Senaste nytt

LOT Premium Economy (Stockholm - Warszawa)

dino_81

Medlem
Har inte sett någon rapport från LOT Premium Economy (PE) på forumet så jag passar på att skriva ner några rader om min senaste resa mellan Stockholm och Warszawa med LO454.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

LOT erbjuder incheckning online 36 timmar före avresa och jag checkade enkelt in via flygbolagets app för IPhone. Som resande i PE ingår platsreservation men annars går det att välja vid incheckning online. Då jag skulle vidare interkontinentalt fick jag även fylla i passuppgifter. Det var väldigt enkelt att checka in med hjälp av LOT:s app med tydliga direktiv om hur man skulle gå tillväga. Valde att spara mitt boarding card i Wallet. Det går också att välja att få det per e-post/sms.

Jag anlände Stockholm Arlanda strax för klockan nio på förmiddagen och då var morgonrusnignen över, det var väldigt folktomt i avgångshallen. LOT delar, tillsammans med flera andra flygbolag, incheckningsområde med SAS som även sköter bemanningen.

Som Star Alliance Gold valde jag att checka in min väska i den bemannade disken för Business/Plus och det var endast en resenär före mig i kön. Tänk om det alltid vore så? Bad att få boarding card utskrivet på papper då det alltid känns tryggt om exempelvis batteriet tar slut samt att jag annars inte riktigt vet vad jag ska göra av bagagekvittot? (På passet så klart kommer ni tänka...)

Ingen kö till säkerhetskontrollen, varken i fast track eller vanliga. 1-5 minuters väntetid stod det på skärmarna och det är kanske den ”kortaste” tiden som kan visas?

In snabbt genom tax free och lika fort ut igen genom smitvägen innan jag besökte SAS Gold Lounge. Det var, i förhållande till den tomma avgångshallen, lite mer gäster i loungen men inga problem att finna sittplats. Tyvärr var mina favoritvilstolar upptagna, säkert av resenärer som var i ett större behov av vila än vad jag var. Kanske anlänt från annan kontinent och skulle vidare?

FB9DB7DD-4EAA-4E29-8658-7039DB2E169E.jpeg

Nordica Regional Jet
ES-ACJ

Följde inkommande LO453 via appen Flightradar24 (en favorit för övrigt) och flygningen var i tid. Skönt att veta eftersom jag hade anslutning i Warszawa. LO454 flygs av Nordica Regional Jet vilket är ett estniskt flygbolag. Flygbolaget flyger egna flygningar, åt SAS och även åt polska LOT. Flygplanet, en CRJ900, har en hybridmålning och vid främre dörren finns både estniska och polska flaggan.

Ingen prioritetsboarding annonserades och det kan berott på ett relativt lågt antal resenärer. Hälsade välkommen ombord och satte mig på min plats på rad 4. Det var åtta platser för Business och en rad för PE.

Ingen gardin, skylt eller motsvarande fanns mellan klasserna. I stället var antimakasserna i olika färg, rött för Business Class (C), mörkblått för PE och ljusblått för Economy (Y).

4994FFD9-04D8-48B8-8C88-DD08E4F83FC7.jpeg


Jag var enda resenären i premiumkabinerna och hälsades välkommen med en pre departure drink - vatten eller apelsinjuice fanns att välja på och flygvärdinnan hade hällt upp i plastglas och serverade från bricka. Fick även ett par dagstidningar att välja bland, dock ingen på svenska så jag fick nöja mig med The New York Times. Måste vara flygbolagens standardtidning på engelska.

3015A38A-324E-46F0-B2F7-374DA33C4480.jpeg

Pre departure drink (apelsinjuice).

Det två flygvärdinnorna ombord föreföll vara från Estland respektive Polen, den ena kunde iaf polska och de kommunicerade sinsemellan på engelska. Inom kort annonserades boarding completed och därefter push back enligt tidtabell. Lyfte från bana 08 och lämnade ett grått Sigtuna under oss.

