Senaste nytt

Lufthansa Bangkok-Ho Chi Minh City Business class och First class

Smuffe

Medlem
Jag har intensifierat mina sökningar på flyg inom Asien inför vårens resa och fan detta på Lufthansas hemsida.
Här på BC.se finns det flera som reser till Vietnam och jag tror att det kan vara av intresse om det finns billiga biljetter, t.ex. med Swiss, till Bangkok och sedan flyga vidare med Lufthansa till Saigon.
Väljer man Z-class så får man 200% miles med Aegean M&B till skillnad från 150% M&M...

Bakgrunden är att jag och min sambo ska till Kambodja med eventuella anslutningar i Ho Chi Minh City/Saigon och få ett par nätter där.

Till min förvåning säljer Lufthansa business class biljetter (Z) till ett billigare pris än vad Thai gör i economy klass.
Det kan även bli så att jag väljer first class (F) på antingen ditvägen eller hemvägen. Det skiljer c:a 150 baht mer BKK-SGN.

Skärmavbild 2013-08-21 kl. 21.44.17.png
Skärmavbild 2013-08-21 kl. 21.46.42.png
Skärmavbild 2013-08-21 kl. 21.42.18.png

Jag hoppas att det är av glädje för någon.

Mvh och trevlig kväll!
/Smuffe
 

Jacob

Medlem
Tre dagar i veckan går flyget från Frankfurt vidare till Ho Chi Minh City och fyra dagar i veckan till Kuala Lumpur. Så finns ungefär motsvarande för folk som ska till Malaysia.
 

Smuffe

Medlem
Fortfarande ett onekligen bra pris...

Business (Z) kostar c:a 2933 sek r/t BKK-SGN och First (F) hamnar på c:a 6880 sek.
En kombo för att prova på båda klasserna under en så pass kort flight ligger Z + F på 4907 sek.
Helt klart prisvärt och kanske kan vara ett alternativ under en milage run?

Som Jacob skrev så lär priserna vara snarlika eller i alla fall inom dess rimliga gränser även till KL.
 

Jacob

Medlem
Fortfarande ett onekligen bra pris...

Business (Z) kostar c:a 2933 sek r/t BKK-SGN och First (F) hamnar på c:a 6880 sek.
En kombo för att prova på båda klasserna under en så pass kort flight ligger Z + F på 4907 sek.
Helt klart prisvärt och kanske kan vara ett alternativ under en milage run?

Som Jacob skrev så lär priserna vara snarlika eller i alla fall inom dess rimliga gränser även till KL.
Visst är det så. Och tillgång till Thais första klass lounge i Bangkok om man väljer första klass på utresan.

Om det strikt handlar om att prova produkter är dock Kuala Lumpur bättre eftersom det är en betydligt längre flygning (750 miles istället för 450). Jag vill minnas att de hinner med en enklare trerätters ner till Malaysia i första klass.
 

Smuffe

Medlem
Jag sitter lite mellan valet å kvalet till vad jag borde satsa på.
Ni som har flugit med LH First och Business... Är det värt 4000kr extra för en returbiljett för två pers i first eller ska jag satsa på en r/t i business för 5866kr för två pers?
Mina tankar är lite som så att det sällan kommer några större chanser till att få flyga i first för ett så lågt pris samtidigt som att flighten är kort och business lär ju vara tillräckligt bra..
Men är det värt 4000kr för två pers bara för ca 1 1/2 timmes flight?
 

Jacob

Medlem
Jag har flugit Bangkok-Ho Chi Minh City med Turkish Airlines som också har fifth freedom på sträckan.

Det är en kort flygning på strax över en timme, lite som att flyga Stockholm-Köpenhamn. Har man inte flugit första klass tidigare och kanske aldrig får möjlighet att göra det annars kan det förstås vara kul att få testa på en kortare flygning till ett pris man har råd att betala. Dock kommer aldrig servicen nå upp till den nivå man får på längre flygningar och säkerligen inte måltidsserveringen heller, sträckan är helt enkelt för kort.

Svårt att råda, det är nog väldigt personligt vad som är rätt beslut.
 

Smuffe

Medlem
Helt enkelt... Valet blir alltså business r/t och spara pengar och inte förstöra några förhoppningar till den gången som jag väljer en mer passande längd på resa i F. Det lär ju inte bli några problem med tanke på de tips som dyker upp från dig Jacob, Dr. Miles och er andra här på BC. :)
 

Jacob

Medlem
Jag flög Manila-Hong Kong i första klass nu i somras med en schemalagd flygtid på 2:10 och en faktisk flygtid på drygt 1:40.

Jag tyckte det var OK, serveringen var effektiv men inte stressad. Vi hann med en trerätters måltid i acceptabel takt och alla delar i första klass servicekonceptet hanns med. I dryckesväg hann jag med både champagne, vin till maten och whisky (samt en liten påfyllning) efter kaffet. Det enda som var mindre av än normalt var småpratet, en annars utmärkande del i första klass, kabinpersonalen var helt enkelt fullt sysselsatta med att servera. Det var först till kaffet som det fanns chans till lite konversation.

På kortare flygningar än denna blir det antingen en stressad servering (där man måste äta obekvämt snabbt) eller så förenklas serveringen till kanske 1-2 rätter istället och det blir mer av en snack. Då handlar det mer om hur mycket man värdesätter att testa stolen och allt runtomkring, som lounger etc. Ja, och poängintjäning förstås också.
 

rob74

Medlem
Flög SGN-BKK i januarı i F. Kort flygning ja, och dessutom körde de in en del tid, så det blev rätt stressigt. Hann en enklare måltid och knappt smaka på efterrätterna. Men detta var ju flight nr 3 för dagen (CGK-SIN-SGN-BKK), så...
Dessutom tjorvade det lite innan i SGN, eftersom det inte var en helt vanlig resrutt, så jag fick vänta rätt länge på en agent som skulle ta mitt pass ner för koll och sedan skulle bagage taggas om för LH-flighten.
 

Smuffe

Medlem
Nu har jag bokat mitt och sambons flyg r/t BKK-SGN för totalpriset 4768kr.
2384kr per person var tveklöst ett kanonpris då LH har en internetkampanj med detta pris.

Nu till min fråga som ni kanske kan hjälpa mig med.
Jag har letat på bl.a. Seatguru utan resultat.
LH använder A346 på denna och jag undrar vad vi har att vänta oss i business? Vad har ni för erfarenhet?

I Bangkok, vilka är de bästa loungerna? Enligt bedömare ska TG Concourse C lounge vara nice för att ta en dusch för att sedan ta sig vidare till SQ Concourse A lounge för att äta och ta det lugnt. Har ni andra erfarenheter eller rekommenderar ni andra lounger.
Det gäller både för den här bokningen samt för resan med TK som vi ska göra ett par dagar senare.

En sista sak som jag undrar över, vilken concourse brukar LH och TK använda?

Ha en bra dag!
 
Toppen