätlig mat. Frågade om något alternativ, fanns inga snacks. Bad om ekonomimackan - "Sorry, it's for economy passagers."
Personal som suckade vid minska önskemål.
Bad om en GT efter maten. Fick till svar "We only loaded 4 and they were all consumed on the outbound flight. It was a thirsty crowd." (Detta var från Barcelona, även MUC-CPH tog GT slut och svaret var återigen att de bara lastat 4 st).
Bad om whisky istället. Fanns ingen. Istället gav de mig en plastflaska cognac. Inget glas. Ingen kommentar i samband med att den räcktes över. Fick kalla tillbaka dem och snällt be om ett glas (fick ett glasglas, tack och lov).
Låter inte bra! Jag hade liknande upplevelse (men inte fullt så illa). Jag reklamerade och fick en voucher på 100 euro till deras webshop. :)
 

Nilann

Medlem
Herr Nilann och jag åkte med Swiss Business från Geneve till Göteborg, via Zürich, igår. Boardingen i Geneve blev en kvart sen och när alla kommit ombord och dörrarna stängts meddelade kapten att slottiden var framflyttad 35 minuter på grund av dåligt väder. Blixtsnabbt togs champagnen fram och serverades i Business under väntetiden. Väldigt trevligt initiativ. Dessutom flyttades slottiden tillbaka igen så vi blev totalt 40 minuter sena till Zürich. Resan tog 35 minuter och en tallrik med liten sallad, laxmousse och efterrätt serverades. Överraskande bra för en sådan kort resa. Dessutom fylldes champagnen på två gånger under flighten.
Vi hann gott och väl med nästa flight till Göteborg. 4 rader, full Business, 16 personer. En riktigt trevlig flygning där chefsstewarden var ansvarig för Businessavdelningen och gömde sig aldrig bakom gardinen. Skinksallad , goda ostar och efterrätt. Champagne och vin fylldes på hela tiden. En man på raden framför hade en liten vinprovning på röda viner och avslutade med ett torrt glas vitt. God stämning, vi är nöjda med Swiss.
 
Toppen