Senaste nytt

Loungemissbrukare stämd och bötfälld av Lufthansa

Jonas C

Medlem
Det handlar nog mer om strategin de har valt för att positionera sig. Lufthansa säljer avsiktligt en medioker produkt för att lättare kunna hantera kundernas förväntningar. Detta i motsats till gulfbolagen t.ex Emirates där man ofta eskalerar kundförväntningar som man sedan inte kan uppfylla.

Jag är kluven här faktiskt. Visst förstår jag att Lufthansa vill förhindra detta, men vad har de för faktiskt lagrum att stödja sig på? Hela vitsen med flexibla biljetter är ju att ens schema kan ändras... Visst är det osannolikt att det ska ske 30+ gånger efter att man hamnat i loungen, men helt otroligt är det ju inte.

Jag tycker gott att LH kan vägra sälja nya biljetter till mannen, men vad har man för underlag när man tvångsinlöser hans befintliga biljett och dessutom lyckas få €55/loungebesök!? Står det i CoC att det kan kosta €55/besök om man inte därefter flyger? Nu har vi fått ett otäckt prejudikat på området. Finns egentligen inget som inte säger att man nu kan gå på alla resenärer som bokar om sina biljetter sent och kräva skadestånd.

Påminner om Larry David avsnittet "The Buffet Lawyer". Om Lufthansa som i detta fall har bevis på prior intent, dvs att snubben aldrig hade någon avsikt att resa så kan de nog få rätt. Ungefär samma sak som att man dyker upp på en bufférestaurang med avsikten att plocka med sig mat hem. Hade han exempelvis haft en returbiljett från Zürich skulle det nog vara svårare för dem att avgöra ifall han verkligen hade avsikt att resa.
 

agehall

Medlem
Hur ofta sker det, på fullaste allvar, att någon:
1) tar sig ut till flygplatsen
2) checkar in
3) tar sig genom säkerhetskontrollen/ev passkontroll
4) tar sig in i loungen
5) får ett sådär superviktigt samtal som gör att han måste hem igen?

Jag fattar bara inte oddsen.

OT: Mig har det nästan hänt. Fast då var jag bara mellan punkt 2 och 3. Det superviktiga samtalet bestod i att frun fått åka till förlossningen i sjunde månaden. Bara vända hemåt!

Jag har just gått igenom boarding gaten (dvs börjat gå ut på jetway) när min kollega ringer och berättar att ambassaden i sydafrika inte gett honom visumet i tid och vår resa därför inte var meningsfull. Var på väg att vända och åka hem, men insåg snabbt att återbetalningen skulle bli ungefär €0 då allt var låga bokningsklasser och förbetalt hotell, så devisen "MOAR MILES!!1" gjorde att jag satt en vecka i Lagos och jobbade istället för att sitta hemma.. ;)
 

Dr. Miles

Expert
Jag har just gått igenom boarding gaten (dvs börjat gå ut på jetway) när min kollega ringer och berättar att ambassaden i sydafrika inte gett honom visumet i tid och vår resa därför inte var meningsfull. Var på väg att vända och åka hem, men insåg snabbt att återbetalningen skulle bli ungefär €0 då allt var låga bokningsklasser och förbetalt hotell, så devisen "MOAR MILES!!1" gjorde att jag satt en vecka i Lagos och jobbade istället för att sitta hemma.. ;)

Va?! Åkte du till Lagos istället för att vara hemma med frun när du inte hade något möte där? Det där kan jag inte kalla kärlek*. ;)

*Hänvisning till johhenriks inlägg i den här tråden:http://www.businessclass.se/forum/b...inessclass-loungen-2014-a-118.html#post250065
 

Homer

Medlem
Jag är kluven här faktiskt. Visst förstår jag att Lufthansa vill förhindra detta, men vad har de för faktiskt lagrum att stödja sig på? Hela vitsen med flexibla biljetter är ju att ens schema kan ändras... Visst är det osannolikt att det ska ske 30+ gånger efter att man hamnat i loungen, men helt otroligt är det ju inte.
.


Finns säkert någon motsvarighet i Tysk lagstiftning till Bedrägligt Beteende:
brott som innebär dels en lindrigare form av bedrägeri, dels oredlighetsbrott som innebär att någon ljuger sig till en prestation utan att göra rätt för sig, snyltning


En jämförelse är att låtsas få hjärtattack på restaurang när det är dags att betala, knappast
trovärdigt när ambulanspersonalen ser din nuna för 30:e gången.
 
Last edited:

rvarttinen

Medlem
Tycker det är rätt intressant att det numera finns en slags diagnos; "Loungemissbrukare". :)
.. som nu också har en rättslig sida .... fast det är väl egentligen "Bedrägligt Beteende" som Homer nämner ovan.

Vad kommer härnäst..?..
 
D

Deleted member 4971

Guest
Undra om jag också kan klassas som loungemissbrukare om jag flugit LH? Under förra veckan gjorde jag säkert 30 besök.
 

Homer

Medlem
Toppen