Senaste nytt

Lufthansa avslutar codeshare med Turkish Airlines

PYRZ

Medlem
Förklaringen är väl enkelt, som redan nämnts av flera, att LH ser TK som ett hot numera. Som NyfikenGrau också skrivit, TK flyger från många små flygplatser i Tyskland och matar sin hub IST, inte med bara de 3 miljoner turkar som finns i Tyskland utan även tyskar som vill vidare till Asien, mellanöstern eller Afrika. Och då vill väl inte LH "sponsra".

Det intressanta är om detta kommer att påverka Star Alliance och hur?
 

Palazzi

Medlem
Jag förstår inte riktigt den sista delen av din första punkt.
Germanwings ger hyffsat med miles till M&M och man kan ju alltid fortfarande flyga vidare ut i världen med övriga delar av Lufthansa group. I övrigt håller jag med om din analys att Lufthansa group verkar anse att de förlorar mer än de vinner på samarbetet inom Star alliance.

Menade inte att det var någon direkt skillnad, men att det allmänt (alltid) varit svårt att nå status inom M&M. Om man reser inrikes i Tyskland kan man kanske kvalificera sig på legs, likt SAS inom Sverige. Tror att få pendlar med så stor frekvens mellan länder.... Även det som många skulle räkna som mycket resande räcker knappeligen till högre status om man inte alltid flyger i C.

Förut kunde ju också t.e.x turkar kvalificera sig till M&M-status på att flyga TK inrikes, det är ju i praktiken omöjligt idag. För att ha en chans ska de flyga via Tyskland, med Germanwings eller LH-metall..... Problemet är också att LH har dålig täckning i Turkiet (av förklarliga skäl..)

För den som flyger betald C/F långväga blir det ju ingen skillnad...
 

Hall

Medlem
Menade inte att det var någon direkt skillnad, men att det allmänt (alltid) varit svårt att nå status inom M&M. Om man reser inrikes i Tyskland kan man kanske kvalificera sig på legs, likt SAS inom Sverige. Tror att få pendlar med så stor frekvens mellan länder.... Även det som många skulle räkna som mycket resande räcker knappeligen till högre status om man inte alltid flyger i C.

Förut kunde ju också t.e.x turkar kvalificera sig till M&M-status på att flyga TK inrikes, det är ju i praktiken omöjligt idag. För att ha en chans ska de flyga via Tyskland, med Germanwings eller LH-metall..... Problemet är också att LH har dålig täckning i Turkiet (av förklarliga skäl..)

För den som flyger betald C/F långväga blir det ju ingen skillnad...

OK, jag har gått från M&M Basic till SEN under året på europaresor plus en long-haul (Z dit och W hem) men det är klart att jag reser ju en del... Nästan inget i C utan bättre ekonomi med mellanlandningar och executive bonus gör det möjligt.
 

Jonas C

Medlem
Det blir mycket svårare att nå SEN under 2014 då intjäningarna på alla bokningsklasser i Economy förutom de allra högsta halveras.
 
Toppen