Senaste nytt

Long-haul Lång-helg i mars, men vart?

jsn

Medlem
Vart vill jag vara på väg? Resesuget börjar sätta till ordentligt, inte varit i luften sedan jag flög hem från Chicago för snart ett år sedan...:rolleyes:

Har tittat på Hongkong, och det kostar ca 25kkr i C med SAS. Så där någonstans ligger budgeten, kanske några kkr till om det kommer ett riktigt bra förslag på bekväm resa (läs utmärkt C eller trevlig F) och trevligt resmål.

Vill ha storstad, att ligga på stranden en helg är inget för mig, men lite vårvärme iaf är ju trevligt...

Hongkong ligger som sagt högt på bucket list, har aldrig varit där. Ser gärna något nytt ställe, eller ev något ställe som det var väldigt länge sedan jag var på. Tokyo är snart 19 år sedan senast, Singapore 13 år sedan, har haft en natt i Seoul för 15 år sedan... Även om jag verkligen gillade SF så var jag där för tre år sedan så det är inte särskilt aktuellt denna gång.

Vidare vill jag slippa hyra bil, så det behöver finnas bra kollektivtrafik (alternativt bra med Über). Tyvärr går väl LA bort då :(

SAS till Hongkong ger precis under 25k EB-poäng med EBG-bonus, och om jag flyger med andra bolag så vill jag dra in motsvarande antal EB-poäng.

Ut torsdag eftermiddag/kväll alternativt fredag förmiddag, tillbaka så jag kan gå till jobbet tisdag förmiddag.

Så vart vill jag vara på väg? ;)
  1. Varifrån vill du börja din resa? Göteborg
  2. Var är din destination? Long Haul
  3. När vill/behöver du resa ut? 14 eller 15, alt 21 eller 22 mars, se ovan (kan även funka med 7 eller 8 mars. Kan även funka med sista helgen i mars, men då behöver hemresan påbörjas under söndagen)
  4. När vill/behöver du komma hem? Så jag kan gå till jobbet senast följande tisdag förmiddag.
  5. Hur länge vill du vara borta? 3-5 dagar
  6. Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
  7. I vilken kabinklass? I Business class alt First Class
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? SAS eller övriga Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) ca 25.000 SEK per person, ev några tusen till för en riktigt treblig resa.
  10. Vad är det viktigaste för dig? Trevlig flygupplevelse, storstad, gärna minst vårvärme, häraden 25k EB-poäng.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Inte nödvändigtvis, men är öppen för roliga förslag.
 

MrDollar

Medlem
Jag kollade lite på Lufthansa.com med JNB som destination, fanns i P-klass (100% till Eurobonus) för strax under 17k.
Har själv ingen erfarenhet (tyvärr) om Johannesburg som destination som weekend, men kanske kan vara något?

Finns även LH/LX till Miami för runt 20k och kan du gå upp till 28k så kan du åka F (class A) med LH på hemvägen från Miami
 
Last edited:

jsn

Medlem
Det blev SAS till HongKong 20-25/3, i C(Z). Första flygningen på ett år, abstinensen är svår :rolleyes:
Ja kommer tröska igenom forumet kommande kvällar för att läsa på om vilket område jag vill bo i, vilket hotell jag vill bo på, vad och var jag vill äta, vad jag vill se och göra etc, det har ju skrivits spaltkilometrar om detta redan, men om någon villl ge lite tips även här så tackar jag inte nej :)
 
Toppen