Senaste nytt

Loungebesök EBG på Arlanda - T4/T5

Kelgris

Medlem
Jag har 4 timmar mellan ankomst på ARN terminal 5 (från SIN via DME) och avgång till MMX på separat biljett. Självklart är det trevligare att fördriva tiden på SAS Gold Lounge på T5 alt. på Pontus. Problemet är att jag har incheckat baggage och jag tror inte att SQ vill checka in baggaget hela vägen till MMX. Jag är med på att hämta ut resväskan och checka in igen. Min fråga till Er är om någon som vet om man kan sköta inrikes incheckning/bag drop på terminal 5 istället.
 

palmen

Moderator
Jag har 4 timmar mellan ankomst på ARN terminal 5 (från SIN via DME) och avgång till MMX på separat biljett. Självklart är det trevligare att fördriva tiden på SAS Gold Lounge på T5 alt. på Pontus. Problemet är att jag har incheckat baggage och jag tror inte att SQ vill checka in baggaget hela vägen till MMX. Jag är med på att hämta ut resväskan och checka in igen. Min fråga till Er är om någon som vet om man kan sköta inrikes incheckning/bag drop på terminal 5 istället.
Aldrig testat men tror inte det går. Är ju max 10 minuter att gå bort och du kan åka buss tillbaka
 

Myllys35

Medlem
Jag har 4 timmar mellan ankomst på ARN terminal 5 (från SIN via DME) och avgång till MMX på separat biljett. Självklart är det trevligare att fördriva tiden på SAS Gold Lounge på T5 alt. på Pontus. Problemet är att jag har incheckat baggage och jag tror inte att SQ vill checka in baggaget hela vägen till MMX. Jag är med på att hämta ut resväskan och checka in igen. Min fråga till Er är om någon som vet om man kan sköta inrikes incheckning/bag drop på terminal 5 istället.

Jag har frågat om detta tidigare och då fått svaret att bagaget måste lämnas på ”rätt” terminal. Lite omständligt, men det går ändå hyfsat snabbt att ta sig däremellan.
 
Min fråga till Er är om någon som vet om man kan sköta inrikes incheckning/bag drop på terminal 5 istället.
Precis som andra redan svarat, så går det inte.
Fick reda på det själv när jag råkade köa till bagage drop på T5, när jag "bara" skulle till Göteborg.
Tur i oturen kände incheckningspersonalen igen mig, "Vad gör du här, din flight avgår snart från T4."
Bra att jag upplever att jag har kondis ;)
 

ESNZ

Medlem
Gjorde nyligen en liknande resa med SQ från SIN till ARN och sedan vidare inrikes på separat biljett med SK. Inga problem att tagga väskan hela vägen till OSD från SIN, fick även boardingkort för SAS-flighten redan i Singapore trots olika bokningar. Bagaget gick vidare direkt till OSD så behövde aldrig plocka upp det och dra genom tullen och kunde därmed trava direkt till T5-loungen efter passkontrollen (transfer-säkerhetskontroll dock). Borde alltså finnas goda möjligheter för loungebesök på T5 och sedan promenad till T4 utan att behöva in och vända på T4 först. Lycka till!
 

agehall

Medlem
Gjorde nyligen en liknande resa med SQ från SIN till ARN och sedan vidare inrikes på separat biljett med SK. Inga problem att tagga väskan hela vägen till OSD från SIN, fick även boardingkort för SAS-flighten redan i Singapore trots olika bokningar. Bagaget gick vidare direkt till OSD så behövde aldrig plocka upp det och dra genom tullen och kunde därmed trava direkt till T5-loungen efter passkontrollen (transfer-säkerhetskontroll dock). Borde alltså finnas goda möjligheter för loungebesök på T5 och sedan promenad till T4 utan att behöva in och vända på T4 först. Lycka till!
Det hänger väldigt mycket på den som checkar in dig och tar emot ditt bagage. Man har ju ingen rätt till detta och det är något man inte betalat för, så det är egentligen emot reglerna och därmed ska man inte räkna med att det fungerar även om det gör det ibland.
 

Kelgris

Medlem
Gjorde nyligen en liknande resa med SQ från SIN till ARN och sedan vidare inrikes på separat biljett med SK. Inga problem att tagga väskan hela vägen till OSD från SIN, fick även boardingkort för SAS-flighten redan i Singapore trots olika bokningar. Bagaget gick vidare direkt till OSD så behövde aldrig plocka upp det och dra genom tullen och kunde därmed trava direkt till T5-loungen efter passkontrollen (transfer-säkerhetskontroll dock). Borde alltså finnas goda möjligheter för loungebesök på T5 och sedan promenad till T4 utan att behöva in och vända på T4 först. Lycka till!
Nu är jag och resväskan hemkomna; tack för alla svar på min fråga. Det gick till vid SQ:s inchekning på Changi Airport precis som @ESNZ beskrev. Det var ingen fråga och jag upplevde att personalen vid disken såg det som självklart. Jag vet inte om faktumet att det var en businessbiljett spelat någon roll. Nu var jag tvungen att checka in väskan pga innehållet med vätska. Men även om jag hade kunnat ta det som handbaggaget var det skönt att slippa att ha att göra med en till väska vid flera säkerhetskontroller (SIN vid gate, DME under transit och ARN); väntetid på baggaget på MMX var ca 5 minuter.
 
Toppen