Senaste nytt

Lufthansa Economy Light på long haul

palmen

Moderator
Detta verkar vara en nyhet som gäller från Skandinavien till USA initialt.
Lägger in Lufthansas pressmeddelande här under så kan ni själva läsa allt



------------------------------------------

Lufthansa provar nytt priskoncept för resenärer som reser till USA från Skandinavien


Nu finns Lufthansas biljettalternativ ”Light” att boka LH.com även på interkontinentala flygningar. Från och med idag finns möjligheten att boka denna biljettyp för resor med avgång 16 oktober och framåt. Svenska resenärer kan boka biljetterna på utvalda flygningar till New York, Miami, Orlando, Tampa, San Fransisco och Los Angeles.

Från och med idag kan de Lufthansaresenärer som flyger till USA från Sverige, Danmark eller Norge för första gången boka economy ”lightbiljetter” på utvalda långdistansflygningar via LH.com. Det nya biljettalternativet har ett ännu lägre pris än den nuvarande billigaste biljetten, eftersom den endast inkluderar ett handbagage och inget incheckat bagage. Mat och dryck kommer fortsätta ingå i biljettpriset. Sedan 2015 introduktionen av ”Light” 2015, har Lufthansa sett stor efterfrågan på denna typ av biljett och testar nu produkten på utvalda interkontinentala flighter från Skandinavien.

Resenärer som flyger från Göteborg och Stockholm kommer nu att kunna boka ”lightbiljetten” på flygningar till New York (EWR, JFK), Miami, Orlando, Tampa, San Fransisco och Los Angeles. ”Lightbiljetten” kommer att vara giltig för tur och returresor från den 16 oktober och priserna börjar på 2300 SEK (Stockholm – New York). Resenärer som bokar biljetten kommer att få samma service ombord och ha samma möjlighet att lägga till ytterligare tjänster, som exempelvis att reservera flygstolar.

Gabriel Leupold, Senior Director Sales för Norden och Baltikum på Lufthansa Group säger:
”Vi är väldigt glada att prova produkten på våra interkontinentala flygningar från Sverige. Våra skandinaviska resenärer kommer nu kunna njuta av fördelarna av ett bredare utbud av biljettyper på våra långdistansflygningar. Med denna ”lightbiljett” ger vi resenärerna möjligheten att välja lämpliga komponenter för deras resor till respektive amerikansk stad. Att prova nya produkter passar väl in i vår strategi att ämna hitta de rätta kanalerna som passar våra kunders behov. Direct Connect-möjligheter, som LH.com i det här fallet, tillåter flexibilitet att hitta vad som verkligen är efterfrågat av våra kunder.”

Vid bokningar av ovannämnda rutter på LH.com kommer de resenärer som önskar flyga i Economy att visas tre biljettyper samt Premium Economy Basic.


De olika Economybiljetterna på de utvalda rutterna:

Light
Den nya Light-biljetten är det mest ekonomiska alternativet för de som reser med endast handbagage och inte behöver någon biljettflexibilitet. Ingen ombokning eller återbetalning är möjlig med denna variant av biljett. Om önskat kan resenären köpa till ytterligare bagage för en kostnad från 60 USD per väska och boka flygstol i förväg upptill 48 timmar innan avfärd mot en avgift.

Basic
Med Basic-biljetten kan passageraren checka in bagage upp på upp till 23 kg, samt ha ett handbagage. Denna variant erbjuder också ytterligare möjligheter för resenären att säkerställa önskad sittplats mot en extra avgift. Slutligen är Basic mer flexibel än Light då den kan bokas om till andra flighter mot en avgift.

Basic Plus
Basic Plus
inkluderar samma erbjudande som Basic. Utöver detta kommer resenärerna ha möjligheten att få sin biljett återbetalad mot en avgift.
 

Dr. Miles

Expert
Fare basis är okänd men baspriset är 48 SEK för Stockholm-New York T/R.

Screenshot20171011 04 LH.png


Screenshot20171011 05 LH.png
 

Anfield

Medlem
Shit jag såg inte detta ......


Har tydligen bokat utan väska till LAX, för mig och 6 till ....................................:(:(:(

Hittade resan på Google flights och blev direkt kopplad till en köp funktion på Lufthansa ...
 

Dr. Miles

Expert
screenshot20171011-05-lh-png.68162


Om Lufthansa inte debiterar någon avgift vid återbetalning, man skulle få tillbaka 2.257 SEK - (biljettpris: 48 SEK + bränsletillägg: 1.192 SEK) = 1.017 SEK trots att den här biljetten är icke-återbetalningsbar.
 

mha321

Medlem
Trist att höra, blir dyrt. Men det blir bara svårare och svårare att hålla koll på detta.
Ja det är illa. Massor med folk som haft de problemen i USA sedan de införde det som man läst om. Där tror jag Google flights har lärt sig konceptet nu. Det gör de säkert även för Lufthansa. Tyvärr måste man själv hålla koll på om den sökmotor man använder är uppdaterar ordentligt. Och när de som hänger här inne handla regelbundet missar på det, så blir man inte det minsta förvånad att "gemene man" missar på det.
 

Anfield

Medlem
Tänkte på en sak ! om jag köper en väska får jag då ta ytterligare en väska med då ? faller min EBD förmån in när jag betalar för den första väskan ?
Jag är ju EBD och fru och junior Anfield är ju EBG så om vi tre köper väskor får vi ta med tre väskor till ?

Någon som vet ?
 

Dr. Miles

Expert
Tänkte på en sak ! om jag köper en väska får jag då ta ytterligare en väska med då ? faller min EBD förmån in när jag betalar för den första väskan ?
Jag är ju EBD och fru och junior Anfield är ju EBG så om vi tre köper väskor får vi ta med tre väskor till ?

Någon som vet ?
Om du menar på Lufthansa flight med hand baggage only fare, så får man inga Star Alliance Gold förmån i form av inckeckat bagage.
Det är likadant även för Lufthansa Miles&Mores statusmedlemmar.
 

Sebbef83

Medlem
Om du menar på Lufthansa flight med hand baggage only fare, så får man inga Star Alliance Gold förmån i form av inckeckat bagage.
Det är likadant även för Lufthansa Miles&Mores statusmedlemmar.

Jag ha bokat Economy Light, köpt till en väska och fått förmånen av +1 väska som Star alliance Gold med SAS. Detta var iof intra Europe, så lite osäker ifall det också gäller long haul.
 
Toppen