Inom kort påbörjades serveringen, som resenär i PE erbjuds man mat och dryck utan kostnad. Jag tror att det är samma mat som för resenärer i C och serveringen sker på bricka. Personalen lägger dock en liten vit duk under brickan och bestick är i metall och man får en rejäl tyghandduk som går att fasta i översta skjortknappen.

FE93D051-459D-4F73-A50B-BBBCF76CAF86.jpeg

Förmiddagens kalla måltid.

Jag uppskattade den kalla maten som bestod av två sorters tunt skuren fisk varav lax var den ena. Flera sorters dryck erbjöds med då det var förmiddag valde jag kaffe och äppeljuice. Äppeljuicen serverades i plastglas och kaffemuggen var av papp, om än med en liten mer exklusiv touch. Då jag inte drack någon alkohol vet jag inte vad som erbjöds men jag kan tänka mig att jag kunde välja från den ombordmeny som passagerare i Y kunde handla ifrån. Är det samma dryck som för C är det i princip inget som skiljer klassens åt. Möjligtvis intjäningen av poäng och flexibilitet?

4454F703-CDCA-4DA7-B285-AC02BD8F8081.jpeg

Tillpiffad kaffekopp.

Under flygningen erbjöd personal både nötter och en kexchokladliknande historia, sistnämnda erbjöds samtliga passagerare.

E2703375-3B44-46CC-B3ED-278B0F724214.jpeg


AE384EE5-48C8-47D8-940B-A67E789E307D.jpeg


54CC5EA6-B68D-4E59-9070-50B89264EEE2.jpeg

Säkerhetsblad och ombordmeny.

Anlände Warszawa något före tidtabell, det var om möjligt ännu gråare i Polen än var det var i Stockholm. Då planet parkerade på plattan fick vi åka buss till terminalen, passagerare i C och PE får egen minibuss och jag var således enda passageraren på bussen.

9DCC766A-AC00-4116-96DB-4593A86B24B8.jpeg


E539C009-2B7F-4955-A7D1-3CA1827C3DA4.jpeg


1F5CE482-45A0-4E2B-99CC-39256CBFDC1C.jpeg

Anländer Warszawa och minibussar ämnade för resenärer i C/PE.

Gick direkt mot passkontroll och besökte LOT:s nya lounge (tidigare hade bolaget endast en i Schengendelen av terminalen) som ligger i marknivå med utsikt mot plattan. Loungen fylldes på med resenärer och efter drygt en timme lämnade jag för att bege mig mot nästa flygning mot Tokyo, också det i PE.

4B0C19A6-788D-4684-9245-2F44B1272261.jpeg


983F8B99-25A0-4B86-AE4F-2B6636F232F2.jpeg


8B480731-2590-4E82-9650-5282BF25E69D.jpeg


7C23FC80-587D-448C-B9A4-A4381A61383A.jpeg

LOT Lounge i Non-Schengen.

Resan bokades i bokningsklass R och gav 600 poäng till EuroBonus. Hoppas att rapporten är till nöje/intresse.
 
Last edited:

danielhog

Medlem
Tack för en välskriven och intressant rapport! Det behöver inte alltid vara den högsta bokningsklassen eller det största planet som recenseras utan det här var ändå roligt att läsa :)
 

Mr.cake

Medlem
Härlig rapport! Det känns som att jag alltid får massa klisterrester kvar på passet efter bortryckning av bagagekvittot. Vilket känns riktigt irriterande. Brukar numera bara ta en fotokopia med mobilen och lägga bagagekvittot i kabinväskan.
 

KNA

Medlem
Verkar inte vara någon större skillnad mot Businessclass , bara längre bak ;-) , de serverar Hendrick's Gin längre fram
För ett tag sedan flög jag BA Köpenhamn via Heatrow till Singapore , efter många timmar i luften skulle jag fixa nytt bordingcard i transit checkin, lämnar över passet och efter en stund frågar hon efter bagagekvittot , letar en stund men hittar det inte , tog ett bra tag att komma på att det satt bak på passet ;-)
 
Toppen