Senaste nytt

Lufthansa First Class till Buenos Aires med två helt skilda förstaklassupplevelser

nollbit

Medlem
Under servering blir man inte aktivt erbjuden en till varmrätt, men man kan fråga efter det. TS valde själv att inte beställa en till varmrätt.

Förutsatt att man vet det ja.

Det är lite kul att BC.se skäller på TS för att han först är för på och kräver sina rättigheter (bil till FCT) och sen skäller på honom för att han inte krävde sina rättigheter högt nog (en huvudrätt till).

Det känns lite som att alla utgår från att upplevelsen objektivt varit lika bra som deras egna LH F-upplevelser och att TS bara är dramatisk. Jag har åkt LH F ett par gånger och det har varit perfektion. Utom en gång, då jag som TS fick CC som var helt grön och inte hade koll överhuvudtaget. Då blev det snabbt pannkaka av allt. Efter att jag beskrivit förloppet för LH fick jag €200 och lite andra presenter som ersättning.

Bra personal på lyxhotell och i första klass bör kunna ta hand om även nybörjare i klassen. Att folk ska slippa känna sig besvikna eller bortgjorda är en del av det man betalar för imho.
 

bnr

Medlem
Förutsatt att man vet det ja.

Det är lite kul att BC.se skäller på TS för att han först är för på och kräver sina rättigheter (bil till FCT) och sen skäller på honom för att han inte krävde sina rättigheter högt nog (en huvudrätt till).
Någonting som TS var väl medveten om att man kunde efterfråga. Läs recensionen.

Det är ingen rättighet att bli körd till FCT. Den tjänsten existerar inte ens. Läs inläggen i diskussionen så slipper du komma med felaktiga påståenden.

Det känns lite som att alla utgår från att upplevelsen objektivt varit lika bra som deras egna LH F-upplevelser och att TS bara är dramatisk. Jag har åkt LH F ett par gånger och det har varit perfektion. Utom en gång, då jag som TS fick CC som var helt grön och inte hade koll överhuvudtaget. Då blev det snabbt pannkaka av allt. Efter att jag beskrivit förloppet för LH fick jag €200 och lite andra presenter som ersättning.

Bra personal på lyxhotell och i första klass bör kunna ta hand om även nybörjare i klassen. Att folk ska slippa känna sig besvikna eller bortgjorda är en del av det man betalar för imho.
Nej? Läs speciellt ett av mina senaste inlägg där jag sammanfattar för att tydliggöra vad jag menar (då det verkar ha varit otydligt).

Det magplask du upplevde är ju katastrof jmf med detta. Två saker som inte kan jämföras alls.

Min stora poäng är att jag tror att TS attityd/sätt att föra sig på (baserat på det jag upplever genom texten) kan ha påverkat situationen till TS nackdel.
 

nollbit

Medlem
Någonting som TS var väl medveten om att man kunde efterfråga. Läs recensionen.

Det är ingen rättighet att bli körd till FCT. Den tjänsten existerar inte ens. Läs inläggen i diskussionen så slipper du komma med felaktiga påståenden.

Jag har läst hela tråden. Dock var det ju ett par dagar sen jag läste recensionen, så jag kommer inte ihåg allt i detalj så jag ber om ursäkt om jag missade något.

Vad jag menade var mest detta: man måste få vara noob och ändå kunna njuta av LH F. Att blir sur för att man inte blir körd till FCT tycker jag alltså inte är okej. Följer man bara strömmen när man blir hämtad av bilen så hamnar man ju i en FCL.

Däremot tycker jag det är extremt konstigt att Lufthansa inte kan fixa ett ordentligt mål mat om man blir hungrig mitt i en flygning. De flesta här vet nog att det fungerar så i LH F (på vissa sträckor?) och att man i så fall får se till att äta sig ordentligt mätt på första serveringen (en extra huvudrätt), men om jag inte visste det skulle jag nog bli förvånad över att det är så det fungerar.

EDIT: läst igenom recensionen och tråden igen. Sorry BNR, för min raljerande ton tidigare.
 
Last edited:

Mathcar71

Medlem
Innan man är "tydlig och bestämd" bör man först vara ödmjuk inför situationen men även ha lite koll.
Jag blev bara så förvånad i situationen eftersom jag läst massa recensioner om FCT men aldrig hört någon om FCL annat än i Munchen. Det kanske nu så här i efterhand var fel ordval, men "vänligt och bestämt" kanske jag borde skrivit istället, det skulle nog mer förklara situationen. Jag var inte på något vis otrevlig mot chauffören.
 

Mathcar71

Medlem
Nu är du ute och cyklar. Det var och är FCL som chaufförerna kör till.


Om man inte blir mätt på allt det som erbjuds ombord så har man nog problem någonstans i kroppen. Då bör man kontakta flygbolaget i förväg och meddela detta.

