Senaste nytt

LOT Business class inom Europa

Roger J

Medlem
LOT har 2+2 på de flesta av sina plan, så det finns inte mycket att blockera. B737 används bara i undantagsfall.

Jo, men Lufthansa blockerar säten även vid 2+2... och då tänker man att LOT ingår i LH-gruppen. Men de kör som SAS helt enkelt. Bra att de börjat blockera mittsäten vid 3+3 i alla fall.
 

twiggs

Medlem
Slarvigt av mig, menade att de använder Miles & More och är väldigt integrerade med Lufthansa. Men de ägs absolut av polska staten fortfarande.

Även Croatia Airlines och Luxair använder också Miles & More och är tighta med LH men ingendera blockar mittsäte i 2+1/2-plan. På Croatia Airlines har jag också råkat ut för att man på inrikes använder mittsäte i Business Class på större flygplan vid hög beläggning under exempelvis sommarmånader (för att skjuta draperiet framåt).

Adria Airways införde blockning av säten på 2+2-plan för bara ett kort tag sedan, så tillhörighet när det gäller Miles & More har nog väldigt lite med saken att göra.
 

Bonden

Medlem
Nu har jag åkt både LOT inrikes och LOT Intra-Europe som business.

Inrikes Polen:
* Ingen seatblocking
* 30min flygresa
* Ingen frukost.

En kort och intetsägande flygning, ingen som helst upplevelse precis som att åka ekonomi.


Europaflyg: WAW->LHR

När jag kommer ombord och skall sätta mig ner så frågar pursern:
"Mr. Bonden, should i take care of your jacket?"

Snabbt hängdes jackan in i en garderob avsedd till Businessclass passagerarna. Eftersom det var första flighten på morgonen och det var rätt kallt frågade den vänliga kvinnan om jag ville ha ett täcke och en kudde (hela tiden blir jag tilltalad med "mr. Bonden").
Det var blocked seats, fast seatingen var 2-2 vilket var riktigt trevligt. Frukosten serverades på linneduk och utan "Vagn", innehållet var väldigt gott, med bland annat rökt lax och fina råvaror.
Totalt sätt en väldigt bra upplevelse

2 dagar senare hade jag två flygningar med Swiss och upplevelsen i C var inte alls i samma klass som LOT. Jag rankar därmed LOT som #1 på intra europa flygningar (har dock bara åkt C i en handfull bolag inom Europa).
 
Toppen