Senaste nytt

Lounge i Zürich med Swiss Business/SAS plus

MattiasK

Medlem
Det är ganska ovanligt att long-haul avgår från D-gates, jag har bara haft det en gång (intressant nog premiärflyget för Swiss B77W, men det är OT ;) ). Men jag ser att LX288 har avgått från D-gates några dagar nu.

Mitt tips är:
SAS landar på A/B. Därifrån åker du med "Muuuuuuuuuuuuuuuuuu-tåget" till E. Det kräver passkontroll vid A/B-stationen. Sannolikheten är störst att på ditt datum, att LX288 avgår från E. Men skulle den avgå från D, har du två alternativ med olika fördelar och nackdelar:

1. Från E, ta tåget mot A/B. Där går du först genom passkontrollen igen för A/B. Sen går du mot B/D, där du går genom passkontrollen igen mellan B och D.
2. Från E, ta tåget mot D. Det är samma tåg, bara att du stannar på icke-Schengensidan. När jag har åkt mellan D och E, har det krävd en ny säkerhetskontroll.

Så valet mellan Alternativ 1 och 2 är lite pest eller kolera. Jag föredrar 1 eftersom det är sällan kö för EU/CH medborgare. Det har tagit mycket tid när jag har kört Alternativ 2.

Sweet, bra tips. Tackar för detta!
Får bara hoppas på avgång från E då, hade ju vart smidigt och ger tid till fler whiskeys och rom i baren!
:)
 

AABack2ARN

Medlem
Det finns väl en eller ett par gater i D som klarar widebodies. Tycker mig minnas att jag sett en Edelweiss A340 där då och då men det känns lite udda att Swiss skickar iväg ett av sina mainlineflyg därifrån. Men det kanske är fullt ute på E så dags?
 

Senator

Moderator
Det finns väl en eller ett par gater i D som klarar widebodies. Tycker mig minnas att jag sett en Edelweiss A340 där då och då men det känns lite udda att Swiss skickar iväg ett av sina mainlineflyg därifrån. Men det kanske är fullt ute på E så dags?

Jag har som sagt flugit wide-body från både B (Schengen) och D (icke-Schengen). T.ex. gick premiärflighten för B777-300ER från D som jag åkte med. Det är i alla fall en avgång per dag under rusningstrafiken.
 

MattiasK

Medlem
Ha en underbar resa. Är inte det minsta avundsjuk :) Eller, jo lite kanske... ;)
Tackar, ja det skall bli skönt med semester!
Har letat å dubbelkollat efter Lufthansa först ner.
Det finns inget på våra datum, men det har faktiskt dykt upp enligt award fares ca 1 flight per vecka med 2 stolar.
Får spara min första first till senare
 

Bankiren

Medlem
Om man reser CPH-ZRH och sedan ZRH-LAX (står bokningsklass I på båda), betyder det att man kan besöka loungen både i CPH och ZRH?

Har inte mycket tid på ZRH, så skulle gärna lounge:a lite i Köpenhamn.:)
 

Canadien

Medlem
Om man reser CPH-ZRH och sedan ZRH-LAX (står bokningsklass I på båda), betyder det att man kan besöka loungen både i CPH och ZRH?

Har inte mycket tid på ZRH, så skulle gärna lounge:a lite i Köpenhamn.:)

Ja, du får SAS Business lounge i Köpenhamn och Swiss Business lounge i Zurich. Du kommer inte in i Guld/Senator lounge utan Star Gold.
 

Bankiren

Medlem
Ja, du får SAS Business lounge i Köpenhamn och Swiss Business lounge i Zurich. Du kommer inte in i Guld/Senator lounge utan Star Gold.

Tack för svaret! :)

Ser nu att det står X på flighten från ARN-ZRH för mina föräldrar. Jag förstår att det står på deras flight med SAS till ARN, men borde det inte räknas som business (I) från ARN-ZRH i och med att den flighten är med Swiss och att de också ska med business (I) till LAX?
 

dino_81

Medlem
Tack för svaret! :)

Ser nu att det står X på flighten från ARN-ZRH för mina föräldrar. Jag förstår att det står på deras flight med SAS till ARN, men borde det inte räknas som business (I) från ARN-ZRH i och med att den flighten är med Swiss och att de också ska med business (I) till LAX?

X är om jag inte minns fel awardbiljett i ekonomi. Kan det vara så att dina föräldrar åker ekonomi första benet från Arlanda till Zürich. Bara för att en viss del av resan sker i business behöver inte hela resan vara i business, det kan vara så att det inte fanns business första benet till Zürich.

Står det något mer på biljetten/bokningsbekräftelsen?

Är det så att dina föräldrar inte per automatik har tillgång till SAS lounge på Arlanda kan de köpa access (239:- online via SAS hemsida eller 289:- per person på plats vid loungen). Det går också att använda EB-poäng, kostanden är då 3000 poäng/person. Observera att SAS lounge på Arlanda inte är så värst spännande och att det, enligt mig, är bättre att lägga pengarna på något annat.
 
Toppen