Loungeaccess med bonusbiljett i economy Stockholm-Köpenhamn och vidare till Tokyo?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av johannesa, 18 April 2012.

1. Hej!

Jag och min fru åker imorgon på bonusresa till Tokyo bokad med Amex 2-4-1. Jag har bokat i business. Vi flyger ARN-CPH-NRT och mellan ARN och CPH hamnar vi då i Economy Extra. Har vi ändå tillgång till loungen på Arlanda? Jag är inte EBG än även om jag kommer att bli senare i år tack vare de nya reglerna.

/j

2. MarcusC

MarcusC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Business biljett ARN-CPH skall ge loungetillgång. Flyger frun i samma klass kommer hon också in, däremot kan man ju inte gästa någon om man inte har guldstatus.

3. Teoretiskt kan du använda SAS Business class lounge på Arlanda.

Tillgång till lounge

4. Roger J

Roger J Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, det grå bra att använda loungen på Arlanda, samt checka in vid Business-disken och gå igenom säkerhetskontrollen med Fast track. I loungen ser de att ni är i en Business-bokningsklass.

5. Tack för hjälpen!

6. Roger J

Roger J Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du kan ju dubbelkolla på er e-ticket att bokningsklassen är I även för ARN-CPH. Teoretiskt kan den som gör bokningen boka den sträckan i P-klass (Economy Extra) och dra lika många poäng. (I-klass är Business Class för bonusresor).
    Men i praktiken kommer ni inte ha problem hur som helst utan väldigt trevligt. Bra bokning!

7. jth

jth Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag hade samma fall förra året, hade ett ARN-CPH ben på en I-klass bokning. Bara biljetten är i I-klass så spelar det ingen roll om inte serviceklassen finns på flyget. Det står ju "economy extra" på boardingkortet dock, så om de börjar ifrågasätta så får man påpeka vad som gäller!

8. Jacob

Jacob Medlem

Johannesa, du ser bokningsklassen på biljetten i den bokningsbekräftelse du fick av SAS efter du bokat din bonusresa, det ska alltså stå I där.

Bara du är bokad i business class till Köpenhamn (dvs du har en business class biljett på sträckan) så har du med 100% säkerhet tillgång till lounge även i Stockholm.

Skulle du inte ha blivit bokad i business class Stockholm-Köpenhamn tycker jag du ska kontakta SAS för att få det ändrat (om det går). Om det inte går tycker jag du ska pröva att gå till loungen i alla fall och förklara situationen. Personalen i Arlanda loungen brukar inte vara omedgörliga.

9. Sitter i loungen nu. Inga problem alls. (Vi var också bokade i I-klass hela vägen). Tack för hjälpen!

4 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!