Lufthansa First class: Airbus A380 vs Boeing 747

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av LasseMaja, 13 Februari 2012.

  1. LasseMaja

    LasseMaja Medlem

    Ort:
    Aten
    Gjorde precis en resa dar jag fick mojligheten att aka med 380 F mellan FRA-JNB o 747 F mellan CPT-FRA.

    Kan val lungt pasta att 380 F ar nog det basta som gar att aka f.n, har dock inte provat suiter, men LHs F-produkt i 380 ar fantastiskt bra. Enda lilla smolket ar val AVODn den har inte sa stort utbud som sina konkurrenter.

    747ans gamla F kanns som en bra c-klass idag...visst ar det vettigt med en separat sang men det gar inte att jamfora..tycker att det e lite snalt av Lufthansa att ta lika mycket betalt for dessa produkter.

    Skulle jag gora om denna resan skulle jag definitivt ta flyget fran CPT-JNB for att fa aka 380 igen.
     
    1 person likes this.
  2. LasseMaja,

    Håller med dig. Gällande B747-400 kommer följande hända under 2012-13:

    10 flygplan byggs om med ny F som är anpassat överdäck på B747-400
    10 flygplan byggs om med Y och C konfiguration (marknader där inte F efterfrågan är så stor)
    10 flygplan skall tas ur drift (äldsta) och ersätts med A380 samt B747-8

    Frågan är hur lång tid det tar innan alla A330-300 samt A340-600 uppgraderas, samt vad man gör med A340-300 flottan.

    Den hårda produkten i F på gamla maskiner är inte så rolig, men allt annat är underbart!
     
  3. Cornelius

    Cornelius Medlem

    Det verkar vara ganska många som faktiskt föredrar nya F på gamla 747 över F på A380. Den separata sängen, där man kan ligga och kolla ut genom fönstret på stjärnorna, är en attribut de som har 747an som favorit verkar tycka väldigt om.

    Jag har inte testat någon av dessa två produkter, men vad tycker ni som har gjort?
     
  4. LasseMaja

    LasseMaja Medlem

    Ort:
    Aten
    jag far val saga att sa lange dom anvander den gamla F-klassen tycker jag 380 vinner med hastlangder..den ar tystare, storre kabin, betydligt battre toalett, egen kladgarderod, storre bildskarm etc....

    Fast 380 ar ju deras flaggskeppsprodukt sa det ar ju givet att den ska vara battre....fast jag tycker att priset skulle inte vara detsamma..
     
  5. Det är enbart SQ (som jag vet) som har prisat olika affärsklass och första klass produkter olika. Från ARN är resan via CPH mycket billigare med den gamla produkten.

    i principen är jag överens med dig, men frågan är vad gör man om man byter upp eller ner på grund av mekaniska fel etc....
     
    1 person likes this.
  6. Magino

    Magino Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har endast testat Lufthansa 747an med nya F och kan helt klart säga att det var helt klart den bästa sätet som jag åkt i. Älskar den separata sängen, och sätet är mycket skönt trots att man inte kan fälla ner den 180°. Fast IFE är ganska dålig även om skärmen är ny.
     
  7. Bonden

    Bonden Medlem

    Ort:
    AGH
    Land:
    Sverige Sverige
    Magino har du jämfört med a380 F?

    *Nyfiken i en strut*
     
  8. Magino

    Magino Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Nej tyvärr har jag inte haft äran att testat Lufthansa A380 F, men testat, TG nya/gamla, UA nya, OZ och EK A380.
     
  9. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur kan man se om det är nya 747 eller den "äldre" tycker bara att jag får upp 747-400.
    Nu vet jag att 747-8i är den nya men den går väl "bara" på IAD när det gäller USA?
     
  10. Om jag minns rätt så går B747-8i på IAD, sen kommer ORD till senare i år eller nästa år. Sen är del väl typ sträckan FRA-DEL, FRA-MAA, eller FRA-BOM om jag minns rätt.

    Så här säger NewbieRunner på FlyerTalk:
    Summary of aircraft with the new First Class cabin by LH hub (updated 9 November 2012)

    FRA - 10 x A380 : 16 x B744 (out of 23) : 4 x B748 (also have new C)
    No FRA-based A346, A343 or A333 has new F

    MUC – 7 x A346 (out of 14) : 5 x A343 (out of 10) : 4 x A333 (out of 6; 3 of them also have new C)
    No longhaul Boeing aircraft is based in MUC

    DUS - no aircraft with new F

    2012/13 retrofit plan

    6 B744s had new F retrofitted during 2012.
    Retrofitting of Airbuses will start again in Winter 2012/13.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×