Senaste nytt

Lufthansa Group (inkl. Swiss, Austrian, Brussels Airlines) - det här gjorde Ni bra!

Senator

Moderator
Jag hade min lilla snabbresa till Zurich (eller Palma, beror hur man ser på det) som avslutades med LH802 lördag morgon. Jag hamnade i ett "Computer says No" läget fredag kväll som var mitt eget fel, då det var inte så mycket man kan säga om den (o)frivilliga övernattningen på Hilton Frankfurt.

I alla fall, orkade inte med LH800 vid sjutiden på lördag morgonen så jag satsade på LH802 som skulle avgå 09:35. I SEN loungen observerade jag en försening på 25min, som visade sig vara sen ankomst från GOT (en A321). Intressant observation; GOT-FRA med A321 = mycket folk.

Vid gaten kan man enkelt observera att det är semestertiden. Vitt hår och vit mustasch regerar tillsammans med tyska som språk. Alla skall upp och följa i Stieg Larssons fotspår genom stan. Gaten bemannas av 3-4 personer, vart en person (LH anställd) ansvarar för resenärer med behov av extra hjälp.

Mitt inlägg här handlar om att, trots förseningen har jag aldrig observerat en bättre boarding. Det handlar inte om jag som Senator eller affärsklassresenär, det handlar om omtanke till resenärer med funktionshinder eller familjer med småbarn.

Denna grupp Lufthansa anställda var inte bara tyska (ordnung muss sein) men även väldigt omtänksamma.
1. Man spelade upp meddelande på tyska och engelska två gånger att ordningen är: resenärer som behöver extra hjälp, samt barnfamiljer först, sen HON/Senator/Star Gold/Business, innan ekonomiklass som skall använda den automatiserade boardingen.
2. Eftersom tyskarna och svenskar är lika, så står man gärna i någon slangliknande kö i 30min innan boarding. Då gick personallen RUNT och letade efter flera barnfamiljer som fick komma fram
3. När alla dessa resenär, inklusive två resenärer i rullstol hade fått den lilla extra tid som behövdes, kallades HON/Senator/Star Gold/Business fram. Självklart blockerades utgången av "Mustasch skvadronen" som inte alls tänkte göra plats till denna grupp. Vänligt och bestämt tillsägelse att ta ett steg tillbaka och låta oss komma förbi.

Mitt alter-ego "Mr N. O. Patience" var nära att komma fram, tills jag smittades av LH personalen. Det är nog så enkelt, att trots dessa fina förinspelade meddelanden, så är inte denna publik mottaglig för den typ av information. Därför tycker denna gruppen av anställda borde lära många andra flygbolag hur man skall sköta en ombordstigning.
 

Fredrik

Medlem
Akte hem fran FRA i söndags och det var visserligen inte riktigt lika proaktivt som Senator beskriver det men jag sag med egna ögon hur vissa svenska resenärer stoppades fran att boarda da det inte var deras tur än.

I like it!.
 

jumbooze

Medlem
I måndags landade jag med TG och skulle vidare med LH, ser att det fanns en tidigare flight CDG-FRA, går fram till disken och undrar om det gick att komma med tidigare flyg. Inga problem men du får ingen frukost sa de (satt i C) men sen fanns det frukost över så det blev riktigt bra.
Skönt att behöva häcka 2 timmar på CDG. Sitter hellre i LH Sen lounge @ FRA.

Bra service & trevlig crew på båda resorna intra-eu i C.
 

cmj

Medlem
Flög ganska nyligen med SWISS i C CPH-GVA-JFK-ZRH-CPH. Maten ombord på Longhaul-kärrorna var verkligen urusel och löjligt lite (och jag är inte speciellt stor i maten) På hemvägen var "biffen" så sönderkokt att jag inte skulle vilja kalla det för biff längre. Jag tog en tugga, reste mig upp och lämnade hela brickan i galleyt, till kabinpersonalens stora förvåning, som frågade vad det var för fel, varpå jag svarade att det var inte ätbart.

Jag skrev till SWISS efter hemkomst och förväntade mig vare sig svar eller kompensation, men hör och häpna. Det damp ner ett e-mail där SWISS beklagade det inträffade och man skulle genast ta upp det med de ansvariga för cateringen. Som plåster på såren så bjuder SWISS på middag (1000kr) mot att jag skickar in kvittot.

Hade inte förväntat mig något, men tycker att det var en trevlig överraskning. Bra jobbat SWISS!
 

jurgenb

Medlem
Fick som FQT/FTL upgradering till C igår på min OS (VO) flygning VIE-ARN både för mig och mitt resesällskap. Detta trots RedTicket(s). Gissar att det var fullbokat plan och dom gick på status. Noterade att det var en till som fick upg som hade EBG. Måste säga att LH FTL känns rätt bra jmf med just EBS. Var fö min första upgrade någonsin, med EBG har jag aldrig fått någon upg alls.
 

agehall

Medlem
Jag var med om att en kollega som FTL fick opup LOS-FRA före mig som EBG (som dessutom erbjudit mig att betala cash för uppgraderingen)..
 

Rustscheff

Medlem
Har just återkommit efter resa GOT-FRA-BKK-KUL-BNI-KUL-BKK-CDG-FRA-GOT i LH C/LH C/TG F/LH F/MH C/MH C/TG C/TG C/TG F/ LH C/LH/C. Det var omöjligt att få Boarding pass till mer än FRA och i FCL kunde man inte skriva ut ett LH F BP från BKK! Givetvis blev vi inte insläppta i FCL heller eftersom vår LH F-flight var dagen efter och inte avgick från FRA. Jag var inte särskilt road av att jaga BP i BKK när vi i stället kunde sitta i Royal F loungen så jag gjorde ett försök till-på F-incheckningen i FRA. Samma svar-går inte! Gick sedan till nya SEN-loungen i 2 plan och genast, fru Gastreich (passande namn) fixade genast två BP och fodral i rött och silver. SEN-loungen var f ö riktigt bra jämfört med den gamla!

På tillbakaresan hade vi behövt boka om och hade nu en layover i KUL på 5.5 timmar! När vi lämnade BNI var det inga problem att checka bagaget hela vägen till GOT (som kom fram först med oneword priority tags) men-som vanligt-inga Boarding passes.
När vi sedan landar i KUL får vi reda på att TG-disken inte öppnar förrän 2 timmar innan avgång och för att komma in i loungen behöver vi ett BP! Vi får av MH rådet att checka in via self service första sträckan. Endast hela resan accepteras av automaten. Efter 10 min knappande fås beskedet-Ni är nu incheckade men vi kan INTE printa ut ett BP till er-kontakta incheckningsdisken!
Nu är goda råd dyra. Har man gått upp 0600, kört bil i 4 timmar och sedan redan flugit en gång och har 30 timmar kvar innan man kommer hem vill man INTE stå i en avgångshall i 2.5 timmar-hur F är det? Vi sätter nu av till TG ticket office. Stängt! LH då? Vi har ju ändå en del flighter med dem och jag är ju SEN? Detta kontor är inte bara öppet-utan bemannat med två trevliga anställda, som säger-ledsen-vi kan inte ställa ut några BP för en TG-flight MEN vi kan ringa och väcka en TG-representant, har faktiskt redan gjort det och ni kan nu gå ned till den stängda checkindisken, hälsa från oss på LH och hämta BP till samtliga sträckor!
Och så blev det.
Självfallet skrevs ett utförligt och vänligt mail till LH där effektiviteten och vänligheten hos dessa individer påtalades och berömdes. TACK LH!
 
Toppen