Senaste nytt

Los Angeles / San Diego, 2+1 dagar i maj

palmen

Moderator
Någon som vet hur det är att flyga Southwest? Ungefär som Norwegian? Kostar 80$ från San Diego till Las Vegas på vettiga tider och 2 bagage ingår i de priset.
 

sweflyer

Medlem
Någon som vet hur det är att flyga Southwest? Ungefär som Norwegian? Kostar 80$ från San Diego till Las Vegas på vettiga tider och 2 bagage ingår i de priset.
Inget jag har testat, men på den korta sträckan tror jag man överlever det mesta. Har inte hört något supernegativt om dem i alla fall. :)
 

463829

Medlem
Man kan ju alltid ta en hyrbil direkt när man landar, problemet då är ju att man kommer vara rätt trött när man kommer fram och inte helt skärpt samt att man får avstå god dryck ombord på planet större delen av tiden. Bästa skulle ju vara om man hittade någon som ska köra den sträckan (som bor där) så man kunde dela bil.

Var inte det minsta jetlaggad och körde direkt till Las Vegas när jag landade i förra veckan. Tror det har att göra med att det är ett dagflyg och till USA.
 

FF#1

Medlem
Någon som vet hur det är att flyga Southwest? Ungefär som Norwegian? Kostar 80$ från San Diego till Las Vegas på vettiga tider och 2 bagage ingår i de priset.
South West är mycket bättre än Ryanair. Brukar åka dem mellan LAS-BUR, billiga och bra nog, aldrig nått strul. Ska göra det nästa gång i maj.
 

Fjalar

Medlem
De flesta gör rätt i att lämna LA och åka mot SD för en betydligt trevligare och genuinare upplevelse.

Southwest är ett klockrent alternativ och går inte alls att jämföra med Ryanair. Du har 2 bagage, tilltugg och alkoholfri dryck gratis. Utöver detta har de ofta många avgångar att välja på och flyger till LAX, SAN och LAS dvs. "vanliga" flygplatser.

Men jag skulle rekommendera att hyra en bil, vilket ger dig ca 1,5-2h från LAX till San Diego. Sedan har du en ganska trevlig körupplevelse i So Cal på 4,5h från San Diego till Las vegas. Bo i Downtown så har du att göra, ett bra förslag är att testa Stone brewery.
 

palmen

Moderator
Flygen är nu bokade i alla fall, det blir AA från San Diego till Las Vegas via Phoenix på lördagen, ca 1600 kronor i "First" och det verkar som det ska ge 120TP totalt så helt klart en bra deal även om jag får fördriva lite tid i Phoenix.
Resa tillbaka till Los Angeles kommer ske på Fredagen efter med AA igen, United var billigare (ca 300 kronor) men hade fått vänta 3h extra på LAS i så fall så det fick bli en tidigare flight med AA istället som passar schemat mycket bättre.

Får se hur jag gör med transport från LA till San Diego. Troligtvis blir det tåget för ca 35$ på fredag förmiddag. Är det värt att lägga på 20$ för business class seat på tåget? Ingår något mer då av värde? Vad jag kan läsa mig till ska en gratis soft drink ingå samt att man får tillgång till "lounge", bättre mat/snacks (står inget om att det ingår dock) samt priority boarding. Hyrbil har ju sina fördelar men kommer med största sannolikhet inte vara i körbart skicka när vi landar och tåg/buss verkar vara rätt smidigt.

Vad det gäller ölen runtom San Diego så är problemet att jag har en 10-15 bryggerier/pubar som är på "must visit"-listan. Det är bara att inse att jag inte kommer hinna med allt så får se hur jag lägger upp ölrundan på fredagen. Åka uber till olika destillerier är nog smartaste lösningen :)

Listan på öl-ställen att besöka är som sagt lång och detta är bara ett axplock av vad som måste besökas förr eller senare.
Stone
Port Brewing/Lost Abbey
Culture Brewing
Green Flash Brewing
Ballast Point
AleSmith
Counceil Brewing
Societe Brewing
Modern Times Brewing
Coronado Brewing
Alpine Beer Company


Någon som har tips på boende i San Diego/Los Angeles (nära flygplatsen).
I San Diego så har jag tittat lite på Hilton San Diego Bayfront, Hilton San Diego Airport/Harbor Island, DoubleTree Downtime. Alla 3 ligger ungefär i samma prisklass, något av dessa hotell som anses bättre än det andra? Är Diamond på Hilton om det spelar någon roll.
Tittade lite på IHG hotellen också men de verkar generellt dyrare och mest Holiday Inn/Express som erbjuds om man ska vara någorlunda i samma prisklass.
 

igelkotten

Medlem
Finns en del små boutique-hotell i Venice, så blir ju bara en kort taxi till LAX därifrån. Senast körde jag på en schysst strandlya via AirBNB, men blir ju llite meckigt med checkin/checkout. Jag tycker iaf att dessa småhotell är ritkigt mysiga med utsikt direkt mot stranden (du är alltså på venice walk).

Ett annat tips, som jag kom att tänka på nu, är att ladda ner appen Lyft. Konkurrent till Uber, som jag använde när jag bodde där. Priserna är ofta rätt lika nu för tiden (viva konkurrens!) men, deras "surge" priser är olika. Kan vara värt en fredagkväll i SD att ha ett alternativt om Uber vill ha 4x pengarna.
 
Toppen