Senaste nytt

Los Angeles till San Francisco eller tvärtom - julen 18/19

plover

Medlem
Hej resenärer, tänkte mig en familjetripp på västkusten nästa jul/nyår, någon som har tips på vilket håll som är lämpligast ? Är det rimligt att hinna med San Francisco, Gran canyon och även LA på 8 dagar ? Ser på SAS att direktflyget går från LAX till ARN men inte från SFO, så min grundtes är att vi flyger till SFO; hyr bil och reser hem från LAX.

Alla tips på routing emottages tacksamt :)
 

fcx

Medlem
Jag tycker det är skönare rent flygmässigt att åka i den riktning som du föreslår, det är väldigt skönt att slippa anslutningsflyg efter ett långflyg.

Beroende på hur mycket man vill göra så kan 8 dagar vara i underkant. Jag tycker att 7 dagar är lagom för San Francisco + Los Angeles, så om man lägger till Grand canyon kanske 8 dagar inte räcker?

Om man vill skippa en av bilsträckorna så brukar det inte vara svårt att hitta flygbiljetter för 400-500 kr enkel resa San Francisco - Los Angeles / Las Vegas.
 
Om du tänker köra highway one så blir det bättre utsikt om du kör söderut eftersom fordon i motsatt riktning inte skymmer utsikten. Dock har jag läst i någon tråd här på BC att vägen stängd för reparation. Det är ju dock ett tag tills du ska dit så då har den kanske öppnat igen.
 

plover

Medlem
Faktiskt min tanke också, hur är Vegas ? Bra tips med flyg - det lär bli bilåka så de räcker ändå. SFO typ 4 dagar med en tur till Yosemite och sedan fluyga till LAX, bila runt lite vid kusten - kör hellre Yosemite där uppe och inte Vegas. Vad skulle du prioritera -låter som om du varit där förut :)
 

Maja

Medlem
Börja med att mappa ut allting via t.ex. Google Maps. Det blir lätt ganska långa sträckor. Tänk också på att en del vägar i Yosemite är stängda under vinterhalvåret och att du måste ha snökedjor etc. för att få köra på vissa sträckor. Kan vara bra att ha i åtanke. Jag skulle inte köra över dagen till Yosemite från San Francisco. Det är ändå 7-8h t&r om allt flyter på. Sedan ska du lägga till tid i parken, om du vill vandra etc. ännu mer. Yosemite är för övrigt väldigt vackert, men har endast besökt parken på våren och sommaren.

Det är att föredra att köra High way 1 från San Francisco ner till Los Angeles. Om man vill så går det att sträckköra på en dag, men jag rekommenderar en övernattning längs med vägen. Sedan beror det helt på hur många stopp du önskar göra.

Vad vill du se och göra i Los Angeles? Du kan lägga ganska många timmar i att sitta i bilkö i LA, så det gäller att fundera ut vad du vill se och göra helt klart. :)

Grand Canyon är vackert, men det är ganska långt att köra om du inte har någon vilja att besöka Las Vegas. Från LA får du räkna med en 8h enkel väg! Så övernattning behövs helt klart.

Att få med allt detta på 8 dagar skulle jag inte ens försöka. Antingen förlänger ni resan eller ta bort något och göra en till resa sedan. Själv hade jag satsat på 4 dagar i SF, ev. gjort en utflykt till Muir Woods som ligger nordväst om SF och på norra sidan om Golden Gate bron om ni vill se redwoodträd.

Sedan hade jag kört High way 1 ner till LA och tagit en övernattning längs med vägen och avslutat med 3 dagar i LA förutsatt att ni har saker ni vill se och besöka där, annars hade jag plussat på någon natt längs med vägen alt. en till i SF.
 

Canadien

Medlem
Jag hade hoppat över Grand Canyon och fokuserat på kuststräckan med den tidsbudgeten. Annars kan man ta morgonflyget från LAX till Phoenix, köra bil 4-4.5h norrut till South rim, komma fram ca kl 15 se solnedgången vid 17-18 sedan tillbaks till PHX, övernatta på flygplatsen och morgonflyget tillbaks till LAX.
 

henke12

Medlem
Jag hade också hoppat Grand Canyon med den tidsplanen.
LA likaså. Lägg istället tiden på fantastiska Yosemite och HWY1!
 
Jag hade nog satsat på LAX-SFO.

Orsakerna till det är att då slipper du vara orolig för att det ev. strular med anslutningsflyget och du missar Kalifornienflyget (det är ju vinter när ni ska åka, så t.ex. risk för snöproblem).

Sen står solen lägre, och med SFO-LAX har ni solen i ögonen mycket av körningen.

Sist så är det ganska tråkig väg från St. Barbara t Pismo Beach och jag gillar att ha saker att se fram emot (men det är ju en smaksak)
 

Bubbles

Medlem
SF, LA och HWY1 på 8 dagar är lagom och en bra kombo. Har man inte varit i LA så är det värt ett åka runt lite och kika på Venice, Hollywood etc.

Polariserande solglasögon för alla och kör SF till LA är mitt råd. Går alldeles utmärkt att stanna och titta norrut om man vill det. Enklast att svänga in på stopp platser också i den riktningen om det är mycket trafik.

Santa Cruz, Carmel och 17 mile drive, Solvang är väl bara några av ställena värda att besöka utmed vägen.

Skulle ta två övernattningar första gången. En i Monterey och en i Santa Barbara för att ladda om inför LA. Dagarna är lite korta mitt i vintern också. Stanna ofta utmed vägen och insup ställena och vyerna, de är ju själva begivenheten med åkturen.

Har gjort turen SF-Yosemite-Las Vegas-Grand Canyon-San Diego-LA-SF via HWY1 på 5 dagar en höst och det vara stressigt. Köra, stanna, fota, köra, stanna, äta, fota igen, köra, stanna, sova.......
 

chazzie

Medlem
Jag gjorde en komprimerad variant av den svängen 2014, primärt en mileage run till LA men några dagar på plats, jag åkte LA-Yosemite-Salinas (söder om SF) och Highway 1 ned till LA igen. Highway 1 är något helt speciellt, något man måste uppleva tycker jag. Yosemite var klart över förväntan, har man möjlighet så tycker jag att man ska besöka! Min avatar här är tagen vid tunnel view i Yosemite Valley.

En viss sträcka av Highway 1 är stängd, men som jag förstår kan man köra en bit ändå och sen svänga av in i landet, det är ett fantastiskt landskap hela vägen, speciellt norra delarna så man blir nog inte missnöjd ändå.
 
Toppen