Lufthansa - Airbus 340-600 vs Boeing 747

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av Stefan62, 4 Februari 2014.

  1. Stefan62

    Stefan62 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Om man får välja flygplanstyp för resa i C med Lufthansa på longhaul - vilket är att föredra A340-600 eller Boeing747?

    Fördelar/nackdelar?
     
  2. gusten

    gusten Medlem

    Ort:
    HEL/ARN
    Har inte testat A340, men dock 747-8 nyligen i Lufthansa C. Kan rekommendera den varmt, men så har jag också en klockarkärlek för Jumbon. Det är helt enkelt en makalös manick. Men -600 modellen kan kanske vara kul att testa om alternativet "bara" är 747-400.

    747-8 tar den graciösa designen till nya nivåer, med trevlig känsla ombord, mysig belysning etc. Jag satt och tittade ut på babords motorer och jisses vilka monster. Varje motor är som en bättre stadsbuss i storlek.
     
  3. Här är en liten lista av saker som skiljer:
    Alla rader 2-2-2 på A340-600 (A), medan mitten av B747-400 (B) har 2-3-2. Inget kul att sitta mittenrad på en B747-400
    Himla många stolar på båda, men värst på B747-400 (ungefär 90)
    Ingen Upper Deck affärsklass på B747-400, där är Förstaklass
    Men nosen på B747-400 vinner alla dagar. Åker du ensamt skulle jag rekommendera den enkla mittenplatsen, trots trafiken. Åker du med någon, välj bland de 4 första rader. Annars kan rad 10 (tror jag är första raden vid dörren) också vara bra då man har ingen framför. Dock blir det ganska kallt vid dörren, och all bagage måste upp.
    Tyvärr har inte A340-600an samma mini-kabin i affärsklass som A340-300 och A330-300 har.

    Mitt val är alltid B747-400 om jag kan välja, och vet 100% att jag inte hamnar i mitten. Vid en IRROPS i mars 2011 kostade det mig dyrt då en resa mellan DCA-EWR-CPH-ARN med UA/SAS blev IAD-FRA-ARN med Lufthansa. Min polare och jag erbjöds bara två separata mittenplatser på B747-400an, så det kostade mig 50 000 + 50 000 M&M miles till F för båda :) Herregud, avsluta vår resa kopplat till mitt 40 års firande på mittenplatser? :) Nej tack!
     
    Last edited: 4 Februari 2014
    3 personer gillar detta.
  4. Jacob

    Jacob Medlem

    Vet inte riktigt varför denna postades i Övrigt-forumet när vi har ett Lufthansaforum.

    Tråden är hur som helst flyttad.

    En viktig fråga är om det är Boeing 747-400 eller Boeing 747-800 du tänker på, eftersom de har helt olika stolar i business class.
     
  5. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jacob - nu är jag lite besviken. Sedan när finns det en 747-800?? :)
     
    1 person likes this.
  6. Jacob

    Jacob Medlem

    Efter Boeing 747-100, -200, -300 och -400, varför väljer man helt plötsligt att ta bort nollorna? Dumheter säger jag! Inte minst för stressade redaktörer. :)
     
    4 personer gillar detta.
  7. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jo, det kan jag hålla med om. Och dessutom väljer man att lägga till en bokstav! Jag tror att detta kan vara en stor anledning till att den nya modellen säljer så dåligt - ingen förstår vad det är!
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×