Jag har ju tydligt skrivit att

såväl som

Hur menar du att jag vänder det till att Lufthansa inte ens kunde ordna fram en macka?


Han har förklarat sin syn på situationen, inget annat. Det är inte speciellt nyanserat.
Ok, så du menar att man ska vara mätt och nöjd i 9 timmar i vaket tillstånd efter första serveringen? Eller menar du att man får skylla sig själv om man inte klarar att sova? Jag brukar käka förutom frukost, middag och kvällsmat även tre mellanmål däremellan för att hålla förbränningen igång och hamna på en jämn blodsockernivå. Tror inte att jag är ensam om detta. Brukar inte ha för vana att proppa i mig stora mängder mat så det sprutar ur öronen för att "klara" en lång flygresa utan att äta.
 

Mathcar71

Medlem
Du kan vilja bli körd dit hur mycket du vill, men du kommer ändå inte bli det. Man blir körd till FCL, inte FCT. Att då "tydligt och bestämt" hävda att man skall till FCT och sen klaga på att Lufthansa inte har koll är kanske inte 100% nyanserat.
Nja, jag varken klagade eller var irriterad. Jag blev bara så förvånad eftersom jag inte visste att man endast kunde bli körd till FCL. De flesta recensionerna som jag läst har visat flyg från Sverige, landning i Frankfurt och vipps en bild från FCT. Jag hade inte läst någon stans tidigare att man per automatik skulle bli körd till FCL, därför ville jag skriva om detta så att ingen annan missar detta heller! Man kan inte ha koll på allt hur mycket man än anstränger sig! :)
 

Mathcar71

Medlem
Fast det står ju också på hemsidan att det skiljer sig åt mellan flighter.

Min erfarenhet skiljer sig från din, men sen verkar vi ha olika nivåer när vi blir upprörda också. Även om Lufthansa inte alltid har levererat 100%-igt så har de alltid försökt när jag har bett om något. Jag brukar dock inte vara irriterad utan ha ett leende på läpparna när jag pratar med personalen, mina empiriska studier visar att i alla fall jag kommer längre på det samt att mitt blodtryck mår bättre.
Fast det står ju klart och tydligt att det skall finnas ett stort urval av smårätter ombord. Sen är din och min upplevelse helt annorlunda. Det jag blev erbjuden när stewarden försökte fixa något var gummibjörnar, chips, nötter och choklad. Vad hade du själv gjort om stewarden ursäktar sig med att han aldrig har jobbat i first tidigare och inte har en aning om någonting och som sen hänvisar till att den som vet kommer om 30 minuter. Ett leende på läpparna, nääää här var det inte det som gällde. Klart jag kände mig besviken och var tvungen att påpeka detta. Så här ska det inte vara!
 

Ghoose

Medlem
Intressant tråd att läsa, min syn på saken:

En förstaklassbiljett kostar ca 70 000kr (spelar ingen roll om man tagit ut award) ToR till EZE med LH och för det priset förväntar jag mig riktigt hög nivå på såväl hård- som mjukvara. I det ingår att kunna få äta när jag är hungrig. Oavsett min attityd så skall de ta hand om sina kunder som betalat detta pris. Det får inte vara upp till CC att avgöra vilken service som skall ges på en flight, dryga passagerare eller inte. (inte sagt att TS varit detta utan enbart svar till de som antytt att så kunde varit fallet). Kan man inte hantera olika typer av kunder och situationer skall man absolut inte jobba med bolagets premiumprodukt.

Har själv flugit några legs i F med TG, EK, OZ och förväntningarna jag har när jag skall flyga F är givetvis satta efter tidigare erfarenheter från dessa flighter samt information som ges i denna typen av forum. Jag skulle också varit väldigt besviken om jag inte kunnat sova för att jag var hungrig i F. Att jag skulle ätit mer under serveringen är inte ett ok svar, det är inte ovanligt att rutinerade passagerare startar med att sova för att inta sin middag senare på flighten. Det tycker jag att jag skall kunna välja om jag bokat F.
 

Mathcar71

Medlem
För att sammanfatta och kanske tydliggöra vad jag menar (jag har kanske varit otydlig eller lämnat öppet för tolkning i och med mina inlägg):
- Jag menar att maten som finns i menyn ska gå att få ombord.
- Jag menar att man som F-pax inte ska behöva "rätta sig" efter någon fast servering, utan att dine on demand ska gå att få.

- LH har inte levt upp till det de skriver i sin marknadsföring. Alternativt så är den dåligt formulerad. <- kopplat till att det ska gå att få rätter mellan serveringarna.
- Jag tror/misstänker att TS har gjort en stor grej av sin upplevelse ombord.
Jag måste först berömma dig för att du är väldigt bra på att spekulera. Inget av din uppfattning tyder på att du har förstått poängen. Du tolkar saker på ett sätt som jag inte känner igen mig i. Det har helt plötsligt blivit en annan resa och den har jag inte varit ombord på.
 
Toppen