Lufthansa återbetalar biljetter snabbt och korrekt...

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av Alx, 31 Juli 2012.

  1. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Idag (3 arbetsdagar efter avbokning) har Lufthansa återbetalt mina två biljetter 6.978€ helt utan påtryckningar och enligt vad man kan förvänta sig. En eloge till Lufthansa!

    SAS tog över 2 månader och massor av påtryckningar på sig för liknande biljetter. Värt att beakta när man behöver boka s.k. återbetalningsbara biljetter.
     
    3 personer gillar detta.
  2. I teori kan man boka SAS full flex biljett hos Lufthansa(det blir Lufthansa plate 220- och inte SAS plate 117-) om man betalar servicearvode.
     
  3. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Det var ett mycket bra tips som jag inte ens tänkt på. Kan komma till användning de få gånger SAS är det enda möjliga alternativet. Annars försöker jag alltid att undvika att handla med företag som medvetet inte gör rätt för sig.
     
  4. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad jag har förstått, så använder sig Lufthansa av en "robot" när det kommer till återbetalningar. Roboten går igenom fare rules och analyserar vad som kan återbetalas/inte, för att sedan per automatik sätta tillbaka pengarna på kontot. Med tanke den långa behandlingstiden hos SAS känns det ju nästan som att de har någon anställd som sköter återbetalningarna manuellt. Det blir ju en win-win för både SAS och kunden, om de kunde införa samma system som Lufthansa.
     
    1 person likes this.
  5. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Skulle SAS vilja så skulle de kunna återbetala biljetter lika snabbt som Lufthansa, med eller utan robotar. Fast SAS har nog en för tillfället större vinst i att låta det ta mycket lång tid med återbetalningar. Gratislån är ju alltid en bra tanke. Men det lär bara hålla kortsiktigt innan allt fler passagerare inser hur de beter sig och väljer andra mer seriösa alternativ.
     
  6. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Precis min tanke! Om ränteintäkterna överskrider kostnaden för att ha en person anställd, så har de nog ingen anledning till att byta system. Å andra sidan, sett ur ett relationsperspektiv ser jag inte hur de kan värdera en ytterst försumbar vinst högre än ett långsiktigt och gott kundförhållande...

    Hela idén med 4Excellence strategin var ju att skära ner på kostnader i bl.a administration, samtidigt som man förbättrar servicenivån för kunden. Känns dock som att de gått helt i motsats till den strategin och låtit kostnadsbesparingarna beröra kunden (ingen ny business stol som utlovat, bort med champagne i C, kreditkortsavgift, etc), snarare än att göra något åt denna oeffektiva och dyra administration. Även behandlingsprocessen för betalning/utdelning med voucher skulle man faktiskt kunna göra helt elektronisk (tillskillnad från idag då det måste ringas och postas fram och tillbaka), vilket både skulle spara tid för kund och pengar för SAS. För att bara nämna något exempel.
     
    1 person likes this.
  7. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror iofs inte att "vinsten" i att hålla kapitalet konstlat högre än det är är försumbar, 2-4 månaders avbokade biljetter i eftersläpning motsvarar garanterat många 10-tals miljoner kronor.

    Men absolut, kostnaden i relationen till kunderna lär bli väsentligt högre i längden.

    Tyvärr tror jag att SAS är lost beyond repair. De goda idéerna tycks ha tagit slut. Senaste tidens rad av korkade besparingar som drabbar kunden negativt lär knappast förbättra SAS möjligheter.
     
    Last edited: 31 Juli 2012
    1 person likes this.
  8. SAS trodde nog att den där gratis kaffekoppen skulle blidka kunderna i evinnerlig tid:p
     
    2 personer gillar detta.
  9. Jag bokade av en D-klass envägsbiljett SVG-CPH-ARN med SAS på flygplatsen i SVG i december. Det tog mindre än en vecka att få pengar på konto.

    Imponerande av Lufthansa dock, men konstig nog har jag aldrig problem med SAS som beskrivs här.
     
  10. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad vet jag, men det kanske beror på att du avbokade i december och SAS tycks ha börjat sätta detta i system det senaste halvåret?!
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×