Senaste nytt

Luciatåg på Arlanda 13 december

Dr. Miles

Expert
Och nu till poängen; om ni lyckas förklara för en ikke-svensk vad lucia och lucia tåget innebär bjuder jag på skumpa när nästa tillfälle ges... Jag lyckades inte och då lever jag på att internationellt bygga relationer och prata på...

Dom tyckte det där med Lucia lät rätt skumt...

Det är nog fornnordisk sed som förvandrats till något annat när kristendomen kom till Sverige.
Jag gissar att man firade årets mörkaste dag(nästan) med ljus.
 

Timotey

Medlem
Och nu till poängen; om ni lyckas förklara för en ikke-svensk vad lucia och lucia tåget innebär bjuder jag på skumpa när nästa tillfälle ges... Jag lyckades inte och då lever jag på att internationellt bygga relationer och prata på...

Dom tyckte det där med Lucia lät rätt skumt...

Jag som svensk skulle också vilja veta vad lucia tåget innebär, kanske begriper när man får egna barn
 

Jacob

Medlem
Det är nog fornnordisk sed som förvandrats till något annat när kristendomen kom till Sverige.
Jag gissar att man firade årets mörkaste dag(nästan) med ljus.
Precis, det är årets längsta och mörkaste natt det handlar om. Sedan har man lyckats få in det här med Lucia på något sätt som härstammar från Sicilien. Sankta Lucia sången finns ju även på italienska.

Jag har flera gånger gått på luciakonsert hos svenska kyrkan utomlands och har några gånger även tagit med utlänningar och de flesta brukar bli mycket imponerade. I synnerhet när man går på svenska luciakonserter utomlands brukar stämningen bli extatisk. I London lyckades de boka upp enorma St Pauls Cathedral som var full till sista plats.
 

palmen

Moderator
Jag som svensk skulle också vilja veta vad lucia tåget innebär, kanske begriper när man får egna barn

Ingen aning om hur man ska förklara det. Har ju dock blivit en lite komisk debatt om det hela när de vill förbjuda pepparkaksgubben i luciatåget på vissa ställen.
1 gång om året kan det trots allt vara ok att lyssna på lite fina sånger, däremot är det väl kanske inte skönsången som är prio när det gäller små barn :). Lucia är väl något man måste uppleva för att kunna förstå sig på, nobelpristagarna brukar väl uppskatta det? :)
 

Agö

Medlem
Jag har flera gånger gått på luciakonsert hos svenska kyrkan utomlands och har några gånger även tagit med utlänningar och de flesta brukar bli mycket imponerade. I synnerhet när man går på svenska luciakonserter utomlands brukar stämningen bli extatisk. I London lyckades de boka upp enorma St Pauls Cathedral som var full till sista plats.

Jag ska faktiskt till Svenska Gustafskyrkan i Köpenhamn ikväll på deras luciakonsert. Medtar en danska! Det blev en tradition även i Bryssel där det ju som bekant bor minst tio tusen svenskar.
 

nilsson

Medlem
Jag som svensk skulle också vilja veta vad lucia tåget innebär, kanske begriper när man får egna barn

Det är lite absurt att hedra att fröken Lucia brändes på bål genom rösta fram ortens vänaste mö och klä ut henne som om hon vore antänd. Men det är ju i linje med att hedra Jesus med ett kors.
 
Toppen