Senaste nytt

Longyearbyen, Svalbard, sommaren 2011

Är det någon som vet vilken tid på året det är bäst att åka hit? Hade lite funderingar på November men det är kanske helt fel?

Det beror lite på vad man vill göra. Om man som jag bor i norra Sverige och tycker att det där med att köra skoter är överskattat så är nog sommaren bäst. Annars så vet jag att Björnström besökt Svalbard under våren eller vintern och tyckte att det var kul! Men november känns lite väl mörkt och bistert tror jag.

Vinterprogrammet erbjuder nog bättre möjligheter till att sikta isbjörnar, och även snöskoteråkning eller hundspann medan sommaren erbjuder båtturer och midnattssol.
 

henrik l

Medlem
Ska ju dit i början av maj och efter att ha kollat upp lite så är det fotfarande vintersäsong:D, åtminstone snö, men med midnattssol
 

LN-FHU

Medlem
Den aller beste tiden å reise til Svalbard på er mars -når solen begynner å lyse igen på kirketrappen. Da er det "soldag" , med stor festivitas og masse moro.Vær obs på at det kanskje er vanskelig med bonusbilletter da.
Har selv besøkt Svalbard 8 ganger , og trives veldig godt der oppe. Anbefaler å prøve å ta del i den ukentlige Quiz-som foregår på puben på Radisson.....:)
 

Gus

Medlem
Jag åkte första veckan i juni detta året och det var en perfekt kombination av sommar och vinter! Isen hade smält så att vi kunde åka på båtsafari ena dagen. Andra dagen åkte vi hundspann uppe på fjället (nere i byn hade snön smält men uppe på fjället fanns det mycket snö kvar). Att köra hundspann var bland det häftigaste jag har gjort!
 

Gus

Medlem
Vad som är lite surt för tillfället är att Radison inte verkar ha några platser när jag kollar på deras hemsida:(
Så var det för mig också men jag tittade då och då in på deras hemsida och efter ett tag fanns det platser. Hotellet är mycket mysigt och har väldigt god frukost!
 
Så var det för mig också men jag tittade då och då in på deras hemsida och efter ett tag fanns det platser. Hotellet är mycket mysigt och har väldigt god frukost!

Jag tyckte hotellet var av relativt enkel nivå. "Spa-anläggningen" påminde mest vad jag förväntar mig på ett vandrarhem.
Å andra sidan är detta på Svalbard så man kanske inte ska ha så höga förväntningar :)
 

cikada

Medlem
Jag tyckte hotellet var av relativt enkel nivå. "Spa-anläggningen" påminde mest vad jag förväntar mig på ett vandrarhem.
Å andra sidan är detta på Svalbard så man kanske inte ska ha så höga förväntningar :)

Har för mig att hotellet utgjorde bostäder för IOC-delegaterna vis OS i Lillehammar (när det nu var) och att Radison därefter köpte det, monterade ner det och återuppförde det i Longyearbyn. Med tanke på vilka hotel IOC-delegaterna brukar nyttja måste nog detta hotel sägas utgör "vandrarhemsstandard" för dem. Själv tycker jag hotellet är trevligt, bra beläget, mysig bar men kanske inte inte lika personligt som "Funken" längre upp i byn.
 

rob74

Medlem
Har faktiskt preliminärbokat 4 nätter på Radisson i Longyearbyen för början av augusti nästa år.
Berättade för flickvännen om reserapporten och hon tände direkt på idén att åka dit.
Då det drar iväg i pris för övernattningen så satsade jag på Club Carlson Gold-erbjudandet 4 nätter för priset av 2, men det var lättare sagt än gjort under sommaren.
Det fanns rum i maj och i augusti, men inget däremellan. Dessutom vill man ju tajma in eventuellt EB-erbjudande om halva priset på bonusresor under sommaren. Detta är nog i så fall på gränsen. Bokade 9-13 augusti (tor-mån) för 3.830 NOK, vilket var det enda tillgängliga datumet för erbjudandet den månaden. Men om man kollar när EB-erbjudandet hade sitt sista datum för 2011 så var det söndag 14 augusti. 2012 är den söndagen 12 augusti... Så vi får se hur den här rouletten kan gå ihop.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Har faktiskt preliminärbokat 4 nätter på Radisson i Longyearbyen för början av augusti nästa år.
Berättade för flickvännen om reserapporten och hon tände direkt på idén att åka dit.
Då det drar iväg i pris för övernattningen så satsade jag på Club Carlson Gold-erbjudandet 4 nätter för priset av 2, men det var lättare sagt än gjort under sommaren.
Det fanns rum i maj och i augusti, men inget däremellan. Dessutom vill man ju tajma in eventuellt EB-erbjudande om halva priset på bonusresor under sommaren. Detta är nog i så fall på gränsen. Bokade 9-13 augusti (tor-mån) för 3.830 NOK, vilket var det enda tillgängliga datumet för erbjudandet den månaden. Men om man kollar när EB-erbjudandet hade sitt sista datum för 2011 så var det söndag 14 augusti. 2012 är den söndagen 12 augusti... Så vi får se hur den här rouletten kan gå ihop.

senaste år har Radisson haft Stay Twice, Earn a Free Night kampanjer under sommaren, med lite tur kan det ju bli så nästa år också, och med ändå mer tur sammanfalla med ditt besök, och isåfall får ni ju 2 nätter gratis som ni kan använda på något av deras riktigt dyra hotel (t.ex http://www.radisson.ru/royalhotel-moscow eller http://www.radissonblu.com/resort-stmartin)
m.a.o det kan vara idé att boka varannan natt i olika namn, för då får ni ju 2 stays var.
 
Last edited:
Toppen